نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد – معرفی 8 نوشیدنی مفید در روند ترک اعتیاد

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

هنگامی که افراد تصمیم به ترک اعتیاد می گیرند، دارای بدنی ضعیف هستند. این افراد برای اینکه مواد مخدر را به بهترین نحو ممکن ترک کنند، باید بدن خود را تقویت کنند. برای تقویت بدن، غذا ها، مکمل ها و نوشیدنی هایی وجود دارد که می توانند آن ها را مصرف کنند. البته ورزش کردن نیز در این زمان کمک شایانی به افراد خواهد کرد. قهوه، آب هندوانه، مرمکی، انار و سایر موارد جزء نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد، می باشند. ما در این مقاله سعی داریم به طور خلاصه نوشیدنی های کمک کننده به ترک اعتیاد را ارائه دهیم.

چرا مصرف نوشیدنی ها برای ترک اعتیاد مفید هستند؟

خوردن غذا، مکمل، ورزش و مهم تر از همه نوشیدنی، برای بدن افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند بسیار مفید و حائز اهمیت است. چند مورد از فواید مصرف نوشیدنی در زمان ترک اعتیاد عبارت است از:

  • افرادی که مصرف مواد مخدر را کنار می گذارند، میل شدیدی به مصرف دوباره آن ماده مخدر دارند. برای جلوگیری از مصرف دوباره مواد مخدر، مصرف نوشیدنی ها کمک شایانی می کنند.
  • نوشیدنی ها و غذا ها تاثیر زیستی بسیار بالایی در ترک اعتیاد دارند.
  • برخی از دارو ها که برای ترک اعتیاد مصرف می شوند، خودشان اعتیاد آور می باشند. مصرف نوشیدنی ها می توانند جایگزین خوبی برای این دارو ها بوده و از اعتیاد به آن ها جلوگیری می کنند.
  • مصرف نوشیدنی ها برای افرادی که در منزل تصمیم به ترک اعتیاد دارند، بسیار مفید و کمک کننده می باشند.
  • مشکلات و اختلالات گوارشی مانند یبوست و اسهال، مشکلاتی هستند که اغلب افراد در هنگام ترک، با آن ها رو به رو می شوند. نوشیدنی ها در برطرف کردن این مشکلات تاثیر زیادی دارند.

مفید ترین و بهترین نوشیدنی ها برای ترک اعتیاد 

برای اینکه اعتیاد به مواد مخدر را راحت تر کنار بگذارید، ما نوشیدنی هایی را برای کمک به شما معرفی می کنیم. این نوشیدنی های مفید شامل موارد زیر می باشند:

قهوه

اغلب افراد می دانند که مصرف قهوه به افرادی که قصد دارند بیش از پیش بیدار بمانند، مفید می باشد. همچنین مصرف قهوه، خستگی افراد را نیز از بدنشان خارج می کند. تاثیر این چنینی قهوه به دلیل وجود کافئین می باشد. زیرا کافئین پس مصرف به گیرنده های مغز که دستور خواب را صدر می کردند، فرمان توقف می دهد. پزشکان و متخصصان از قهوه برای بر طرف کردن علائم ترک، همچون: خواب آلودگی و خستگی، قهوه را تجویز می کنند.

افرادی که در طولانی مدت ماده مخدر را مصرف می کنند، قوای جسمی بدنشان بسیار ضعیف شده و افت شدیدی دارد. بنابراین قهوه می تواند برای تقویت قوای جسمی افراد بسیار کمک کننده باشد. در واقع نوشیدن و مصرف قهوه، می تواند باعث تقویت و بازگردانی جسم و آرامش درونی افراد معتاد شود.

شیر

افراد معتاد علاوه بر مشکلات گوارشی و پوستی، دچار سوء تغذیه نیز می شوند. در واقع آن ها به دلیل مصرف مواد مخدر، قدرت هضم غذا را از دست می دهند. شیر ماده ای است که می تواند بافت ها و اندام های نابود شده بدن و سیستم عصبی و گوارشی بدن را بهبود بخشد. پس مصرف شیر را در زمان ترک، فراموش نکنید.

انار یکی از مفید ترین نوشیدنی ها برای ترک اعتیاد

افرادی که ماده مخدر مصرف می کرده اند و حال تصمیم به ترک آن گرفته اند، دچار کمبود ویتامین B و ویتامین C  می باشند. برای بر طرف کردن این کمبود باید نوشیدنی هایی از جمله انار را مصرف کنند. نوشیدن انار باعث جذب این ویتامین ها، در بدن فرد معتاد می باشد. در واقع، طی تحقیقات انجام شده، محققان دریافته اند که مصرف انار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مواد مخدر را بهبود می بخشد. پس می توان گفت که مصرف انار در دوران ترک اعتیاد، تاثیر زیادی داشته و کمک شایانی می کند.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

آب هندوانه

یکی از دلایلی که معتادان با مشکلات گوارشی یا مشکلات پوستی مواجه می شوند، کمبود آب در بدن این افراد می باشد. برای ترک اعتیاد، بدن افراد باید توانایی دفع سموم را داشته باشد که این دفع سموم با وجود آب کافی، قابل انجام می باشد. هندوانه جزء میوه هایی است که آب فراوانی دارد. پس مصرف آب هندوانه می تواند در این زمینه به افراد در حال ترک، کمک شایانی کند.

آب

سم زدایی بدن یکی از مهم ترین مراحل ترک اعتیاد به مواد افیونی می باشد. افرادی که تصمیم ترک دارند، باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشند. عدم وجود آب، مسبب سخت شدن دوره ترک و سم زدایی می شود، زیرا بدن وابسته به مصرف زیاد مایعات و آب می باشد.

مرمکی

مرمکی گیاهی است که کمک شایانی به افراد در حال ترک می کند. این گیاه را باید مانند چایی دم کرده و در طول روز نوشید. از دم کرده این گیاه برای ترک اعتیاد به مواد افیونی مختلف مانند، شیشه و متادون استفاده می کنند.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین به دلیل دارا بودن عسل و سرکه، برای ترک اعتیاد بسیار مفید است. زیرا، مشکلات گورشی و کبدی افراد را بهبود می بخشد. همچنین،سبب خروج صفرای اضافی داخل بدن می شود. پس اگر خودتان یا فردی از نزدیکانتان قصد ترک اعتیاد به هر نوع ماده مخدری را دارید، از مصرف شربت سکنجبین غافل نشوید.

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

استفاده از آب میوه های طبیعی

نوشیدن آب میوه برای بدن انسان مفید می باشد. اما آب میوه هایی که خودتان تهیه کرده و طبیعی میباشد  تاثیر دوچندانی میگذارند. برای ترک اعتیاد، مصرف میوه و آب میوه های طبیعی را از یاد نبرید.

دم نوش زنجبیل

برای معتادان در حال ترک، مصرف مواد مخدر منجر به برزو بیماری های گوارشی و بیماری های کبدی می شود.استفاده از زنجبیل درغذا و مصرف آن به عنوان دمنوش برای کبد بسیار مفید است. همچنین به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان از بروز سرطان در افراد معتاد پیشگیری خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که برای ترک ماده مخدر و تقویت بدن خود و نوع مصرف مواد مغذی باید حتما از پزشک یا متخصص کمک بگیرید. زیرا بسیاری از افراد نمی دانند که چه غذاها و نوشیدنی هایی برای بدنشان در آن هنگام، مفید است. همچنین برای ترک هر گونه ماده مخدر از جمله: تریاک، حشیش، کوکائین، سیگار و غیره باید غذای مخصوصی را میل کرد. ما در مقاله ای جداگانه غذاهای مفید برای ترک اعتیاد تریاک را ارائه داده ایم. بهره گیری از مشاور و متخصص برای ترک اعتیاد بسیار مفید است زیرا آن ها مطابق بدن خود فرد، درمان ها و مواد غذایی و دارو ها را تجویز می کنند. در این زمینه می توانید با ما تماس گرفته و مشاور مخصوص خود را داشته باشید. مشاوران ما در رها مشاور آماده کمک به شما عزیزان و بازگردانی شما به زندگی می باشند.

رها مشاور

 

  1. قهوه چه اثری بر بدن فرد در حال ترک دارد؟
  2. چرا شیر برای فرد در حال ترک سیار مفید است؟
  3. کمبود آب در بدن فرد معتاد چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
  4. آب چگونه به فرد در حال ترک کمک میکند؟

نظرات درمان شدگان رهامشاور

23 دیدگاه

  • کاظم علوی زاده, 27 مهر 1400 @ 9:50 ب.ظ پاسخ

    سلام از مطالب نوشته شده بسیار استفاده کردم و بسیار مفید بود که بدینوسیله از شما و سایر همکاران تان تشکر و سپاسگذاری میکنم
    من70 سال سن دارم و حدود 40 سال هست که به شیره تریاک اعتیاد دارم ولی اکنون با توجه به تقلبی بودن مواد بسیار ناراحت هستم و هیچگونه لذتی برایم ندارد لطفا بفرمایید اگر با متادون زیر نظر پزشک ترک کنم با توجه با سن بالا و مدت مدیدی که استفاده میکنم آیا امکان پذیره؟ لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی ممنون از لطف شما

    • تحریریه رها مشاور, 18 بهمن 1400 @ 4:43 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله با روش درمان نگهدارنده و زیر نظر پزشک به آهستگی و دقت سم زدایی و ترک انجام می‌شود وریشه ی استرس و اضطراب و بی قراری و افسردگی درمان شده تا دوباره عود نکند.شما نیاز به زندگی سالم و به دور از سم دارید.با مشاوران مرکز مشورت کنید

  • موسی حسن پور, 17 آبان 1401 @ 11:52 ب.ظ پاسخ

    سلام بنده تماس کردم خانمی درجواب فرمودند حق مشاوره 300 هزار تومان میشود در روبیکا با پزشک مشورت کنید يقينا هر معتادی باشنیدن همین دست از ترک خواهد کشید لطفا مشاوره رایگان ارائه فرمائید تا بیمار جذب شود ممنون ضمنا اگر دلسوزی و همراهی و نوع دوستی و نگاه مجرمانه به یک معتاد برترين ضربه میتواند باشد مهربانی ومحبت يقينا جذاب خواهد بود مرسی

    • تحریریه رها مشاور, 16 آذر 1401 @ 12:14 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ما مرکز خصوصی هستیم و هزینه از دولت و بهزیستی دریافت نمیکنیم و پزشک و متخصص برای این کار زحمت کشیده اند و زمان صرف کرده اند .شما براي مواد هزینه میفرمایید و صحبت از ترک که میشود درمان رایگان میخواهید. بیماران و مراجعان مراکز خصوصی و تخصصی هزینه پرداخت می‌کنند.کمپ ها که مراکز اداره شده توسط خود افراد بهبود یافته هستند نیز هزینه دریافت می‌کنند.

  • احمد, 5 بهمن 1401 @ 11:47 ق.ظ پاسخ

    سلام و عرض ادب بنده ۵۰ سال دارم و حدودا ۱۰ ساله که شروع کردم به تریاک و شیره اوایل تریاک و چون که بدن درد میشدم از تریاک شیره تریاک مصرف کردم اونم خیلی کم در کل گنجایش من کم هست مشاهده کردم دوستانی هستند که صد گدم رو در یک ماه حتی کمتر از یه ماه استفاده میکنن ولی من صد گرم واسم ۳الی ۴ ماه زمان میبرد چندین مرتبه هم کنار گذاشتم با متادون شربت و قرص گاباپانتین و کلونیدین الانم هم یه ماهه با قرص کلونیدین و گاباپانتین سعی مبکنم کنار بزارم ولی هنوز موفق نشدم ایا راهکار بهتری سراغ دارید ممنون میشم

    • تحریریه رها مشاور, 23 بهمن 1401 @ 10:58 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خوردن کلونیدین و گاباپنتین بصورت خود درمانی موثر نیست و اینکه مواد هم همراهش استفاده می‌کنید که بدتر تاثیر مواد را بهتر و لذت بخش تر می‌کند و دیگر دارو بهتون اثر نمی‌کند. دارو باید در قطع کامل استفاده شود و پزشک اعتیاد داروهای دیکر و روش‌های رفتاری را خدمتتان بیان کند.هر کاری با روش درست نتیجه دارد مخصوصا مشکله پیچیده ی اعتیاد

  • Miss, 30 اردیبهشت 1402 @ 10:40 ب.ظ پاسخ

    سلام.خسته نباشید.شوهرم۳۰سالشه اعتیاد به‌تریاک داره و شاید‌چیز های دیگه که‌من‌درجریان نیستم.الان اقدام ب ترک کردن زیر نظر متخصص.سری قبل ترک‌کرد ولی شروع ب مصرف الکل کزد.دوباره برگشت.خودش میگه درد پا و‌کمر شدیدی داره فلج میشه چند ثانیه..چه مواد غذایی براش خوبه ک دردش کم کنه.ممنون

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 3:27 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شما حتی نمیدانید همسرتان چه اعتیاد هایی داشته است… فقط غذا کمک نمی‌کند لازم است حتما با آزمایش،فیزیوتراپی، داروهای لازم و مشاوره مشکل را حل کنید.
      حتما ویزیت توسط متخصص انجام شود که دوباره عود نکند.اعتیاد نیاز به مشاوره و دارو و خانواده درمانی دارد خوراکی و دم نوش های گرم کنار دارو تاثیر دارد.
      جلسات نزد پزشک یا گروه های ان ای برای پرورش مغز موثر است.

  • علی, 22 خرداد 1402 @ 7:55 ق.ظ پاسخ

    سلام بنده الان 8 روزه ک مواد مصرف نمیکنم،رفتم پیش متخصص ترک اعتیاد و اونجا در دو نوبت سم زدایی شدم
    ایشون بهم گفتن مصرف لبنیات رو کامل قطع کنید تا زمان بهبودی، و بهم گفتن کافئین ک همون قهوه میشه رو هم مصرف نکنم،شما الان نوشتین ک اینا برای ترک اعتیاد مفیده
    لطفا توضیح بدین ک مصرف کافئین و لبنیات باعث درد بیشتر و بی خوابی بیشتر نمیشه,

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 3:43 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      کافیین برای ارامش مفید است خصوصا قهوه بعضی از افراد طبق باورهایی که اساس علمی ندارد صحبت می کنند.لبنیات زیاد خون را غلیظ می کند که روند ترک را کند میکند ولی قهوه و دمنوش ها بسیار مفید است.

  • پارسا, 22 خرداد 1402 @ 3:36 ب.ظ پاسخ

    سلام دوستان من ۱۳سال شیره مصرف کردم یکسال هم شیره اپیون کشیدم بلای که تواین یکسال اپیوم سرمن اوردشیره نیاورد یک ماه قرص متادون خوردم که ترک کنم وابسته شدم نخوردم خوابیدم خونه نزدیک ده روزدرد داشتم مخصوصا شبها که تاصبح داخل حیاط روخیس میکردم پابرهنه راه میرفتم ما بیماران یک روزه معتادنشدیم که یک روزه ترک کنیم یه مقدار اذیت میشه ادم ولی لذت بخشه وقتی پاک شدی همه دردهارو فراموش میکنید من خداشاهده ۵۰روز نخوابیدم دردش ده روزه ولی بی‌خوابی دارید قرص خواب نخورید که دردتون روزیادمیکنه به امیدرهایی تمام عزیزان

  • رضا, 16 تیر 1402 @ 7:41 ق.ظ پاسخ

    امروز مراکز مشاوره و ترک اعتیاد همه شدند پولی و جیب پر کن و برای خودشون یک ساقی تمام عیارند

  • حسن, 18 تیر 1402 @ 2:24 ق.ظ پاسخ

    سلام خسته نباشید من ۳۳سالمه ۱۵ سال تریاک وشیره مصرف کردم۸ روزه یدفعه قطع مصرف کردم در این ۸روز یک عدد قرص بی۲ مصرف کردم و خدارو شکر نمیدونم چه معجزه ای بود مصرف نکردم ولی پاهام بیش اندازه تب داره جوری که حولرو خیس میزارم رو پام موقع شب ۱۰ دیقه ای حوله از تب پام خشک میشه خیلی عذاب میکشم دارم از درد زمینو واقعا گاز میزنم فرشو میپیچم به خودم از بی خوابی به حیونی که بیرون ببینم حسرت میخورم که بدنش سالمه تو ارامشه …خواهش میکنم یکی بمن کمک کنه
    چیکار کنم هر از گاهی به کلم میزنه برم مصرف کنم ولی نمیدونم چجوری جلوی خودمو گرفتم لطفا کمک یه کار بلد شماره گذاشتم بهم با پیام کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132