آیا مصرف قرص ویتامین برای ترک اعتیاد مفید است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

افرادی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند، به طور کلی اشتهای خود را برای خوردن غذا از دست می دهند. این می تواند منجر به سو تغذیه شدید، کمبود عناصر ریز مغذی ضروری، مانند ویتامین ها و مواد معدنی شود. همچنین، افرادی که مواد افیونی مانند: تریاک، حشیش، شربت تریاک، و سایر موارد را مصرف می کنند، الگوی غذایی و رژیم غذایی نامناسبی دارند. مصرف برخی ویتامین ها و مکمل ها ممکن است علائم ترک مواد افیونی را بهبود ببخشند. استفاده از قرص ویتامین برای ترک اعتیاد، منجر به افزایش مدت زمان ماندگاری درمان، کاهش علائم ترک و در کل بهبود وضعیت سلامتی افراد می شوند.

کمبود ویتامین در اثر اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل اغلب با کمبود ویتامین B1 یا تیامین همراه است. این امر به طور معمول در غذاهایی مانند: گندم، شیر، گوشت گاو و غلات یافت می شود. افراد معمولی با رعایت رژیم غذایی سالم به اندازه کافی، این ویتامین را دریافت می کنند. ویتامین B1 برای عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی ضروری است. همچنین به هضم و سیستم عصبی کمک می کند.

اعتیاد به الکل همچنین منجر به کاهش قدرت جذب بسیاری از ویتامین های ضروری مانند:  ویتامین A ، D و E می شود. کمبود ویتامین A می تواند منجر به آسیب کبدی شود. کمبود ویتامین D باعث جذب اختلال در جذب کلسیم در بدن شده و منجر به از دست دادن توده و تراکم استخوان می شود.

کمبود ویتامین برای ترک اعتیاد

معتادان به مواد مخدر اغلب از کمبود ویتامین B1 ، B5 ، B6 ، C و E و همچنین کلسیم، منیزیم، رنج می برند. این مواد مغذی برای بدن ضروری است و کمبود هر یک از آن ها می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. بنابراین، مصرف ویتامین ها در طول روند بهبودی افراد، حیاتی هستند. علاوه بر ویتامین ها، مصرف نوشیدنی ها و غذاها نیز برای ترک اعتیاد مفید می باشند. ما در مقاله ای به طور مفصل مصرف بهترین نوشیدنی ها برای ترک اعتیاد را بیان کرده ایم. می توانید آن را مطالعه کرده و با مصرف غذا ها و نوشدین ها و ویتامین ها، به بهترین روش ممکن اعتیاد را ترک کنید.

انواع ویتامین برای ترک اعتیاد

مصرف مواد افیونی و الکل می توانند باعث کمبود مواد مغذی متعددی شوند که برای کمک به عملکرد منظم بدن، مهم هستند. با این حساب، شما ممکن است به دنبال مکمل هایی باشید تا بتوانید مواد مغذی را که از مصرف غذاها دریافت نمی کنید، از طریق ویتامین ها دریافت نمایید. برخی مکمل ها برای افرادی که در دوره نقاهت هستند، عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا 3

 ، اما بسیاری از مردم روغن ماهی یا را به عنوان مکمل مصرف می کنند. مصرف امگا 3 باعث افزایش سلامت قلب و کمک به افسردگی افراد می شود. همچنین، مکمل های غلیظ اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش علائم ترک کمک کنند. امگا 3 را می توان در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا و آجیل یافت. اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند از مکمل های روغن ماهی یا روغن کریل استفاده کنند. هنگام انتخاب مکمل، به دنبال مکملی باشید که هم EPA و هم DHA داشته باشد. با این حال، بیش از 3 گرم روغن ماهی در روز مصرف نکنید، زیرا مقدار زیاد آن می تواند باعث رقیق شدن خون شود.

انواع ویتامین برای ترک اعتیاد

کلسیم

مصرف الکل در بدن، باعث می شود تا بدن قدرت جذب کلسیم را از دست داده یا بسیار کم شود. این مسئله اغلب برای افرادی است که پس از نوشیدن الکل با پوکی استخوان مواجه می شوند. مکمل های کلسیم هنگامی که ویتامین D زیادی دریافت می کنید، بهترین عملکرد را دارند. بنابراین کمی در آفتاب بخوابید تا به بدن کمک کنید آنچه را که نیاز دارد، تولید کند.

مولتی ویتامین

 از آنجا که کمبود مواد مغذی در مصرف کنندگان مواد افیونی بسیار شایع است، ممکن است پزشک یک مولتی ویتامین اساسی را به شما توصیه کند. پزشک شما ممکن است آزمایش خون انجام دهد تا بفهمد نقصی دارید یا خیر. کمبود های مختلف علائم مختلفی دارند و درمان آن ها باعث سلامتی و قدرت شما در هنگام بهبودی می شود.

ویتامین D

کمبود مزمن ویتامین D در مصرف کنندگان مواد مخدر شایع می باشد. این ویتامین می تواند در بهبودی معتادان مت آمفتامین، معتادان به مواد افیونی و الکلی ها مفید باشد. با مصرف مکمل روزانه می توانید ویتامین D بیشتری دریافت کنید.

انواع ویتامین برای ترک اعتیاد3-min

ویتامین C ضروری ترین ویتامین برای ترک اعتیاد

ویتامین C ماده شیمیایی است که نقش مهمی در بدن دارد. ویتامین C در بیمارانی که هروئین را ترک می کنند،  مورد مطالعه قرار گرفت. هنگامی که افراد هروئین را در دوز های بالا مصرف می کرده اند و تصمیم به ترک گرفته اند، مصرف ویتامین C  علائم ترک را کاهش می دهد.  غذاهای حاوی ویتامین C شامل: فلفل سبز، مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی، کلم و جوانه بروکسل است. اگر این غذاها را به طور منظم مصرف نمی کنید، بهتر است یک مکمل ویتامین C مصرف کنید.

ویتامین های گروهB

ویتامین های B1 ، B3 و B5 همه به بدن شما کمک می کنند تا قند را به انرژی تبدیل کند. ویتامین های B6 و B12 به بدن شما در تولید سلول های خونی کمک می کنند. متأسفانه، نوشیدن زیاد و مصرف مواد مخدر، توانایی بدن در جذب این مواد مغذی را مهار می کند. مکمل های ویتامین B به راحتی در همه جا در دسترس هستند. مصرف مقدار مناسب ویتامین های گروه B، به شما در روند بهبود در دوره نقاهت کمک می کند. همچنین باعث می شود سریع تر میل به مصرف دوباره را کنار بگذارید و به بهبود سلامت مغز و سلامت روان نیز کمک می کند.

انواع ویتامین برای ترک اعتیاد3-min

منیزیم

مردان بزرگسال سالم باید روزانه 400 تا 420 میلی گرم منیزیم و زنان 310 تا 320 میلی گرم منیزیم مصرف کنند. مصرف مکمل منیزیم عوارض ترک را کاهش می دهد. همچنین، از شدت علائم ترک آن ها می کاهد.

روی

 الکل می تواند سطح روی را در بدن کاهش دهد و این می تواند منجر به افزایش اضطراب شود. خارج از مکمل ها، روی را می توان در صدف، گوشت گاو، تخمه کدو، بادام هندی، قارچ و اسفناج یافت. داشتن مقادیر توصیه شده روی در خون، برای داشتن سلامت روان مهم است.

ویتامین های طبیعی برای ترک مواد افیونی

برخی از بهترین ویتامین ها برای ترک مواد افیونی مستقیماً از غذایی که می خورید تأمین می شود. افرادی که از مواد افیونی استفاده می کنند، احتمالاً میوه و سبزیجات بسیار کمی مصرف می کنند. همچنین، آن ها احتمالاً غذاهایی با ارزش غذایی کم، مصرف می کنند. رژیم غذایی به ویژه برای افرادی که با مواد افیونی دست و پنجه نرم می کنند، بسیار مهم است. زیرا آن ها اغلب دچارکمبود مواد مغذی شدیدی هستند. بنابراین، مصرف کنندگان مواد افیونی باید:

  • از غذاهای حاوی پروتئین زیاد مانند: ماهی و مرغ استفاده کنند.
  • غذاهای نشاسته ای و شیرین کمتر مصرف کنند و در عوض، سبزیجات و غلات کامل بیشتری را مصرف کنند.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشند.
  • زمان صرف غذا را برنامه ریزی کرده و به آن ها پایبند باشند.
  • مایعات را در وعده های غذایی و بین وعده های غذایی بنوشند.

ضروری است که در دوران نقاهت مقدار مناسبی ویتامین و مواد مغذی مصرف کنید. سلامتی مناسب در بهبودی بسیار مهم است. باید بدانید که مکمل ها و ویتامین ها چگونه می توانند در سلامت شما نقش داشته باشند. مهم است که قبل از شروع مصرف ویتامین ها، گیاهان یا مکمل های جدید با پزشک خود صحبت کنید. برخی از ویتامین ها ممکن است با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، تعامل داشته باشند. همچنین بسته به سابقه پزشکی مصرف برخی از محصولات برای شما خطرناک است. لطفا در صورت داشتن هر گونه سوال با ما تماس بگیرید، مشاوران ما در رها مشاور، آماده کمک به شما هستند.

نظرات درمان شدگان رهامشاور

1 دیدگاه

  • مهرداد, 4 اسفند 1401 @ 10:28 ب.ظ پاسخ

    براى ترك b2 راهكارى وجود دارد با دارو كه كار روزانه هم انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132