ترک اعتیاد کوکائین با متادون

Picture of دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

مصرف کوکائین به روابط، کار، وضعیت مالی یا سلامتی شما آسیب می رساند. برای ترک اعتیاد به کوکائین روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های ترک اعتیاد به این ماده مخدر، مصرف متادون است. متادون برای ترک اعتیاد کوکائین در مرحله سم زدایی و نگهداری کمک شایانی می کند. در ادامه مقاله نحوه ترک کوکائین با متادون را برایتان شرح خواهیم داد.

متادون چیست؟  

متادون بخشی از مواد افیونی است. پزشکان آلمانی آن را در طول جنگ جهانی دوم برای کاهش درد های شدید استفاده می کردند. امروزه از متادون به عنوان بخشی از برنامه درمان اعتیاد به کوکائین یا مسکن های مخدر، استفاده می کنند. اما اگر افراد این ماده را خود سرانه یا بیش از حد تجویز شده مصرف کنند، به متادون اعتیاد خواهند یافت.

متادون در سه مدل قرص و آمپول و شربت موجود می باشد. دوز مصرفی در قرص یا شربت متادون باید توسط پزشک مشخص شود. قرص متادون یا آمپول آن در اندازه  2/5 تا 10 میلی گرم تولید می شود. شربت این ماده در اندازه 5 تا 20 میلی گرم تولید و به بازار عرضه می شود. این دارو می تواند خماری پس از ترک را کاهش دهد و تحمل فشار ترک را برای افراد راحت تر سازد.

متادون چیست؟  

مصرف متادون چه عوارضی دارد؟

متادون اگر طبق دستور پزشک و دوز تجویز شده مصرف شود، عوارض چندانی ندارد. اما اگر خود سرانه و یا بیش از حدی که دکتر معالج تجویز کرده است مصرف شود، عوارضی را به همراه دارد. عوارض مصرف متادون عبارتند از:

  • در باروری مردان اختلال ایجاد می کند.
  • باعث سوء هاضمه افراد می شود.
  • در هنگام خواب اختلالات روانی ایجاد می کند.
  • به مرور زمان دندان ها را می پوساند.
  • ثبات شخصیتی افراد را از بین می برد و افراد دچار عدم ثبات شخصیتی می شوند.
  • معده و گوارش افراد را به هم میریزد.
  • میل جنسی را در افراد کاهش می دهد.
  • اعتیاد و وابستگی به متادون

مصرف متادون چه کاربرد هایی دارد؟

متادون به عنوان دارو یا آرام بخش برای کاهش درد های شدید استفاده می شود. یکی دیگر از فواید و کارکرد های مصرف متادون، کمک به ترک اعتیاد است. متادون به افراد کمک می کند که وابستگی خود نسبت به مواد افیونی را کاهش دهند. با مصرف مقدار تجویز شده، به افراد کمک می کند تا مواد مخدر را به طور کامل کنار بگذارند. متادون در مرحله سم زدایی کمک شایانی به افراد می کند. به عبارت دیگر، متادون هم به سم زدایی و هم به ترک کامل مواد افیونی مانند کوکائین و هروئین می شود. در ادامه نحوه تاثیر متادون در ترک کوکائین را ارائه خواهیم کرد.

در رها مشاور بخوانید: ترک متادون

متادون چگونه به ترک اعتیاد کوکائین کمک می کند؟

متادون مانع از مصرف کوکائین(Cocaine)، هروئین (heroin)، هیدروکدون(hydrocodone)، مرفین (morphine) و اکسی کدون (oxycodone) می شود. پزشکان و معالجان متادون را یکی از روش های ترک کوکائین قرار داده اند.آن ها بر این باورند که ماده دیگری را جایگزین کنند تا ماده مخدر اصلی ترک شود. به همین دلیل باید در دوز های تجویز شده متادون را مصرف کرد تا به آن اعتیاد پیدا نکنید.

 متادون به افراد در حال ترک کمک می کند تا علائم ترک و ولع مصرف در آن ها کاهش یابد. برای ترک اعتیاد به کوکائین از متادون در دو مورد استفاده می شود. این دو مورد عبارتند از:

سم زدایی ترک اعتیاد کوکائین با متادون

سم زدایی اولین مرحله در ترک اعتیاد به مواد مخدر است. افراد یک روز در بیمارستان یا کلینیک ها بستری می شوند و به آن ها سرم زده می شود. در سرم بیماران در حال ترک اعتیاد به کوکائین، مقداری متادون میریزند. متادون به این افراد کمک می کند تا درد کمتری داشته باشند. علائم و نشانه های ترک کوکائین در افراد کاهش می باید. همچنین، متادون کمک می کند تا خماری بعد از ترک در آن ها کاهش یافته و تحمل ترک اعتیاد برای آن ها راحت تر شود. 

سم زدایی ترک اعتیاد کوکائین با متادون

درمان نگهدارنده ترک اعتیاد کوکائین با متادون

بعد از گذراندن دوره سم زدایی، متادون باز هم نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. پزشکان و درمان گران و افراد متخصص، دوز مصرفی مشخص را می دانند. یعنی این افراد می دانند که تا چه حد باید متادون را مصرف کرد. اگر زیاد مصرف شود باعث وابستگی و اعتیاد به آن خواهد شد. اگر کم مصرف شود به بیمار کمک زیادی نخواهد کرد. پس متخصصان حد مجاز آن را برا افراد تجویز می کنند و افراد باید در همان حد متادون را مصرف کنند.

متادون را تا چند روز بعد از ترک کوکائین می توان مصرف کرد. نباید بیشتر از چند روز این ماده را مصرف کرد. متادون کمک می کند تا افراد پس از سم زدایی طاقت بیاورند و به سمت مصرف مجدد باز نگردند. طبق حال بیمار، پزشکان مصرف نحوه مصرف آن که به صورت قرص یا شربت یا آمپول باشد را خواهند گفت. متادون را باید به صورت روزانه مصرف کرد و پس از مدت تعیین شده خواهید دید که کوکائین را ترک کرده اید.

در چه مواردی متادون به ترک اعتیاد کوکائین کمک نمی کند؟

گاهی اوقات مصرف متادون تاثیری ندارد یا تداخل ایجاد می کند. در مواردی که در ادامه ذکر خواهد شد، از مصرف متادون برای ترک کوکائین خود داری کنید. مواردی که نباید متادون را مصرف کرد عبارت است از:

  • مصرف بیش از حد یا کمتر از حد تجویز شده، تاثیری در ترک کوکائین نخواهد داشت.
  • اگر در هنگام ترک کوکائین الکل می نوشید، از مصرف متادون خودداری کنید.
  • اگر از آنتی بیوتیک های قوی استفاده می کنید. داروهایی مانند: آزیترومایسین، سفازولین، آتورواستاتین
  • اگر در هنگام ترک از دارو های ضد افسردیگ استفاده می کنید. داروهایی مانند: فلوکستین، آمی تریپتیلین
  • اگر در هنگام ترک کوکائین از دارو های آرامبخش استفاده می کنید. داروهایی همچون: دیازپام، الپرازولام، والیوم
  • اگر کم کاری یا پر کاری تیروئید دارید.
  • اگر دارو های هپاتیت مصرف می کنید.
  • اگر سابقه سکته مغزی دارید.
  • اگر تومور مغزی دارید.
  • اگر انسداد روده، معده و غیره دارید.

برای ترک کوکائین با متادون حتما از پزشک و مشاوران کمک بگیرید. تحمل درد و علائم ترک به کمک افرادی که شما را می فهمند بسیار راحت تر از زمانی است که تنها باشید. شما می توانید با اراده خود و کمک مشاوران مصرف این ماده مخدر را کنار بگذارید پس از ترک به آغوش خانواده بازگشته و زندگی خود را به روال عادی بازگردانید. شما می توانید برای کمک گرفتن با مشاوران ما در تماس باشید. همکاران ما در رها مشاور برای دست آوردن سلامتی شما کمک خواهند کرد.

رها مشاور

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تماس با مشاوران : 09353030968