ترک اعتیاد به روش ماتریکس چگونه و چند جلسه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس، یکی از بهترین روش‌ها جهت پیشگیری از عود اعتیاد، درمان آن است و به طور متوسط 16-36 جلسه طول می‌کشد. ترک اعتیاد به شیشه، الکل، کوکائین و سایر مواد افیونی به روش ماتریکس امکان‌پذیر است. این روش شامل یک برنامه درمانی چند بعدی بوده، فاقد درمان دارویی است و کمک می‌کند تا فرد معتاد، مصرف مواد مخدر را متوقف کند. همچنین کمک می‌کند افراد هوشیاری خود را از طریق آموزش و نظارت حفظ کنند. به این ترتیب، احتمال رفتارهای پرخطر جنسی فرد معتاد نیز کاهش یافته و به دنبال آن، از ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی مانند ایدز جلوگیری می‌شود.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس چیست؟

ماتریکس (The Matrix Model of therapy) یک روش درمانی است که در طی یک دوره ساختار یافته، 16 هفته ای انجام می شود. این روش بیشتر در افرادی که به مواد محرکی همچون کوکائین و شیشه اعتیاد دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای ترک سایر محرک‌ها مانند مواد افیونی و الکلی هم مورد استفاده است. همچنین برای بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند استفاده می‌شود. درمانگر شما، با همدردی با شما، ایجاد محیطی مثبت، بدون قضاوت و امن، به شما کمک می کند تا آسان‌تر از شر مواد افیونی رها شوید. ماتریکس تراپی معمولاٌ توسط کمپ‌های ترک اعتیاد ارائه می‌شود.

مدل ماتریکس ترکیبی از چند درمان برای ترک اعتیاد می‌باشد؛ مانند:

  • درمان شناختی رفتاری
  • مدیریت حوادث غیرمترقبه
  • درمان تسهیل 12 مرحله‌ای

این مدل در دهه 1980 و به دنبال شایع شدن اعتیاد به کوکائین در جنوب کالیفرنیا ساخته شد. در آن زمان، هیچ درمان سرپایی به طور خاص برای درمان اعتیاد به این محرک وجود نداشت. در روش Matrix، افراد برای درمان بستری نمی‌شدند و هرروز پس درمان به خانه باز می گشتند. در آزمایش‌های بالینی بزرگ، روش ماتریکس در مقایسه با سایر درمان‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. این روش در طولانی مدت اثرات مثبت خود را ایجاد می کند.

تعداد جلسات و مدت زمان ترک در روش ماتریکس چقدر است؟

یک برنامه معمولی مدل ماتریکس 16 هفته تا یک سال طبق وضعیت بیمار، طول می‌کشد که یک روند سرپایی فشرده است. در این روش، از جلسات مشاوره فردی و گروهی استفاده می‌شود. در ابتدای راه اندازه این روش، برنامه اصلی، بیشتر شامل برگزاری جلسات منفرد بود. اما پس از مدت کوتاهی، جلسات انفرادی کنار گذاشته شد یا بسیار کمتر مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب، هزینه ها کاهش یافت بدون آنکه کارآیی روش کم شود.

هر جلسه درمانی ماتریکس، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. این جلسات فردی و گروهی عبارتند از:

  • درمان فردی: این جلسات بر برنامه ریزی درمان و ارزیابی پیشرفت افراد معتاد متمرکز است. اعضای خانواده نیز ممکن است در آن شرکت کنند.
  • گروه مهارت‌های بهبودی زودرس (8 جلسه): این جلسات برای افرادی است که در ماه اول ترک هستند. این افراد، تکنیک‌هایی برای مدیریت وقت خود و کنار آمدن با ولع مصرف یاد می‌گیرند. آنها همچنین در مورد خدمات جامعه‌ای می‌توانند برای پشتیبانی استفاده کنند.
  • گروه پیشگیری از عود (32 جلسه): این گروه‌ها بسیار متمرکز هستند و به افراد در تغییر افکار و رفتارهای اعتیادآور کمک می‌کنند.
  • گروه آموزش خانواده (12 جلسه): افراد در حال ترک و اعضای خانواده در مورد سو مصرف مواد، تأثیرات اعتیاد و چگونگی تأثیر اعتیاد بر خانواده می آموزند.
  • گروه حمایت اجتماعی (36 جلسه): این گروه آخرین ماه و جلسه درمان است و در این گروه افراد می‌آموزند که چگونه یک سبک زندگی بدون دارو داشته باشند.

تعداد جلسات و مدت زمان ترک در روش ماتریکس چقدر است؟

 

در این مدل درمانی، کاربران از طریق راهنمایی‌های یک درمانگر، در مورد عوامل ایجاد کننده اعتیاد و همچنین پیشگیری از عود بیماری، آموزش می بینند. آنها همچنین آزمایشات پزشکی منظمی را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که هنگام درمان از دخانیات استفاده نمی‌کنند.

ترک اعتیاد به شیشه به روش ماتریکس

روش درمانی ماتریکس، معرروف‌ترین و شناخته شده‌ترین روش‌های ترک اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست. میزان موفقیت در این مورد بالاست. روش ماتریکس، در افرادی که در بکارگیری سایر راههای ترک شیشه دچار شکست شده‌اند و نتوانسته‌اند آن را ترک کنند، یا بعد از مدتی دوباره آن را مصرف کرده اند، اثرگذاری بالایی داشته است. خماری شیشه ممکن است آنقدر بیمار را تحت تنش قرار دهد که سبب مصرف مجدد او گردد.

تحقیقات نشان داده است که Matrix therapy باعث کاهش مصرف و بهبود فرد می‌شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف‌کنندگان شیشه که تحت درمان با این روش قرار گرفته اند، مصرف دارو را به میزان قابل توجهی 2 تا 5 سال پس از درمان، کاهش داده‌اند.

ترک اعتیاد کوکائین و سایر مواد افیونی و الکل به روش ماتریکس

یکی از عمده‌ترین خطرات ترک کوکائین، خود کشی است. زیرا مغز افراد با ترک این مخدر، دیگر دوپامین تولید نمی‌کند و آن‌ها احساس ناامیدی و افسردگی دارند. بنابراین، برای خلاص شدن از این حالات روحی منفی و زندگی کسالت بارشان، خود را می کشند. به همین دلایل است که برای ترک اعتیاد به کوکائین باید از یک مشاور و روانشناس کمک کرد. از این رو، روش ماتریکس که ترکیبی از چند روش درمان و شامل درمان رفتاری و روان درمانی است، یکی از بهترین روش‌های ترک کوکائین می‌باشد.

اثر بخشی مدل ماتریس مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. یافته‌های حاصل نشان می‌دهد که رویکرد Matrix therapy برای درمان افرادی که از سو مصرف یا وابستگی به مواد محرک مانند کوکائین و و سایر مواد افیونی و الکل رنج می‌برند، ایده‌آل است. افرادی که مواد افیونی و کوکائین و غیره را با استفاده از این روش ترک کرده‌اند، موفق‌تر بوده و بعد از ترک زندگی آرامی داشته‌اند. اگر از روش‌های ترک الکل در منزل استفاده کردید، برای تکمیل پروسۀ درمانی خود، دوره‌های ماتریکس را هم بگذرانید. با توجه به اینکه داروی اختصاصی برای ترک گل وجود ندارد، این راه درمانی می‌تواند برای درمان اعتیاد به گل نیز کاربردی باشد.

آیا ماتریکس بهترین روش درمان اعتیاد است؟

تحقیقات مقایسه مدل ماتریکس با سایر رویکردهای درمانی نشان داده است، بیمارانی که برنامه‌های درمانی ماتریکس را به پایان می‌رسانند، از نظر آماری دارای نتایج مثبتی می‌باشند. سایر برنامه‌های درمانی خصوصی نیز از مدل Matrix استفاده می‌کنند؛ زیرا این روش، دارای پروتکل‌های درمانی کامل و ثابت است. استفاده از بهترین و جدیدترین داروهای ترک اعتیاد در کنار این روش، تأثیر قابل توجهی در فرایند درمان خواهد داشت.

اگر تصمیم به ترک اعتیاد با این روش یا هر روش دیگری دارید، با متخصصان ما در رها مشاور مشورت کنید. ما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین، در خدمت شما هستیم.

آیا ماتریکس بهترین روش درمان اعتیاد است؟

 

 

تماس با رهامشاور

 

ترک اعتیاد به روش ماتریکس چگونه و چند جلسه است؟
ترک اعتیاد به روش ماتریکس چگونه و چند جلسه است؟
ترک اعتیاد به روش ماتریکس، یکی از بهترین روش‌ها جهت پیشگیری از عود اعتیاد، درمان آن است و به طور متوسط 16-36 جلسه طول می‌کشد. ترک اعتیاد به شیشه، الکل، کوکائین و سایر مواد افیونی به روش ماتریکس امکان‌پذیر است.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132