بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک متادون به چه صورت است و بی خوابی ترک متادون چند روز است؟ این سوالی است که ممکن است همه بیماران از مشاور ترک اعتیاد خود بپرسند. در این مقاله نلاش کردیم تا پاسخی کلی برای این سوال در نظر بگیریم. اما پاسخ دقیق تر آن وابسته به عوامل مختلفی است که برای هر بیمار متفاوت است.  عوامل تاثیرگذار در این حیطه میتواند شامل مواردی باشد که در ادامه خدمت شما توضیح داده ایم. متادون ماده ای مخدر و توهم زا می باشد که بعضا برای ترک دیگر مواد مخدر استفاده میشود، اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود و بدون تجویز دکتر و بصورت خودسرانه باشد میتواند خود نیز اعتیاد شدید ایجاد کند و عوارض ناخوشایندی  را برای بیمار به همراه داشته باشد.

آیا پزشک شما برای ترک اعتیاد متادون تجویز کرده است؟ همانطور که میدانید متادون خاصیت ضد درد دارد و معمولا برای ترک اعتیاد بعضی مخدرها مثل هروئین و مورفین استفاده می‌شود اما مصرف بدون محدودیت از متادون هم اعتیادبار است و ترک آن شما را دچار عوارضی میکند.یکی از عوارض شایع ترک متادون اختلال در خواب است.اما باید پرسید بی خوابی ترک متادون چند روز است؟با ما همراه باشید تا به سوالات شما در مورد بی خوابی ترک متادون و راه های درمان آن پاسخ دهیم.

متادون چگونه عمل می‌کند؟

متادون از راه اتصال به گیرنده های اپیوئیدی و فعال سازی آن عمل می کند. متادون با این کار، اثرات ضد درد و آرامبخش را ایجاد می کند. بعضی اثرات دیگر مثل یبوست و تهوع هم به علت اتصال این دارو به گیرنده های اپیوئیدی احتمال دارد رخ دهد.

در حقیقت متادون شیوه پاسخ دهی مغز به درد را تغییر می دهد به گونه ای که فرد احساس تسکین می کند. اثرات متادون کندتر از قرص مسکن هایی همچون مورفین است.

این ماده در درمان وابستگی به دارو ها یا مواد مخدر به کار می رود زیرا که اثرات کند داشته و مانع بروز علائم سندروم محرومیت یا ترک می گردد. این نوع از درمان وابستگی به مواد را “جایگزین درمانی” می نامند. جایگزین درمانی تنها با نظر پزشک و مراقبت متخصصین این حوزه قابل اجراست زیرا احتمال دارد شخص مبتلا به اعتیاد، متادون را جایگزین مواد مصرفی خود نموده و به این ماده وابسته شود. در صورت تجویز متادون به جهت تسهیل روند ترک، بایستی بدانیم این ماده به جای ماده مصرفی شخص، مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه به عنوان قسمتی از برنامه درمانی ترک و در کنار دیگر مراقبت های روانی و جسمی در نظر گرفته می شود.

پیش از هر چیز بایستی بدانیم داروی متادون تنها با نسخه متخصص قابل تهیه است و تهیه آن از راه دیگر، غیرقانونی است. مصرف نمودن غیر قانونی متادون سبب اعتیاد، بروز رفتارهای خطرناک و بروز علایم مسمومیت یا عوارض جانبی می شود.

مقدار مصرف هر دارو به وسیله پزشک تعیین می گردد. مقدار مصرف متادون هم تنها بر مبنای تشخیص پزشک و با توجه به شرایط شخص تعیین می شود. چنانچه متادون به عنوان داروی ترک اعتیاد تجویز گردد، احتمال دارد نیاز به مصرف طولانی مدت دارو باشد. بعد از طی درمان، پزشک مقدار دارو را به تدریج کاهش می دهد تا به آهستگی مصرف این ماده قطع شود و نشانه های محرومیت ظاهر نگردد.

اثر متادون بر چهره چیست؟

جدا از اینکه دارو ها هر یک می تواند عوارضی بر اشخاص بگذارد ولی اثر متادون بر چهره شخص مشخص است که به طور معمول در بیشتر اشخاص ظاهر می گردد و در اینجا به آن خواهیم پرداخت:

* تغییر رنگ پوست: یکی از عوارض مصرف و عدم ترک متادون ایجاد اثرات بر روی چهره و تغییر رنگ پوست می ‌باشد. مصرف متادون سبب کاهش جریان خون شده و باعث کاهش اکسیژن مورد نیاز در پوست می‌ شود، این موضوع سبب می ‌شود پوست کدر به نظر بیاید.

افزایش ریزش مو: مصرف متادون سبب شکل گرفتن مو ها به شکل غیر طبیعی و خشکی پوست سر می شود که می تواند سبب ریزش مو شود.

کاهش وزن: یکی از عوارض این ماده، کاهش وزن است و این کاهش وزن سبب لاغری صورت و افتادگی چهره می ‌شود.

پوست چروکیده و پوسته: متادون سبب خشکی پوست و کاهش ساخت کلاژن شده که سبب چروکیده و ایجاد حالت پوسته در پوست می ‌شود.

شکل صورت: مصرف متادون با کاهش چربی صورت سبب تغییر چهره به شکل تیز و تند می شود.

ایجاد کک و مک در پوست: مصرف این ماده می تواند سبب خشکی و ایجاد کک و مک در پوست شود که سبب می شود ظاهر پوست پیر به نظر آید.

تورم صورت: مصرف این ماده می تواند سبب تورم صورت و چشم ها گردد که احتمال دارد با ظاهری چرب همراه باشد.

تیرگی زیر چشم: مصرف متادون احتمال دارد با یبوست و بی خوابی همراه باشد که می تواند سبب تیرگی زیر چشم گردد.

تغییر در قوام پوست: مصرف متادون سبب تغییر در قوام پوست شده که می تواند با شدید شدن خطوط صورت، شلی و تغییرات در طرح پوست همراه باشد.

با ترک متادون به تدریج این علائم از بین می روند.

 

روش‌های ترک متادون

 روش های مختلفی برای ترک ماده مخدر متادون وجود دارد. متادون یک داروی مخدر است که توسط متخصصان ترک اعتیاد برای درمان و کاهش وابستگی به مواد مخدر در ترک های سنگین و شدید مانند ترک هروئین، برای افراد تجویز می شود. مصرف خودسرانه متادون پس از مدتی فرد را درگیر اعتیاد به مصرف آن می کند. از آن جایی که متادون در فرد ایجاد وابستگی می کند، ترک آن می تواند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشد.

متخصصان متناسب با شرایط شخصی هر فردی و میزان توانمندی روحی و جسمی او، روش های مختلفی را برای ترک و سم زدایی متادون بکار می گیرند. در واقع بهترین روش ترک متادون بدون درد همواره زیر نظر متخصصان و با روش های تعیین شده از سوی آن ها انجام می شود. از جمله رایج ترین روش های ترک متادون از نظر زمانی، موارد زیر است:

  • ترک تدریجی: در این نوع از ترک متادون فرد به صورت تدریجی و مرحله به مرحله اقدام به ترک متادون می کند. در واقع با دریافت یک برنامه خاص زمانی و میزان مصرف آن، فرد سعی می کند در زمانبندی های تعیین شده از سوی متخصص مربوطه اقدام به کاهش میزان مصرف و طولانی تر کردن فاصله زمانی میان دو وعده مصرف کند.

 

  • ترک ناگهانی: در ترک ناگهانی یا یکهویی متادون، متخصصان پس از بررسی وضعیت جسمانی و روحی فرد، برای او قطع مصرف یکباره را در نظر می گیرند. در این روش فرد حتما زیر نظر متخصصان خواهد بود و در یک مرکز ترک مواد مخدر بستری خواهد شد. زمان ترک در این روش کوتاه تر از روش ترک تدریجی است اما عوارض و احتمال بازگشت به مصرف پس از ترک بیشتر خواهد بود.

سم زدایی متادون

سم زدایی بدن از متادون و پاکسازی خون از وجود ماده مخدر متادون همواره در بازه های زمانی مختلف و با شرایط گوناگون متناسب با اراده و توانمندی های هر فرد انجام می شود. در بسیاری از موارد سم زدایی متادون با بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد انجام می شود. در این روش فرد در امنیت بیشتری است و از آسیب ها و خطرات ناگهانی ترک متادون در امان می ماند. در روش سم زدایی متادون از برخی از داروهای کمکی برای سهولت و سرعت در سم زدایی استفاده می شوند. این دارو ها شامل بوپرنورفین، نالترکسون و سدیم متادون است.

پس از سم زدایی متادون، مهم است که فرد تحت نظر متخصصان و روانشناسان قرار گیرد تا از رجوع دوباره برای مصرف متادون منصرف شود. برای این کار، فرد باید از خدمات حمایتی مانند مشاوره و گروه های درمانی استفاده کند. خدمات حمایتی می توانند به فرد کمک کنند تا در برابر وسوسه مصرف متادون مقاومت کند و سبک زندگی سالمی را ایجاد کند.

برنامه زمانی سم زدایی متادون، معمولاً بر اساس میزان مصرف متادون فرد تنظیم می شود. در حالت کلی، برنامه زمانی سم زدایی متادون در مراکز ترک اعتیاد به این صورت است:

  • افراد با مصرف روزانه کمتر از 40 میلی گرم متادون: می توانند با قطع مصرف متادون در یک روز، سم زدایی را انجام دهند.
  • افراد با مصرف روزانه بین 40 تا 80 میلی گرم متادون: می توانند با قطع مصرف متادون در عرض دو روز، سم زدایی را انجام دهند.
  • افراد با مصرف روزانه بیشتر از 80 میلی گرم متادون: ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای سم زدایی داشته باشند.

ترک تدریجی متادون

همانطور که به آن اشاره کردیم، در روش ترک تدریجی متادون، میزان مصرف به تدریج کاهش می یابد. این اقدام باعث می شود که بدن فرد به تدریج به کمبود متادون عادت کند و عوارض جانبی ترک را به حداقل برساند. برنامه زمانی برای سم زدایی تدریجی معمولاً بر اساس میزان مصرف فرد و شدت علائم و عوارض ترک تنظیم می شود. برنامه زمانی ترک تدریجی متادون به همراه نظارت و حمایت متخصص مراقبت های بهداشتی اجرا می شود تا فرد بتواند به طور موفقیت آمیز متادون را ترک کند. به طور کلی، برنامه زمانی سم زدایی تدریجی به شرح زیر است:

  • هفته اول: میزان مصرف متادون به طور متوسط 10 درصد کاهش می یابد.
  • هفته دوم: میزان مصرف متادون به طور متوسط 5 درصد کاهش می یابد.
  • هفته سوم: میزان مصرف متادون به طور متوسط 2.5 درصد کاهش می یابد.

روان درمانی متادون

روان درمانی متادون یک روش درمانی است که به منظور کمک به افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، به کار می رود. این نوع درمان معمولاً در کنار استفاده از داروی متادون اجرا می شود. هدف اصلی این روش، شناسایی و درمان عواملی است که سبب اعتیاد فرد به این ماده شده است. معمولا این عوامل شامل مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب، مهارت های مقابله ضعیف، مشکلات ارتباطی یا تجارب منفی در دوران کودکی است. روان درمانی متادون به افراد کمک می کند تا عوامل اصلی و مسبب بروز اعتیاد در خود را درک کنند و با بهبود مهارت های مقابله، ارتباطات سالم تری برقرار کنند و انگیزه خود را برای بهبودی تقویت کنند. این روش تحت نظر متخصصان مراقبت های بهداشتی انجام می شود و به منظور افزایش اثربخشی، در کنار ترک تدریجی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از روان درمانی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد. برخی از انواع رایج روان درمانی متادون عبارتند از:

  • درمان شناختی-رفتاری CBT: سی بی تی یک نوع روان درمانی است که بر شناسایی و تغییر الگوهای فکری و رفتاری نامطلوب تمرکز دارد. CBT، می تواند به افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر کمک کند تا با وسوسه مصرف مواد مخدر مقابله کنند و سبک زندگی سالم تری ایجاد کنند.
  • درمان تحلیلی: درمان تحلیلی، یک نوع روان درمانی است که بر شناسایی و پردازش ناخودآگاه مغز افراد درگیر با مصرف مواد مخدر تمرکز دارد. درمان تحلیلی، می تواند به افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر کمک کند تا با مشکلات روانی زمینه ای که منجر به اعتیاد آنها شده است، مقابله کنند.
  • درمان خانوادگی: درمان خانواده، یک نوع روان درمانی است که بر بهبود ارتباط و همکاری بین اعضای خانواده تمرکز دارد. درمان خانواده، می تواند به افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر کمک کند تا از حمایت خانواده خود برخوردار شوند و از بازگشت به مصرف مواد مخدر جلوگیری کنند.

ترک متادون با دارو

ترک متادون با دارو، یک روش ایمن و موثر برای از بین بردن اعتیاد به متادون است. این روش از داروهای کمکی برای کاهش علائم ترک متادون استفاده می کند. ترک متادون با دارو تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام می شود. این متخصص میزان مصرف داروهای کمکی را به تدریج کاهش می دهد و در طول فرآیند ترک، از فرد حمایت می کند. این روش دارای مزایایی زیادی است که از جمله آن ها کاهش خطر عوارض جانبی ترک متادون، آسان تر شدن فرآیند ترک و کاهش احتمال بازگشت به مصرف متادون است.

ترک متادون با دارو یک گزینه مناسب برای افرادی است که به متادون اعتیاد دارند و تصمیم به ترک آن گرفته اند. این روش می تواند به افراد کمک کند تا بهبود پایداری در کنترل اعتیاد خود داشته باشند. در این فرآیند، از داروهای زیر استفاده می شود:

  • بوپرنورفین (Suboxone) که به گیرنده های مواد مخدر در مغز متصل می شود و کمک به کاهش علائم ترک می کند.
  • نالترکسون (Naltrexone) که مانع اتصال مواد مخدر به گیرنده ها می شود و از بازگشت به مصرف مواد مخدر جلوگیری می کند.
  • کلونیدین (Clonidine) که به کاهش علائم ترک متادون کمک می کند و روند سم زدایی را سرعت می بخشد.

ترک متادون

بهترین روش ترک متادون بدون درد

بهترین روش ترک متادون بدون درد، همان روشی است که برای هر فرد متناسب با نوع نیازها و شرایط فردی او و زیر نظر یک متخصص ترک اعتیاد، در نظر گرفته می شود. ترک متادون بدون درد یک فرآیند حساس و چالش برانگیز است و در صورتی که فرد تجربه های مختلفی در این زمینه داشته باشد، می تواند سخت تر نیز شود. متخصصان معتقدند بهترین روش ترک متادون آن روشی است که به افراد کمک می کند تا علائم ترک متادون را کمتر تجربه کنند و درد و آسیب ناشی از فقدان متادون در بدن را به میزان زیادی کاهش دهد. در اینجا پارامترهای موثر برای بهترین روش ترک متادون بدون درد را به شما معرفی می کنیم:

  • استفاده از داروهای کمکی: استفاده از بوپرنورفین و نالترکسون برای جلوگیری از اثرات مواد مخدر و کمک به تسهیل فرآیند ترک.
  • استفاده از روش کاهش تدریجی دوز متادون: برنامه کاهش تدریجی متادون تحت نظارت یک متخصص اجرا می شود تا علائم ترک به حداقل برسد.
  • برخورداری از مشاوره روان درمانی: مشاوره روان درمانی می تواند در مدیریت استرس و افزایش مهارت های مقابله کمک کند.
  • بهره مندی از پشتیبانی اجتماعی: حمایت خانواده و دوستان می تواند در طی فرآیند ترک بسیار مفید باشد.
  • انجام فعالیت های بدنی: انجام ورزش، مدیتیشن، یوگا می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر ترک اعتیاد به متادون داشته باشد.

ترک متادون در خانه چگونه است؟

ترک متادون در خانه با رعایت نکات هر مرحله، با موفقیت انجام می شود. در این راستا، مهمترین گام هایی که باید در این فرآیند دنبال شود شامل موارد زیر است:

  • مشاوره با متخصص و کارشناسان ترک اعتیاد: ابتدا لازم است با یک کارشناس ترک اعتیاد و متخصص مراقبت های بهداشتی در این زمینه مشورت کنید تا میزان مصرف متادون خود را ارزیابی کرده و یک برنامه ترک مناسب از سوی او برای شما در نظر گرفته شود.
  • تدوین برنامه ترک: مشاوران یک برنامه ترک مناسب برای شما در نظر می گیرند که شامل میزان کاهش مصرف متادون، مدت زمان کاهش مصرف، توانمندی برای کاهش علائم ترک و راهکارهای مقابله با آسیب ها و عوارض ناشی از ترک است.
  • استفاده از حمایت اجتماعی: لازم است در مسیر ترک متادون در خانه از حمایت خانواده، دوستان و درمانگر خود بهره مند شوید. حمایت اجتماعی می تواند به شما در حفظ انگیزه و پشتیبانی در طول فرآیند ترک کمک کند.
  • مدیریت علائم ترک: برنامه ترک متادون باید به گونه ای تدوین شود که شما بتوانید با عوارض ناشی از ترک به راحتی کنار بیایید و آن ها را کنترل کنید.
  • کنترل احساسات: یک برنامه کامل ترک که به صورت تخصصی از سوی مشاوران ترک اعتیاد ارائه می شود، نحوه مقابله با فشارهای روحی و استرس را نیز به فرد آموزش می دهد.

بی خوابی و ضررهای آن

بی خوابی ترک متادون چند روز است

براساس تحقیقات جدید بی خوابی باعث میشود که مغز شما شروع به خوردن بخشی از خود می‌ کند.محققان ایتالیایی متوجه شدند که سلول ‌های تمیز‌کننده مغز موش ‌های آزمایشگاهی در زمانی که کمبود خواب داشتند،بیشتر از همیشه فعالیت می ‌کنند. سلول ‌هایی که به نام استروسیت شناخته می ‌شوند در زمان کمبود خواب،سلول‌ هایی را که وظیفه اتصالات مغزی دارند به کلی مختل و از هم گسیخته می ‌کنند.

انواع بی خوابی برای ترک متادون

بی‌خوابی دو نوع حاد (کوتاه مدت) و مزمن (بلندمدت) است. بی‌خوابی حاد شایع‌ترین نوع بی‌خوابی است که عموما ناشی از مسائل مضطرب کننده یا تنش‌ زا است بی‌خوابی حاد معمولاً خود به خود پس از رفع تنش برطرف می‌شود و به درمان نیاز ندارد.

اما بی‌خوابی مزمن به  دلیل نامناسب بودن محیط خواب، عادت‌های خواب اشتباه، مصرف داروهای جدید، مشکلات روانی و ناراحتی‌های جسمی ممکن است برای فرد به وجود آید.این نوع بی خوابی لزوما باید درمان شود.

علائم بی‌خوابی عبارت است از:

  •  بیدار دراز کشیدن و به خواب نرفتن در طول شب
  •  بیدار بودن در اکثر ساعات شب
  •  خوابیدن برای مدتی کوتاه
  •  بسیار زود از خواب بیدار شدن
  •  فرد دچار بی‌خوابی کسل و بی‌حال از خواب بیدار می‌شود، انگار که اصلاً نخوابیده است.

بی خوابی ترک اعتیاد متادون

ترک متادون

مواد مخدری  همچون کوکائین، اکستازی، تریاک و مشتقات آن و آمفتامین‌ها تولید دوپامین را در مغز مختل می‌کنند بنابراین در زمان درمان و ترک میزان ترشح دوپامین باید به حد نرمال و پایدار برسد و همین عدم تعادل در میزان دوپامین سبب بی خوابی میگردد.

متادون یک ماده مخدر مصنوعی ست که مورفین ندارد اما شبیه به مورفین عمل میکند و به دلیل خاصیت ضد دردش در ترک مواد مخدری همچون هروئین و تریاک تجویز میشود.

متادون خود نیز اعتیاد اور است و ترک آن با عوارضی همراه است یکی از عوارض مشترک در ترک انواع مواد مخدر بی خوابی ست که مشمول متادون نیز میشود.

دررها مشاور بخوانید: سم زدایی متادون چند روز طول می کشد؟

بی‌خوابی در دوران ترک اعتیاد متادون موجب بروز عوارض زیرمیگردد:

  •     نوسانات خلقی
  •     افزایش تحریک‌پذیری
  •     توهم
  •     اضطراب
  •     افزایش خطر ابتلا به افسردگی
  •     احساس راحتی نکردن در دوران ترک اعتیاد

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

بیخوابی متادون چند روز است

مدت اختلالات خواب در دوران ترک اعتیاد به عوامل مختلفی مانند ماده مصرفی، دوز مصرف شده، مدت زمان آن و حتی شرایط جسمی بیمار بستگی دارد و می‌تواند چند روز تا چند سال متغیر باشد. بی خوابی بعد از ترک متادون در برخی افراد ممکن است تا ۶ ماه و یا حتی بیشتر ادامه پیدا کند. با این حال چند روز ابتدایی قطع مصرف می‌تواند مشکل‌ساز و نگران‌کننده باشد. بی خوابی بعد از ترک متادون از جمله دلایلی است که می‌تواند شروع درمان را برای بیمار سخت‌تر کند

 

 عوامل کمک کننده به درمان بی خوابی ترک متادون

با وجود اینکه بی خوابی ناشی ازترک انواع مخدر از جمله متادون ممکن است حتی تا سال ها طول بکشد اما رعایت موارد زیر کمک شایانی به بهبود سریع بی خوابی میکند.این موارد شامل:

 ورزش روزانه: ورزش روزانه استرس را از بین می‌برد و بدن را خسته می‌کند، در نتیجه خوابیدن آسان‌تر می‌شود.

تغذیه:رعایت تغذیه مناسب و پرهیز ازمواد غذایی قندی وچربی‌های تصفیه شده ،غذاهای تند، شکلات و قهوه به ویژه در نیمه دوم روز کمک موثری در درمان بی خوابی میکند.

مواجه با نور:نور تأثیرگذارترین عامل بر ساعت بیولوژیک بدن است که تنظیم برنامه خواب و بیداری را به عهده دارد.

بیرون رفتن از خانه: قدم زدن در طبیعت و فعالیت سبب میشود چرخه خواب طبیعی اصلاح شود

محیط خواب: محیط اتاق خواب باید به روشی طراحی شود که راحتی و آرامش را القاء کند و عامل‌های مختل کننده خواب را کاهش دهد.

برنامه خواب منظم :داشتن برنامه خواب منظم یکی از کارآمدترین راهبردها برای مقابله با بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب است.

 مدیتیشن ذهن‌آگاهی: مدیتیشن به بیماران کمک می‌کند تا در حالت هوشیاری آرام‌بخش قرار بگیرند، به این ترتیب استرس و تنش کمتر می‌شود و احتمال خوابیدن بیشتر می‌شود.

 تن‌آرامی عضلانی پیش رونده: بیمار روی منقبض کردن و شل کردن عضلات تمرکز می‌کند، در نتیجه تن‌آرامی، استرس کمتر می‌شود و بدن برای استراحت آماده می‌شود.

 بیوفیدبک: بیماران دچار بی‌خوابی از واکنش بدن‌شان به استرس آگاه می‌شوند و چگونگی کنترل کردن واکنش‌ها را یاد می‌گیرند.

 رفتاردرمانی شناختی: رفتاردرمانی شناختی حالت هیجانی بیمار را از طریق اصلاح کردن رفتارهای ناکارآمد بهبود می‌دهد تا به این ترتیب بیمار راحت‌تر و عمیق‌تر بخوابد.

    کنترل محرک‌ها: این روش برای رفع بی‌خوابی بیمارانی موثر است که وجود محرک‌ها در اتاق خواب باعث بی‌خوابی‌شان می‌شود.

  درمان محدودسازی خواب: از بیمار خواسته می‌شود که خوابیدنش را به چند ساعت محدود کند، سپس زمان خواب را به تدریج افزایش دهد تا در نهایت به مدت زمان خواب مطلوب برسد.

مصرف متادون

برای اطلاع بیشتر از نحوه ترک متادون”methadone” و مقابله با بیخوابی ناشی از آن میتوانید از مشاوران مجرب رها مشاور راهنمایی بگیرید.

ی ترک متادون چند روز است؟

بی خوابی از علائم شایع ترک متادون است و منجر به مشکلات عدیده ای در خوابیدن می شود. اگر در زمان ترک متادون با این عارضه مواجه شدید لازم است که به صورت جدی آن را درمان کنید. در ادامه بهترین راهکارهای مدیریت بی خوابی در طی فرآیند ترک متادون را برای شما آورده ایم:

  • برنامه خواب منظم: سعی کنید یک برنامه خواب منظم ایجاد کنید و در ساعت های ثابت به خواب بروید و صبح ها در همان زمان بیدار شوید.
  • فعالیت های آرامبخش: قبل از خواب، از فعالیت های آرامبخش مثل خواندن یک کتاب، گوش دادن به موسیقی آرامبخش یا انجام تمرینات تنفسی استفاده کنید.
  • اجتناب از مواد محرکه: استفاده از موادی مانند قهوه، چای یا سیگار در ساعت های نزدیک به خواب بهتر است اجتناب شود.
  • تحرک فیزیکی: ورزش منظم می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. اما به خصوص در ساعت های غروب بهتر است فعالیت های ورزشی ملایم انجام شود.
  • استفاده از تکنیک های مدیریت استرس: تکنیک های مانند مدیتیشن یا یوگا می توانند به شما کمک کنند تا استرس و نگرانی را کاهش دهید.
  • محیط خواب مناسب: محیط خواب آرام و تاریک با دمای مناسب می تواند خواب شما را بهبود بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می‌کنیم مطلب بی خوابی ترک متادون چند روز است؟ را مطالعه کنید.

برای ترک متادون چه بخوریم درد نکشیم؟

برای کمک به کاهش عوارض ناشی از ترک متادون و افزایش سطح سلامتی در طول فرآیند ترک، داشتن تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی با ارزش مثل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های سالم و آب به عنوان بخشی اساسی در رژیم غذایی، بسیار مفید است. در این زمان لازم است از مصرف مواد محرکه مانند قهوه و نیکوتین خودداری کنید و سعی کنید در مواردی که اشتهای شما کاهش یافته، وعده های کوچک غذا بخورید تا انرژی لازم برای مقابله با علائم ترک را ایجاد کنید.

همچنین، مشاوره با یک مشاور تغذیه یا کارشناس بهداشت جسمی می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه تغذیه ای مناسب را برای دوره ترک اعتیادتان در نظر بگیرید. از جمله داروهای گیاهی برای ترک متادون می توان به گیاه گل گاوزبان، گیاه بادرنجبویه، گیاه سنبل الطیب و گیاه اسطوخودوس اشاره کرد. همچنین بهترین داروی تسکین درد خماری متادون استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن است.

ترک متادون در چه بازه ی زمانی بهتر است؟

بهترین زمان برای ترک متادون بر اساس وضعیت و آمادگی فرد تعیین می شود. انگیزه قوی برای ترک، برخورداری از حمایت خانواده و دوستان و شناخت دقیق از شرایط خاص فرد از عوامل مهمی هستند که شرایط لازم برای ترک و زمان مناسب آن را تعیین می کنند. همچنین، مهم است که فرد برنامه ی ترک خود را با توجه به چالش ها و شرایط محیطی خود تنظیم کند. تصمیم به ترک متادون نیاز به مشورت با متخصصان و مشاوران آگاه در این زمینه دارد. آنها می توانند با بررسی وضعیت فرد، توصیه های لازم را به او ارائه دهند و از او در طی این مسیر حمایت کنند. همچنین، این مشاوران می توانند به فرد کمک کنند تا یک برنامه موثر برای ترک متادون را پیاده سازی و اجرا کند.

سخت ترین روز ترک متادون

روز ششم ترک متادون، معمولاً زمانی است که علائم ترک به اوج خود می رسند. در این روز، فرد ممکن است احساسات شدیدی مانند اضطراب، افسردگی و بی قراری را تجربه کند. همچنین، ممکن است فرد دچار سردرد، درد عضلانی و اسهال شود. برای مقابله با علائم ترک متادون در روز ششم، فرد باید از حمایت دیگران استفاده کند. همچنین، باید از تکنیک های مقابله ای مانند ورزش، مدیتیشن و تکنیک های آرام سازی ذهن استفاده کند. از دیگر علائمی که در روز ششم ترک متادون ممکن است فرد را به خود درگیر کند اضطراب، بی خوابی، تنگی نفس ، تعریق، افت فشار خون و تغییر در حالت مزاج است.

چه عواملی برای ترک متادون موثر می باشند؟

ترک متادون وابستگی زیادی به شرایط فردی، اجتماعی و شغل و حرفه افراد دارد. این عوامل می توانند به شکل ترکیبی و یا جداگانه، تعیین کننده موفقیت فرد در فرآیند ترک باشند. برای هر فرد، تاثیر این عوامل ممکن است متفاوت باشد. در پاسخ به سوال چه عواملی برای ترک متادون موثر می باشند؟ می توان گفت عوامل زیر در این زمینه تاثیر گذار هستند:

  • انگیزه فردی: انگیزه و تعهد فرد برای ترک اعتیاد، از عوامل مهم در این زمینه است. اگر فرد دارای انگیزه قوی برای ترک باشد، احتمال موفقیت او در این مسیر بیشتر خواهد بود.
  • حمایت اجتماعی: برخورداری از حمایت خانواده، دوستان و جامعه تأثیر زیادی بر ترک اعتیاد دارد. افرادی که از حمایت قوی اطرافیان خود برخوردارند، راحت تر با چالش های ترک مواجه می شوند.
  • مشاوران ترک اعتیاد: برخورداری از مشاوره های تخصصی مشاوران و داشتن حمایت از سوی تیم های حرفه ای و متخصص درمان اعتیاد، نقش مهمی در موفقیت ترک اعتیاد به متادون دارد.
  • روش ترک: انتخاب روش مناسب برای ترک نیز اهمیت زیادی در این مسیر دارد.
  • شرایط جسمی و روانی: وضعیت جسمی و روانی فرد نیز عامل مهمی برای موفقیت فرد در ترک متادون است. مدیریت استرس، تقویت سیستم حمایتی جسمانی و مراقبت از سلامت روانی می تواند در تسهیل فرآیند ترک موثر باشد.

عوارض ترک متادون چیست؟

عوارض ترک متادون بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان مصرف متادون، روش ترک و شرایط جسمی و روانی هر فرد ممکن است متغیر باشد. عوارض ترک متادون اغلب در چند روز اول پس از قطع مصرف شروع می شوند و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشند. شایع ترین علائم ترک متادون شامل موارد زیر می شود:

  • اضطراب: افزایش استرس و نگرانی
  • افسردگی: کاهش حالات شادی و از دست دادن انگیزه
  • بی خوابی: مشکلات در خوابیدن و زمانبندی آن
  • خستگی: احساس ضعف عمومی
  • سردرد: فشار در سر
  • درد عضلانی: درد و سفتی در عضلات
  • اسهال: تغییر در الگوی روده ای و اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ: احساس ناخوشی

به طور کلی، عوارض ترک متادون در افرادی که میزان مصرف متادون در آنها کم است و به روش تدریجی ترک می کنند، خفیف تر و کوتاه مدت تر است.خماری متادون اصطلاحی است که برای توصیف علائم ترک متادون استفاده می شود. خماری متادون، معمولاً طی چند روز پس از قطع مصرف متادون شروع می شود و می تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. علائم خماری متادون، مشابه علائم ترک متادون است، اما معمولاً شدت بیشتری دارند.

رها مشاور

  1. بیخوابی باعث چه اتفاقی در شخص میشود؟
  2. بی خوابی چند نوع است؟
  3. علائم بی خوابی چیست؟
  4. بی‌خوابی در دوران ترک اعتیاد متادون چه عوارضی دارد؟
  5. بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

نظرات درمان شدگان رهامشاور

106 دیدگاه

  • امیر, 12 آبان 1400 @ 9:02 ق.ظ پاسخ

    من حدود سه ماه متادون مصرف می کردم روزی ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم الان روز پنجم که دیگه مصرف نمی کنم روز سوم و چهارم خیلی سخت بود الان یه کم حالم بهتره

    • تحریریه رها مشاور, 19 بهمن 1400 @ 9:10 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      حتما با پزشک ترک اعتیاد برای کم کردن آثار محرومیت صحبت کنید که عوارض ترک کمتر آزارتان بدهد

      • Zeynu, 23 آذر 1402 @ 11:51 ق.ظ پاسخ

        من روز چهارمم خواب ندارم .میخام بدونم کلنازپام اعتیاد آوره؟برای ۴ الی ۵ روز مصرف کنم بخابم ک دردم کم بشه

        • تحریریه رها مشاور, 8 دی 1402 @ 6:01 ب.ظ پاسخ

          سلام دوست عزیز
          کلونازپام برای بی خوابیه ترک کمک کننده است تحته نظره پزشک باشد که خود اعتیاد ه جدید نشود.طریقه کم کردن آن اصولی باشد.

  • حسین, 22 اسفند 1400 @ 2:34 ق.ظ پاسخ

    سلام عزیزان،بنده تقریبا 11سال مصرف هرروز متادون داشتم، دوز مصرف سال آخرروزی سه عدد قرص چهل بود،الان 22روزه که به صورت قطع یکباره کنارگذاشتم خودمم خیلی عجیبه برام که درد خاصی ندارم،ولی متاسفانه بیخوابی خیلی اذیت میکنه،البته به شدت خوابم میاد ولی بیقراری دست وپام نمیزاره خوابم ببره. مرگ اززندگی با اعتیاد بهتره بخصوص متادون👍❤️

    • تحریریه رها مشاور, 27 فروردین 1401 @ 11:54 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      تبریک به شما
      برای بی خوابی درمان‌های کمکی مانند تنظیم امواج مغزی و داروهای گیاهی که پزشک تجویز کند موثر میباشد.

    • Mrb, 31 مرداد 1401 @ 3:10 ق.ظ پاسخ

      سلام حسین جان تا میتونی فقط صبر صبر صبر
      من ۱۳ سال مصرف داشتم و در ۲۴ ماه اخر روزانه ۱۰عدد متادون چهل و ۱۰عدد ترامادول ۲۲۵ داشتم.فقط فقط خدا کمکم کرد.
      به یکباره گذاشتم کنار و در ۳۰روز اول ۲۱ باز تشنج بهمراه خون ریزی از بینی داشتم.
      خدارو شکر تشنج تمام شد و الان مثل شما بی قراری دارم و سه روز و ۱۱ ساعته نخوابیدم.
      همین الانم قرص توی خونه دارم اما اصلا وسوسه ندارم چون این حال بدم در برابر حال بدیای زمان مصرفم مثل عروسیه برام.دوست دارم و فقط صبر کن.

      • تحریریه رها مشاور, 23 شهریور 1401 @ 6:57 ب.ظ پاسخ

        سلام دوست عزیز
        ترک موادی با این قدرت مانند متادون و ترامادول بدون پزشک و داروهای همراه روش مناسبی نیست و شما تشنج که قسمت‌هایی از مغز را از کار می اندازد را چیز بدی نمیدانید‌ همچنین بی خوابی صدمات زیادی برای سلول‌های مغزی به همراه دارد که برای شما خطرناک است .اعتیاد بیماری روانپزشکی است و باید سیگنال های مغزی با دارو و مشاوره درمان شوند .شما متاسفانه روشی را ندانسته پیشنهاد می کنید که مرگ و میر بالایی دارد .خداروشکر که شما سلامتید اما این روش اصولی برای پیشنهاد به دیگران نیست .
        فرد باید بتدریج با توجه به نوع مواد همراه پزشک متخصص اعتیاد ترک کند؛ اعتیاد مانند بیماری قند و فشار خون باید تحت کنترل درمان شود.

  • jlil, 23 اسفند 1400 @ 10:51 ق.ظ پاسخ

    ۱۱ ساله مصرف متادون دوز ۹۰ سی سی در روز من قبل ۵ سال برای اولین بار رفتم کمپ که حیوان هم اینجور جاها نمی‌برند هیچ فرقی بین مصرف مواد نمیزارند مصرف شیشه فقط خوابه بعد سه روز گفتن برو تو گروه باید بخوابی بعد ۶ روز تو کمپ و۶روز بعد توخونه یلا خوابیدم یک ساعتی
    الان بدبختئ کبد و ریه درگیر کرده باید ترکش کنم کبد گرید ۳
    آز ترس اون روزا موندم چکار کنم

    • تحریریه رها مشاور, 27 فروردین 1401 @ 11:55 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      حتما کم کردن پلکانی متادون و همراه کردن دارو توسط پزشک و تحت نظر بودن در خانه و کلینیک بصورت ویزیت خیلی بهتر از مکان‌هایی مثل کمپ میباشد.اگر مایل بودید حتما با پزشکان و مشاوران ما مشورت کنید.

    • مان, 28 خرداد 1402 @ 9:34 ق.ظ پاسخ

      بابا پدرم دراوما

  • وحید, 9 تیر 1401 @ 8:11 ب.ظ پاسخ

    من نزدیک به 3 ماه یا بیشتر متادون روزی 2عدد یا 2عدد نیم قرص 20 مصرف میکنم میخوام از خونه ترک کنم برای رهایی از این مخدر چکار باید بکنم ایا با کم کردن دوز میتوانم کنار بذارم یا یکباره؟

    • تحریریه رها مشاور, 8 شهریور 1401 @ 7:39 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      کم کردن دوز خیلی روش خوبی هست ولی زیر نظر متخصص و همراه درمان نگهدارنده انجام شود

  • علیرضا, 22 مرداد 1401 @ 7:20 ق.ظ پاسخ

    سلام من مدت ۱ سال هست متادون مصرف میکنم خیلی مصرفم کم بوده روزی یک چهارم قرص ۲۰ الان ۳ روزه مصرف نکردم ولی بیخابی اذیتم

    • تحریریه رها مشاور, 23 شهریور 1401 @ 7:26 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک متادون با نظر پزشک و با توصیه های دارویی و نه فقط یک قرص برای کم کردن عوارض بی خوابی و بی قراری انجام می‌شود به طوریکه اعتیاد به دارویی جدید آغاز نشود. حتما توسط پزشک ترک حضور ی یا آنلاین ویزیت شوید.

  • رحیم, 14 آبان 1401 @ 5:20 ب.ظ پاسخ

    با سلام من 12 سال شربت متادون خوردم ولی روز بوده که یکبار خوردم الان 18 روزه قطش کردم البته زیر نظر پزشک ولی بی خابی درد دست و پا بیچارم کرده

    • تحریریه رها مشاور, 16 آذر 1401 @ 12:09 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      اگر زیر نظر پزشک و متخصصین ترک اعتیاد باشد درد و خماری به حداقل میرسد بی خوابی و بی قراری و درد حتما باید درمان شود تا مدت طولانی اذیت نشوید.
      متادون به علت ماندگاری زیاد عوارض طولانی دارد. بی خوابی و افسردگی بعد ترک متادون شایع است که باید درمان صورت گیرد و احتمال تغییر به ماده دیگر و با عود کاهش پیدا کند.

    • صدف, 26 تیر 1402 @ 2:55 ب.ظ پاسخ

      سلام لطفا راهنمایی کنید من نزدیک دو سال تریاک مصرف میکردم الان دارم با متادون ترک میکنم مصرفم خیلی کم بوده الانم با یک هشتم قرص ۴۰ در ۲۴ ساعت شروع کردم فقط شبا میخورم میخواستم ببینم اگر همینم قطع کنم خیلی درد داره؟
      نمیخوام کسی متوجه بشه

      • تحریریه رها مشاور, 2 مرداد 1402 @ 4:12 ب.ظ پاسخ

        سلام دوست گرامی
        قطع مقدار کم متادون بیشتر بی حالی دارد تا درد.
        مسکن های ساده و خواب آور های سبک میتواند کمک کند.دوش سرد زیاد و مایعات زیاد

  • محمد, 19 آبان 1401 @ 2:52 ق.ظ پاسخ

    سلام من به مدت ۱۵ ساله اول شربت وچندسالی هست که قرص متادون ۴۰ روزی سه عدد میخوردم الان به یکباره ۱۲روز هست کنار گذاشتم ۵روزه نخوابیدم دست وپام نمیگذاره بخوابم حالت تشنج وتیک عصبی در اعضای بدنم دارم گرفتگی بینی که نمیتونم به راحتی نفس بکشم

    • تحریریه رها مشاور, 10 آذر 1401 @ 2:42 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شما ۳ عدد قرص متادون ۴۰ را یکباره کنار گذاشتید و این اصلا درست نیست و مغز و اعصاب و جسم به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد و عوارض ترک شدید تا مدتها وجود دارد و از همه مهم تر ولع و وسوسه بازگشت دارد .حتما با درمان پزشک و روانشناس اعتیاد مشکل خواب و درد زیاد را حل کنید. این نوع ترک کردن یکباره که به آن ترک یابویی گفته می شود به شدت عوارض دارد.
      موفق باشید

  • داود, 4 بهمن 1401 @ 0:50 ق.ظ پاسخ

    سلام من قبلا ۴ سال روزی ۳ گرم شیره مینداختم بلاخره تصمیم گرفتم وخدا کمکم کرد با یه ورق ۱۰ تایی ۴۰ متادون گذاشتم کنار،اما متاسفانه بعد ۶ماه لغزش کردم تو دام متادون ۴۰ روزی ۳ تا میخوردم همینو ۴ سال ادامه دادم دیگه خسته شده بودم ونفرت داشتم از خودم ،با همه درگیر بودم بلاخره تصمیم قاطعانه گرفتم یه دفعه گذاشتم کنار الانم نزدیک به ۲۵ روز پاکم شکر خدا اما به جرات میتونم بگم ۲۰ ساعت نخوابیدم از درد پا وبیخوابی،دکتر خوب هم تو شهرمون نیست فقط میخوان قرص بدن اما من جرات ندارم به سمتش برم،امیدوارم خدا کمکم کنه بتونم تحمل کنم،دارو گیاهی وقرصهای اعصاب وروان هیچ کدوم جواب ندادن

    • تحریریه رها مشاور, 23 بهمن 1401 @ 10:41 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک با متادون که درمان نگهدارنده خوبی است روش درستی است ولی دوز مصرفی باید تحت نظر پزشک باشد اگر دوز بالا باشد خود، اعتیاد تغییر یافته دیگری می‌باشد .ترک متادون به آهستگی با کاهش دوز و همراهه داروهای نگهدارنده عوارض بی خوابی که به شدت به مغز آسیب می‌زند را ندارد. حتی قرص و داروهای زمان ترک هم باید تحت نظر پزشک دوره دیده اعتیاد باشد نه هر پزشکی که داروهایی مثله کلو نازپام و آلپرازولام و دیازپام و…..
      تجویز می‌کنند و مشکله بی خوابی و بی قراری را درست حل نمی‌کنند. داروهای گیاهی هم بسته به فرد و مزاج فرد متفاوت هست و باید با داروهای درست همراه شود.پزشکان و راه درسته ترک برای همه دوستان تاثیر گذار است.شما با روش خود جلو رفته اید و زیر نظر دکتره اعتیاد نبوده اید. انشالا حله مشکل کنید و لغزش نداشته باشید.

  • پارسا۷, 25 اسفند 1401 @ 7:44 ب.ظ پاسخ

    سلام من بیست سال مصرف داشتم هشت سال اول تریاک شیره میخوردم رفتم کلنیک ترک اعتیاد ترک کنم متادون بهم دادتا الان دوازده ساله درگیر متادون شدم روزی چهل سی سی الان ۳۵روزه توخونه ترک کردم ولی بیحالی شدید استخوان درد فک وگوشهام ازدرد میخوادبترکه فقط تنها چیزی که خوب شده خوابم خوب شده ساعت ده میخوابم تا شیش صبح اگه کسی تجربه داره راهنمایی کنه ممنونم کارمم رانندگی هست از شدت استخوان درد یه سر تصادف میکنم خدابرای او کس نسازه متادون درست کرده انشالله پاکی همتون

    • تحریریه رها مشاور, 7 فروردین 1402 @ 1:59 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک متادون بدون دارو و همراهی پزشک عوارض طولانی مدت درد و بی قراری و بی خوابی دارد. البته با مشاوره ترک دارو و سرم هایی بدون وابستگی برای شما تجویز می شود و دستورات و رفتارهای روانشناسی به شما گفته می شود که گرفتار داروهای دیگر نشوید. ترک تدریجی و کاهش دوز با همراهی داروهای تایید شده توسط متخصص ترک به کاهش عوارض کمک می کند. حتما با پزشک مشورت کنید و تلاش کنید ذهن خود را قوی نگه دارید چرا که درد پدیده ذهنی است و مهارت کنترل و حواسپرتی در افراد مهم است.

  • حامد, 24 اردیبهشت 1402 @ 4:36 ب.ظ پاسخ

    سلام من یک سال ترامادول روزی نصف میخوردم سه سال متادون روزی نصف ودوسال یدونه دردو وعده الان چهل روزه یکباره گذاشتم کنار بی خوابی وبقیه مراحل هم طی کردم الان فقط سرکارمیرم زود خسته میشم ومیخابم کف پام هم کمی دردمیکنه لطفا راهنمایی کنید

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 3:19 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      کنار گذاشتن یکباره متادون بسیار به مغز و بدن فشار می اورد و طول میکشد که عوارض کم شود مایعات زیاد و دوش و داروی درست توسط متخصص ترک کمک میکند عوارض باقی رفع شود. ترک و عوارض تدریجی کم میشود حتما پزشک دارو و مشاوره برای افسردگی و بالا بردن انرژی روانی انجام میدهد.

  • امیرعلی, 13 تیر 1402 @ 7:59 ق.ظ پاسخ

    درود به همگی عزیزان من مصرفم پنج سی سی شربت متادون بود و چندتا دود تریاک هم عصرها ، رفتم متخصص اعصاب روان الان روز نهم هستم قرص شل کننده عضلات و ضدافسردگی داده شب چهارم شب سختی داشتم هنوزم نتونستم یه دل سیر بخابم دکترم گفت دیگه دارو جواب نمیده باید بری طب سوزنی،من گفتم دکتر من پنج تا مصرفمه اگه پنجاه نابود چی میگفتی چطور میشه دارو جواب نده ولی طب مکمل که تازه اما اگر داره جواب بده پاسخی نداشت،امروز دوتا کدئین خوردم فقط دو ساعت راحت و بی درد بودم امشبم نخوابیدم سلامتی همتون یاحق

    • تحریریه رها مشاور, 27 تیر 1402 @ 10:50 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      حتی ۵سی سی شربت هم باید ترک تدریجی داشته باشد و شما دو اعتیاد داشتید داروی افسردگی و شل کننده کفایت نمی کند.خواب آور مناسب و مسکن های درست.
      دمنوش های ترک و حتی طب سوزنی هم کمک کننده هست. باز هم خدمتتان عرض میکنم ترک های درست با روش درست عوارض کمی دارد.دوستانی که اعصاب و روان کار می کنند باید متخصص ترک هم باشند.

  • عماد, 18 تیر 1402 @ 8:48 ب.ظ پاسخ

    من مدت ده سال متادون مصرف میکردم روزانه یک قرص بیست می‌خوردم ،پنج ماه پیش تصمیم به ترک تدریجی نمودم ،الان مدت چهل روز هست مصرف نمیکنم،خواستم تجربه ام را بگویم شاید به درد کسی بخورد،مصرفم در ساعت ده صبح وده شب هروعده نصف قرص بیست بود ،وطبق برنامه هرپنج روز دو میلی کم میکردم یک میلی ازوعده صبح یک میلی از وعده بعد ازظهر ،یعنی پنج روز اول هیجده میلی مصرف میکردم ،پنج روز بعدی شانزده میلی ووووووهمینطور تا به اتمام رساندم،زجر زیاد کشیدم بیخوابی ودرد پا واسترس واظطراب اذیتم میکرد،اما حاضر بودم بیشتر زجر بکشم تا از سرش خلاص بشم،ودر هر دوشبی شاید سه ساعت خواب میرفنم،خوابم می اومد اما درد پا نمی‌داشت اما فکر ترک میکردم برایم شیرین بود،‌خلاصه تمام شد و بعد از ده روزی که مصرف نکردم حالم وخوابم کاملا طبیعی ساعت شش صبح بیدار میشم ،اراده تون محکم و به عشق نتیجه کار باشید خیلی سخت نیست ،ونکته خوبی که نسبت به بقیه. مواد مخدر دارد ذهن آدم درگیر نمیشه،وقتی تریاک ترک کردم تا دوسال ذهنم درگیرش بود که پناه آوردم به متادون،اما ترک متادون درگیری ذهنی برایم نداشت.انشالله موفق باشید وازشر این دشمن خانمان‌سوز رها شوید ،چیز سختی نیست اراده محکم وبه پایان خوش فکر کنید ،اگر کسی شماره تلفن خواست هم می‌فرستم تا در کنارش باشم تا ترک کامل کند ،درمدت ترک آمپولهای تقویتی هفته یکبار میزدم ،آب زیاد بخورید

  • Mehdi, 19 تیر 1402 @ 0:01 ق.ظ پاسخ

    با عرض سلام بنده مصرف متادون و بهمراه تریاک داشتم یعنی روزی نیم تریاک و ۴۰میلی گرم قرص ولی خیلی اذیتم میکرد که یکباره تصمیم به ترک گرفتم الان چهار روز میشود که هیچ گونه مواد مخدری استفاده نمیکنم تو خونه دارم ترک میکنم از بس کمپ رفتم خسته شدم الان ترکم تو خونه هس ولی بی خوابی رو بدونید که تا ۷_۸روز دارید هنوز بعضیا خیلی بیشتر از این حرفا یعنی شاید تا ۱۸روز پس غصه نخورید زیاد خواب مهم نیس اصل اینه که از مواد جدا بشی و از همه مهمتر اینه که ترک کردن درسته سخته ولی از گفته قدیمیا میتونی ترک کنی اصل اینه که بتونی پاک خودتو نگه داری و وسوسه مواد کوفتی سرت میاد وگرنه دوباره میشی همین که الان همه ما هستیم پس انشالله دیگه فراموشش کنی من که خسته شدم دیگه گفتم یا مرگ یا ترک دیگه نمیتونم مواد رو از ۱۰کیلومتری ببینم حالم بهم میخوره مثل مرد دردش میکشم انشالله پاکی همتون

  • عبد, 19 تیر 1402 @ 4:21 ق.ظ پاسخ

    سلام .من سه ماه ترک کردم .بهترین روش برای ترک که هم سر کار باشی هم داخل اجتماع اینه که هر قرص چار قسمت مصرف کنی و هر۸روز یک قسنت کم کنی .باور کن اصلا نمیفهمی که داری ترک میکنی.

  • عبد, 19 تیر 1402 @ 4:22 ق.ظ پاسخ

    هر قرص چهار قسمت کنی

  • امید, 19 تیر 1402 @ 12:08 ب.ظ پاسخ

    سلام.من روزی ۱۴قرص ۴۰متادون میخوردم ولی الان ۱۰روزه نخوردم فقط شبا چندتا کلونازپام میخورم میخوابم درد داشتم ولی قابل تحمل فقط میترسم درد بیاد سراغم یا کلنازپام نخورم چی بشه بهم ترس دارمبخدا ۱۴تا هم نعشعه نمیکرد

    • تحریریه رها مشاور, 27 تیر 1402 @ 10:42 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست گرامی
      فردی که روزی ۱۴عدد قرص متادون مصرف می کند نباید ازترک اصطلاحا یابویی استفاده کند، ترک های غیر اصولی آسیب زننده هست و الان هم کلونازپام زیاد!!!!!
      بهتر بود با کاهش ارام متادون شروع می کردید شاید، ۴ماه طول می کشد اما روشی ایمن تر است.
      افراد نمی دانند با مغز و پیام آورهای مغزی چه می کنند.داخله مغز را نمی بینند که چه عوارضی در بافت و گیرنده ها دارد که در عملکرد اعضا نشان داده می شود و گاهی در خود مغز فقط با ام آر آی های مخصوص قابل دید هست مانند اف ام آر آی.
      کلیه.قلب.کبد که حیاتی و مهم هستند هم آسیب می بینند.
      دوستان برای مواد و ترکیبات مشابه هزینه می کنند ولی برای ترک و دارو و پزشک متخصص خیر.
      در تمام دنیا افراد هم از دارو و درمان استفاده می کنند هم در گروههای هم یاری مثله ان ای شرکت می کنند.
      درد شما هر روز کم می شود
      کلونازپام زیاد درمان نیست.
      حتما با متخصصان اعتیاد مشورت کنید.

  • مهدی, 26 تیر 1402 @ 0:52 ق.ظ پاسخ

    داداشای گلم سلام
    من ده سال متادون مصرف کردم ، یه دوز تقریبا ثابت حدود ۴ سی سی شربت در روز یا معادل قرصش ، الان ۵۵ روزه پاکم.خواستم تجربه این ۵۵ روز رو بگم شاید به درد بقیه بخوره.
    انقدر از خودم بدم میومد که تصمیم گرفتم ترک کنم،گفتم هر چه باداباد، تو خونه ترک کردم
    از روز دوم علائم تقریبا شروع میشه، حداقل دو هفته اول خواب بی خواب،به خدا هیچ طوری نمیشه.آدم نمیمیره
    اصلا سمت قرصهای خواب مثل لورازپام و کلونازپام نرید چون یه بار هم باید برای اونها ترک کنید.
    من همسرم پزشکه،با همکاراش صحبت کرد و بهترین و بی خطرترین قرص برای داغی پا و بی خوابی گاباپنتین ۳۰۰ هست.اونقدر قوی نیست که بخوابید ولی علائم سوزش پا رو بهتر میکنه.میتونید شبها ملاتونین هم بخورید که یه مکمل خواب بی خطره،بدون نسخه هم میدن
    تنها معجزه‌ای که تو دو هفته اول کمکتون میکنه دوش آب سرده چون باعث جریان بهتر خون تو رگها میشه، مشکل اصلی بی‌خوابی و داغی و درد پاها مربوط به سیستم عصبیه که زمان میبره خودشو با شرایط جدید وفق بده.صبحها یه ویتامین سی و b1 و b6 بخورید تا حداقل دو ماه، خیلی کمکتون میکنه
    اوج علائم از روز تقریبا چهارم شروع میشه و تا هفته سوم ادامه داره ولی میشه تحمل کرد،آدمو نمیکشه
    بعد از هفته سوم کم کم بهتر میشه ولی بی انرژی بودن حالا حالاها هست ولی بعد از حدود یک ماه ۹۰ درصد علائم رفتن و تازه میبینی پاکی چقدر حال میده. به خدا منی که افسرده بودم الان مثل آب خوردن میخندم و شادم. یکی از کارهای اشتباه اینه که بعد از هفته سوم هی ولو بشی و دراز کش، باید با ورزش‌های آروم کم کم بدنتو بلند کنی و کمک میکنه دوره ترک زودتر تموم بشه
    البته من خودم انظار ندارن ده سال تخریب تو دو ماه تموم شه،میدونم رفته رفته داره بهتر میشه و همین کافیه
    فقط کافیه بخوای، بقیش هیچی نیست

    • تحریریه رها مشاور, 2 مرداد 1402 @ 4:04 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      پاکی شما مبارک باشد.خیلی خوب توانستید مراحل را طی کنید و برای شما جواب داده است.خواست و تحمل و پشتکار خیلی مهم است ولی همه ی افراد نمیتوانند بدونه دارو و کمک و مشاوره ترک کنند.فشاره مغزی و آسیب و خستگی ه ذهن گاهی مجال نمیدهد.درمانهای علمی ه ترک مثل گاباپنتین و دوش سرد خیلی کمک میکند ولی این برای دوز های مختلف کافی نیست.آسیب های بی خوابی قسمتهایی از مغز را تخریب میکند . مثله ترک در کمپ که گاهی کارساز نیست و دوباره شروع مواد دارد.علایم ه ترک و بی انرژی بودن برای همه هست ولی علایم ه مهم ملنند بی خوابی و پرخاش و بی طاقتی حتما با متخصص ترک درمان ه درست میگیرد تا آسیب ه بدن و روان و مغز کمتر شود.در ترک های یهویی ایست قلبی و تشنج و شوک بسیار دیده شده که برای همه نیست وبه هر فردی فرق میکند.برای شما جواب داد شکرررررر
      ولی برای همه راه حل های بهتر و علمی هم هست.موفق باشید

  • Babak, 24 مرداد 1402 @ 6:07 ق.ظ پاسخ

    سلام من حدود ۵سال متادون مصرف کردم با روزی ۱۵سی سی و بعد تصمیم گرفتم ترک کنم و تا ۲۰ روز دردخماری با تمام سختی هاش تحمل کردم ولی واقعا دیگه از بی‌حالی و
    بدن درد و بی خوابی خسته شدم متاسفانه یک سی سی مصرف کردم خواستم سوال کنم که دوباره به خماری روز اول بر میگردم یا نه دیگه اون استخون درد شدید به سراغم نمیاد

    • تحریریه رها مشاور, 2 آبان 1402 @ 6:21 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شمابرای ترک از روش متخصص ترک اعتیاد استفاده نکرده اید و بسیار کار را مشکل جلو برده اید و البته دوباره برگشت داشته اید.از همان ابتدا با کاهش دوز درست و داروهای کمک کننده بهتر جلو میرفتید.قطع یک سی سی را با پزشک ترک بدون ه مشکل جلو بروید .حتما با متخصص ترک مشورت کنید

  • محمد, 21 آبان 1402 @ 4:07 ق.ظ پاسخ

    سلام من الان روز سی ام ترک هستم فقط اون چهار روز اولو خوابیدم الان بیستو شش روزه که نخوابیدم البته یه چند روزی ساعت شیش صبح خوابم میبره تا هفت نمیدونم چیکار کنم بعد سی روز هنوز بدنم بیقراره. عطسه میزنم. خمیازه زیاد. استخوان درد. وبیخوابی نمیدونم از بیخوابی توهم میزنم شبا کلافه شدم

    • تحریریه رها مشاور, 8 دی 1402 @ 6:04 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شما ماده مصرفی را نگفتید .هر ترکه خودبخودی و یا بویی به مغز و گیرنده ها آسیب میرساند .مخصوصا خواب که به مغز و کاهش عوارض ه جسمی کمک میکند.بدن شما بطوره خودبخودی برای مقابله هنوز توانایی ندارد.ترکه علمی با پزشکه ترک کمک میکند عوارضه جسمی و مغزی ه کمتر داشته باشید و ذهن ه شما زودتر بازسازی شود.حتمابرای درمان با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132