راههای مختلف ترک اعتیاد در خانه یا کمپ چگونه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

امروزه بر خلاف گذشته، راههای مختلفی برای ترک اعتیاد در خانه یا کمپ وجود دارد. مدت زمان ترک اعتیاد در کمپ و یا خانه، معمولاً ۳۰ روز می‌باشد. ترک اعتیاد در کمپ شامل دو مرحله است. هر کدام از این راه‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. اعتیاد به مواد مخدر تمام جنبه‌های زندگی شخص مصرف کننده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و باعث ضعف شخصیتی فرد می شود. اما خوشبختانه، برای ترک کردن و شکست این غول، راه های بسیار زیادی وجود دارد. بعضی از افراد راه‌های خانگی و بسیاری دیگر نیز ترک اعتیاد در کمپ را انتخاب می کنند. این مطلب به ارائه راهکارهای مختلف برای ترک اعتیاد در خانه یا کمپ اختصاص دارد.

مدت زمان ترک اعتیاد در کمپ چقدر است؟

هر دورۀ درمانی برای ترک اعتیاد معمولاً به مدت ۳۰ روز می باشد. دوره ترک در کمپ شامل دو مرحله است. البته ممکن است با صلاح دید کارشناس و پزشک در طول درمان و با بررسی اینکه آیا درمان تکمیل شده یا خیر، این دوره کاهش یا افزایش یابد. ترک اعتاد در کمپ دارای دو مرحله که هر کدام مدت زمان مخصوص به خود را دارد:

1- مدت زمان مرحله اول ترک اعتیاد در کمپ

اولین مرحله ترک اعتیاد در کمپ را سالن سبز سم زدایی نیز می‌نامند. برای ترک اعتیاد به روش سم زدایی، ابتدا بیمار معاینه شده و سپس پذیرش می شود. پس از آن نیز وارد مرحله سالن سبز و یا همان اتاق فیزیکی می گردد. در این سالن، معمولاً بیمارانی که قبلاً این مرحله (مرحله خماری) را طی کرده‌اند به بیماران جدید از نظر روانی و خدماتی کمک می کنند. این مرحله شش روز طول می‌کشد. بیمار طیّ این شش روز، به صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت است. پس از گذراندن این شش روز، قطع مصرف مواد، به روش پرهیز مدار شروع می‌شود. به این صورت که بیمار توسط پزشک ویزیت شده و داروهای مورد نیاز را دریافت می‌کند.

مدت زمان ترک اعتیاد در کمپ چقدر طول می کشد؟

 

2- مدت زمان مرحله دوم ترک اعتیاد در کمپ

مرحلۀ دوم ترک اعتیاد در کمپ، اصطلاحاً سالن آبی نامیده می‌شود. بیمار پس از گذراندن مرحلۀ اول، وارد این مرحله می شود. در این مرحله بیمار کمی بهبود یافته و به مددکار و کارشناس در انجام امور مختلف کمک می کند. در واقع بیمار در مرحله دوم در برنامه روزانه قرار می گیرد و وارد گروه های ترک اعتیاد می شود. این گروه‌ ها محیطی شاد و سر زنده دارند و برای آن ها برنامه های درمانی و آموزشی در نظر گرفته می شود. این کارها در واقع برای آماده‌سازی معتادان جهت ورود به جامعه، پس از ترک می باشد.

علاوه بر جلسات آموزشی و کسب مهارت، برنامه‌ها و فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و روانشناسی نیز انجام خواهد شد. مدت زمان این مرحله، بستگی به نوع اعتیاد و نیز شرایط جسمی و روحی فرد معتاد دارد. پس از گذر از این مرحله، فرد به طور کامل برای بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع آماده خواهد شد.

مدت زمان ترک اعتیاد در کمپ چقدر است؟

 

راههای ترک اعتیاد در خانه چگونه است؟

باید بدانید اولین قدم برای ترک اعتیاد، صبوری شما است. بنابراین، در کل فرایند درمان، باید صبور باشید. چرا که شما یک راه طولانی و پر از فراز و ‌نشیب را در پیش رو دارید و نباید به یکباره همه چیز را فراموش کنید. برای شروع بهتر است که دفتری برای خود داشته باشید. سپس در آن دفتر سؤال هایی مانند موارد زیر را یادداشت کنید:

  • از چه نوع مواد مخدری و به چه میزان استفاده می کردید؟
  • جوانب مثبت ترک اعتیاد در شما چیست؟ احساسی که بعد از ترک دارید چه خواهد بود؟
  • ترک اعتیاد چه هزینه‌هایی برای شما دارد؟
  • آیا اعتیاد مزایایی هم داشته است؟
  • چه موضوعات مهمی در زندگی تحت تأثیر اعتیاد شما قرار گرفته‌اند؟ (به عنوان مثال همسر، فرزندان، دوستان و…)
  • چه عواملی شما را از ترک اعتیاد منع کرده‌اند؟

تمام این نُت برداری‌ها، به شما توانایی تغییر را می‌دهد. در واقع زمانیکه شما در مراحل ترک اعتیاد در منزل هستید با خواندن این دفتر انرژی و انگیزۀ دوباره می گیرید.

راهکارهای ترک اعتیاد در خانه چگونه است؟

 

راههای ترک اعتیاد در منزل متنوع است و برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

  • استفاده از داروهای گیاهی و سنتی: در این روش از گیاهان دارویی توصیه شده برای کمک به ترک اعتیاد مانند گیاه افتیمون، اسپند، آلئورا و عسل و برخی از دمنوش‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برای چنین کاری بهتر است از متخصصین در امر طب سنتی کمک گرفته شود.

ترک اعتیاد در منزل با استفاده از داروهای گیاهی و سنتی

 

  • استفاده از داروهای شیمیایی: این روش یکی از راههای مختلف برای ترک اعتیاد در خانه یا کمپ است. داروهایی مانند متادون و ب2 بیشترین کاربرد را در این روش دارا هستند. در صورتی که بخواهید از آن در خانه استفاده کنید، بهتر است با راهنمایی یک پزشک متخصص، دوز مناسب دارو ها را مصرف شود.

استفاده از داروهای شیمیایی برای ترک اعتیاد در خانه

 

  • ترک اعتیاد به صورت یکباره: با این راهکار، فرد معتاد به صورت یک دفعه اقدام به کنار گذاشتن اعتیاد خود می کند. این روش به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. زیرا ممکن است عوارضی مانند هذیان، حمله قلبی، تشنج، توهم و یا سکته به دنبال داشته باشد.

ترک اعتیاد به شیشه در خانه یا کمپ

همانند هر مادۀ مخدری، راههای ترک شیشه نیز متنوع است. بیماری که تصمیم به ترک بدون نظارت پزشک می‌گیرد، احتمالا دانش و درک درستی از علائم روانی و جسمانی ترک این ماده ندارد. زیرا اگرچه ترک شیشه در خانه امکان‌پذیر است اما ممکن است فشار جسمی و روحی بسیار زیادی به بیمار وارد شود.

برای اینکه مراحل درمان اعتیاد به خوبی و موفقیت طی شود، لازم است از متخصصین متعهد که به فرایند ترک به صورت کامل تسلط دارند، کمک گرفت.

بهترین و مهمترین گزینه جهت ترک این مخدر، مراجعه به کمپ می باشد. چرا که ترک آن می‌تواند اثرات و پیامدهای روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی را به دنبال داشته باشد. بنابراین نباید مشکلاتی که در گذشته باعث شده‌اند فرد به سمت اعتیاد و مصرف شیشه کشیده شود، بدون اینکه بهبود یابند به حال خود رها شوند. چرا که مشکلات رها شده اگر حل نشوند، ممکن است بعد از مدتی پدیدار شده و مجدداً فرد را به سوی مواد مخدر سوق دهند.

در کمپ‌های معتبر ترک اعتیاد، متخصصین اعتیاد و روانشناسان با در نظر گرفتن جوانب مختلف، تمامی این مسائل را به صورت ریز بینانه بررسی کرده و با مشارکت بیمار، آن را حل می کنند. در واقع فردی که اقدام به ترک شیشه در منزل می‌کنند، از چنین مزیتی محروم می‌شود.

طی کردن مراحل ترک شیشه ممکن است به قدری به بیمار فشار آورد که درمان را به صورت ناتمام رها کند. بنابراین، بهتر است این کار در کمپ های معتبر انجام گیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که اطلاعات لازم را در این مورد که خماری شیشه چند روز طول می‌کشد کسب کنید. زیرا می‌تواند در پروسۀ ترک کمک کننده باشد.

راههای ترک اعتیاد تریاک در خانه و کمپ

برای ترک تریاک در خانه یا کمپ نیز راههای وجود دارد. فردی که به تریاک اعتیاد دارد، هم در منزل و هم در کمپ می‌تواند آن را ترک کند. اما در همۀ موارد، اراده قوی، بردباری و صبر، مهمترین عوامل لازم هستند.

امروزه کمپ‌های مختلف و متنوعی در زمینه ترک مواد مخدر راه اندازی شده است. در این کمپ ها، با تزریق داروهای مختلف و با کمک روانشناسان، بعد از گذشت مدتی فرد سلامت خود را به دست می آورد. عده ای از افراد، ترک تریاک در منزل را می پسندند و عده ای نیز مراجعه به کمپ را ترجیح می‌دهند. بسیاری از افراد نیز به ترک اعتیاد در منزل به روش ابن سینا اقدام می‌نمایند. یکی از کسانی که توانست با استفاده از این ماده افیونی را به روش ابن سینا در منزل ترک کند، پروفسور ادوارد براون انگلیسی بود. ادوارد براون با سفر به ایران و بر اثر معاشرت با معتادان و پیروی از حس کنجکاوی، از مواد مخدر تریاک استفاده نمود و معتاد شد.

ادوارد براون بدون اینکه دارویی استفاده کند یا بستری شود، توانست اعتیاد خود را به روش ابن سینا ترک کند. او با پیروی از این روش، فقط ساعات کشیدن تریاک را نامنظم کرد و به مرور زمان آن را به تأخیر انداخت. بدین ترتیب توانست اعتیاد خود را ترک کند.

راههای ترک اعتیاد در خانه به روش ابن سینا

 

سخن آخر

در این مطلب سعی نمودیم راههای مختلف برای ترک اعتیاد در خانه یا کمپ را شرح دهیم. طبق نظر تمامی متخصصین و کارشناسان، اگر می‌خواهید ترک اعتیادی امن و کامل در یک کمپ داشته باشید، از کمپ‌های معتبر و مجهز یاری بطلبید. اما اگر قصد ترک اعتیاد در منزل را دارید، باید ابتدا از متخصصین و کارشناسان در این زمینه مشاوره بگیرد و با مصرف داروهای لازم، به تدریج آن را ترک کند. چرا که ترک آن به صورت یک روزه و یکباره امکان‌پذیر نیست و فقط اوضاع را بدتر می کند. پس از تصمیم به کنار گذاشتن مخدرها، تصمیم خود را هر چه زودتر عملی کنید. زیرا ترک اعتیاد در سن بالا با پیامدهای جانبی بیشتری همراه است. اگر واقعاً تصمیم به ترک دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در کلینیک رها مشاور آماده همراهی و کمک به شما هستیم. با ما تماس بگیرید.

 

تماس با رهامشاور

راههای مختلف ترک اعتیاد در خانه یا کمپ چگونه است؟
راههای مختلف ترک اعتیاد در خانه یا کمپ چگونه است؟
راههای مختلفی برای ترک اعتیاد در خانه یا کمپ وجود دارد. مدت زمان ترک اعتیاد در کمپ و یا خانه، معمولاً ۳۰ روز می‌باشد. ترک اعتیاد در کمپ شامل دو مرحله است.
رهامشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132