مؤثرترین روش‌ های ترک الکل در منزل را بشناسید

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

الکل از جمله مواد صنعتی اعتیاد آور به شمار می‌رود که مدتی است مصرف آن در بین جوانان بسیار رواج یافته است. بسیاری از افراد به دنبال راهی برای ترک الکل در خانه هستند تا بتوانند به راحتی از شر اعتیاد این ماده خطرناک رهایی یابند. مؤثرترین روش ترک الکل در منزل، زمانیست که این فرایند زیر نظر یک پزشک مجرب صورت گیرد. دور ریختن الکل‌های موجود در خانه و داشتن انگیزه محکم و تعهد کافی نیز در این زمینه ضروری است.

مهم‌ترین عوامل در موفقیت ترک الکل در منزل

بر خلاف تصور برخی از افراد، ترک الکل آنچنان هم آسان نیست؛ بلکه پروسه‌ای زمان‌بر و پیچیده محسوب می‌شود. فردی که تصمیم به ترک در منزل می‌گیرد، باید تمام جوانب را در نظر بگیرد و از حمایت خانواده نیز برخوردار باشد. با اصلاح نمودن رفتارهای پر خطر، توأم با دارو و مشاوره درمانی، امکان ترک موفق در خانه وجود دارد. البته توصیه می‌شود در این زمینه، حتماً از یک روانشناس و متخصص مجرب کمک بگیرید و از نظرات او استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در ترک هر نوع اعتیادی، خواست خود فرد است. او ابتدا باید به طور کامل بپذیرد که معتاد است و باید جهت سلامت خود اقدام به ترک نماید. میزان وابستگی فرد به الکل نیز از موارد مهم پروسه ترک می‌باشد. زیرا، هر چه از زمان اولین مصرف، مدت کوتاه‌تری گذشته باشد، فرآیند ترک نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای ترک دیر نیست؛ در صورت داشتن اراده قوی، در هر زمان و شرایطی می‌توانید الکل را کنار بگذارید. به شرط آنکه انگیزه و تعهدی قوی نیز داشته باشید. تعهد و انگیزه ای قوی تا موفقیت کامل حاصل شود.

مهم‌ترین عوامل در موفقیت ترک الکل در منزل

 

بهترین و مهم‌ترین تکنیک‌های ترک الکل در منزل

ترک کردن الکل کار چندان ساده ای نیست. در این بین، حمایت خانواده و اطرافیان بسیار تأثیر گذار بوده و می‌تواند این پروسه را به نحوی فوق العاده تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های ترک الکل در منزل اشاره شده است:

1- الکل‌های موجود در خانه را دور بریزید

در قدم اول، برای اینکه انگیزه شما برای مصرف کم شود، باید الکل‌هایی که در خانه دارید را به دور بریزید. این کار همچنین کمک می کند تا وسوسه مصرف آن به دور باشید.

 

بهترین و مهم‌ترین تکنیک‌های ترک الکل در خانه

 

2- داشتن فعالیت و تحرک مناسب

در قدم بعدی، سعی کنید یوگا و ورزش‌های تنفسی که باعث افزایش تمرکز می‌شود را به صورت روزانه و منظم انجام دهید. انجام چنین فعالیت‌های مفیدی، از مؤثرترین روش‌های ترک الکل در منزل به شمار می‌آید.

3- گیاهان دارویی یک راه کمک برای ترک الکل در منزل

یکی از راههای کمک به درمان اعتیاد به الکل، استفاده از مواد طبیعی و گیاهی است. در صورت استفادۀ اصولی و صحیح، این مواد عوارض چندانی به دنبال نخواهند داشت. از طرف دیگر، مصرف منظم آن‌ها تأثیر زیادی دارد. از جمله این گیاهان، می‌توان به گیاه جنسینگ، گل راعی، گل ساعتی، ریشه شیرین بیان و میوه هایی مانند انگور، سیب و خرما اشاره نمود.

4- دلایل ترک را با خود مرور کنید

مهمترین ترفند برای ترک هر مخدری در منزل، داشتن انگیزه و دلیل کافی برای ترک است. چه دلایلی برای کنار گذاشتن این مخدر دارید؟ توصیه می‌شود دلایل خوود را روی کاغذ نوشته و همیشه همراه خود داشته باشید. چرا که یادآوری این دلایل باعث افزایش انگیزه در شما می‌شود.

5- به مکان‌هایی که مصرف الکل در آن رواج دارد نروید

طبیعتاً پس از طی فرآیند ترک، فرد به اجتماع بازگشته و زندگی عادی خود را از سر می‌گیرد. در این بین ممکن است با افرادی که در گذشته با یکدیگر الکل مصرف می‌کردند روبه رو شده و دوباره برای مصرف این ماده خطرناک وسوسه شود. بنابراین، ضروری است که فرد بیمار به چنین مکان‌هایی نرود و یا اینکه قبل از قرار گیری در چنین موقعیتی مهارت‌های لازم را جهت نه گفتن به مصرف الکل، فرا گیرد.

برای ترک الکل در خانه چه روش هایی بکار ببریم؟

 

 سخن آخر

اعتیاد به الکل در جهان، به الکلیسم نیز معروف است. مصرف زیاد می‌تواند آسیب‌هایی همچون زوال عقل، توهم و فراموشی را به وجود بیاورد. در نتیجۀ مصرف، شخص ممکن است به ارتکاب جرم در سطح اجتماعی و خانوادگی دست بزند. به طور کلی، کمک گرفتن از متخصصین و استفاده از روش‌های علمی مانند مشاوره و مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد، بسیار بهتر و تاثیر گذارتر خواهد بود. متخصصان معمولاٌ از جدیدترین داروهای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند. با این حال، برخی از افراد ترک اعتیاد در خانه یا کمپ را انتخاب می‌کنند.

برخی نیز ترک اعتیاد به روش سم زدایی و مراجعه به کلینیک را می‌پسندند. در هر حال، توصیه می‌شود که اگر در مراحل شدید و پیشرفته مصرف الکل قرار دارید، از ترک کردن به صورت خود سرانه بپرهیزد. چرا که در این حالت امکان تشنج، کما و به دنبال آن خطر مرگ وجود دارد.

روش های ترک الکل در منزل

 

 

 

تماس با رهامشاور

 

مؤثرترین روش‌های ترک الکل در منزل را بشناسید
مؤثرترین روش‌های ترک الکل در منزل را بشناسید
مؤثرترین روش‌های ترک الکل در منزل، زمانیست که این فرایند زیر نظر یک پزشک مجرب صورت گیرد. انگیزه محکم و تعهد کافی نیز در این زمینه ضروری است.
رهامشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شانزده =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132