ترک حشیش در منزل

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک حشیش در منزل یکی از گزینه هایی است که برخی از افرادی که تمایلی به ترک در کمپ های ترک اعتیاد ندارند و یا محیط منزل و بودن در میان اعضای خانواده را بهترین گزینه می دانند، انتخاب می کنند. ترک حشیش، امری دشوار است، اما با اراده و عزم راسخ، می توان آن را در منزل انجام داد. کارشناسان ما به شما عزیزان توصیه می کنند که اگر تصمیم به ترک حشیش در منزل دارید، حتما اعضای خانواده خود را با مشاوران ترک اعتیاد آشنا کنید تا در زمان بروز علائم و عوارض ترک، آن ها بتوانند از شما مراقبت های لازم را انجام دهند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط ترک حشیش در منزل آشنا شده و از خدمات مشاوره ای مرکز تخصصی رها مشاور برای ترک اعتیاد در منزل آگاهی یابید:

ترک حشیش در منزل

ترک اعتیاد در خانه و در میان اعضای خانواده یکی از روش هایی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. حشیش از انواع مواد مخدری است که وابستگی های زیادی در فرد پس از مصرف ایجاد می کند و این وابستگی ها به شدت در حیطه روحی و روانی اتفاق می افتد. بنابراین ترک حشیش در منزل لازم است زیر نظر متخصصان و مشاوران مجرب انجام شود تا هم آسیب های کمتری در هر مرحله از سم زدایی شامل فرد شود و هم فرد از نظر روحی و روانی با دریافت راهکارهای روانشناسی، آمادگی لازم برای ترک تضمینی این ماده مخدر را کسب کند. توجه به نکات زیر برای ترک حشیش در محیط منزل لازم و ضروری است:

  • داشتن آمادگی ذهنی: قبل از شروع ترک حشیش در خانه، باید از نظر ذهنی آماده باشید. ترک اعتیاد، یک فرآیند دشوار است و نیاز به اراده و تصمیم پابرجا دارد.
  • حمایت: حمایت خانواده و دوستان، می تواند به شما کمک کند تا در دوران ترک از امنیت روانی بیشتری برخوردار باشید.
  • برنامه ریزی: برای ترک حشیش در منزل، ضروری است که یک برنامه ریزی منسجم و دقیق که شامل تاریخ شروع ترک، روش ترک و راهکارهای مقابله با علائم ترک است داشته باشید.
  • کسب اطلاعات: قبل از شروع ترک، ضروری است اطلاعات کافی در مورد ترک حشیش داشته باشید.

آیا ترک حشیش در منزل امکان پذیر است؟

در پاسخ به سوال رایجی که شما عزیزان از مشاوران ما می پرسید بدین مضمون که آیا ترک حشیش در منزل امکان پذیر است؟ لازم است بگوییم بله، درصورتی که شما تمامی جوانب این امر را سنجیده و بر اساس راهنمایی های مرحله به مرحله مشاوران و متخصصان مجرب پیش بروید، می توانید حشیش را در محیط منزل بدون نگرانی ترک کنید و بدن خود را با موفقیت از این ماده مخدر سم زدایی کنید. از جمله روش هایی که مشاوران بر اساس نوع توانمندی جسمی و روحی شما عزیزان برای ترک حشیش ارائه می دهند، موارد زیر است:

  • ترک تدریجی حشیش در منزل: در این روش، میزان مصرف حشیش به تدریج کاهش می یابد تا بدن فرد فرصت داشته باشد تا به تغییرات ایجاد شده در سطح هورمون ها و مواد شیمیایی بدن عادت کند. این روش، می تواند عوارض ترک را کاهش دهد، اما زمان بر است.
  • ترک ناگهانی حشیش در منزل: در این روش، مصرف حشیش به طور ناگهانی قطع می شود. این روش، می تواند عوارض ترک را افزایش دهد، اما سریع تر است.
  • ترک دارویی حشیش در منزل: در این روش، از داروهای ضد افسردگی، مانند بوپرنورفین یا متادون، برای کاهش علائم ترک استفاده می شود. این روش، می تواند عوارض ترک را کاهش دهد و خطر عود اعتیاد را کاهش دهد.

مراحل ترک حشیش در منزل

همانطور که به آن اشاره کردیم، ترک حشیش مسیری دشوار دارد و بیش از هر چیز لازم است تا فرد اراده و تصمیم قاطعی در این مورد بگیرد. اگر شما هم تصمیم به ترک حشیش در منزل خود گرفته اید، پیش از شروع ترک باید از مراحل اصولی و دقیق زیر مطلع شده و بر اساس شرایط هر مرحله اقدام به شروع ترک نمایید. از جمله مهمترین مراحل ترک حشیش در منزل موارد زیر است:

مرحله 1: گرفتن تصمیم و برخورداری از مشاوره

شما باید پیش از شروع ترک، از نظر روحی و روانی آمادگی لازم را داشته باشید. ترک اعتیاد یک چالش بزرگ است و نیاز به آمادگی جسمی و روحی کافی دارد. در این مرحله لازم است با خودتان روراست باشید و بررسی کنید آیا حتما می خواهید در این مسیر گام بردارید و آیا واقعا آماده ترک هستید یا خیر. همچنین لازم است از حمایت خانواده و دوستانتان در حین ترک بهره مند شوید. حمایت اطرافیان می تواند به شما در مواجهه با عوارض ترک کمک کند. مهم است که پیش از شروع ترک اطلاعات کافی در مورد فرآیند ترک حشیش کسب کنید و با یک مشاور امین و با تجربه در زمینه با ترک اعتیاد، شروع به تعامل کنید.

مرحله 2: برنامه ریزی

ترک حشیش به دلیل وابستگی های زیادی که برای فرد ایجاد می کند فرآیندی زمان بر است و داشتن برنامه ریزی دقیق در این مورد امری ضروری است. در این مرحله لازم است تاریخ شروع ترک و زمانی که قصد جدی برای کنار گذاشتن آن را دارید را تعیین کنید و امور اجتماعی و کاری خود را با برنامه خود هماهنگ سازید. همچنین لازم است بهترین روش ترک حشیش در منزل را زیر نظر متخصص مربوطه انتخاب کنید. شما باید بتوانید با راهکارهای مقابله با علائم ترک به خوبی مواجه شوید.

مرحله 3: شروع ترک

پس از آمادگی و برنامه ریزی برای ترک حشیش در محیط منزل، زمان شروع ترک فرا می رسد. در این مرحله باید مصرف حشیش را بر اساس روشی که مشاور برای شما تعیین کرده قطع و یا محدود کنید. اگر روش ترک تدریجی حشیش را انتخاب کرده اید، لازم است بر اساس برنامه ریزی مشاوران، مصرف را به تدریج کاهش دهید و در نهایت آن را قطع کنید. شما در این مرحله با علائم ترک که معمولا در روزهای اول با شدت بیشتری ظاهر می شوند، روبرو خواهید شد. بر اساس اطلاعاتی که مشاوران به شما می دهند می توانید با این عوارض به خوبی روبرو شده و دردهای عضلانی و بی قراری ها را کنترل نمایید.

مرحله 4: حفظ تعادل

پس از چند هفته که از ترک حشیش می گذرد، علائم ترک معمولا کاهش می یابد. برای تضمین این موضوع که دیگر به هیچ وجه به سراغ مصرف مواد مخدر نخواهید رفت، لازم است همواره از حمایت خانواده و دوستان خود بهره مند شوید و فعالیت های سالم را جایگزین مصرف حشیش کنید. در این زمان باید از محرک هایی که سبب سوق دادن شما به سمت مصرف دوباره حشیش می شوند، دوری کرده و با رعایت این مراحل و حفظ اراده، می توانید به موفقیت در ترک حشیش دست پیدا کنید.

دریافت مشاوره تخصصی برای ترک حشیش در منزل

دریافت مشاوره تخصصی برای ترک حشیش در منزل می تواند یک قدم مهم به سوی موفقیت در این فرآیند باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی برای ترک حشیش، می توانید به مراکز مشاوره ترک اعتیاد با تجربه و تخصصی از طریق سایت و یا حضوری مراجعه کرده و فرآیند انتخاب مشاور و نوع ترک را استارت بزنید. لازم است در انتخاب مشاور اطمینان حاصل کنید که شخصی که قرار است با او فرآیند ترک را پیگیری نمایید، تجربه و مهارت کافی را دارد و شما با او احساس راحتی دارید و می توانید باز و صادقانه در مورد مسائل خود با او صحبت کنید. به طور کلی می توان گفت خدمات مشاوره تخصصی حامی مشاور برای ترک حشیش شامل موارد زیر می شود:

  • ایجاد آمادگی ذهنی کافی برای شروع ترک: مشاوران امین ما در مرکز تخصصی حامی مشاور به شما کمک می کنند تا درک و تجسم درستی از وضعیت فعلی داشته باشید و اقدامات لازم برای آماده سازی روحیه برای شروع فرآیند ترک را انجام دهید.
  • برنامه ریزی برای ترک: مشاوران ما بر اساس سیستم بدنی و روحی شما و شرایط خاص کنونی تان اقدام به تدوین برنامه ای مشخص برای ترک حشیش در منزل می کنند و با توجه به شرایط شما و تعیین اهداف مرحله به مرحله ترک را پیش می برند.
  • مدیریت علائم ترک: یکی دیگر از اقداماتی که مشاوران ما برای شما در نظر می گیرند، آشنایی با علائم ترک حشیش و ارائه راهکارهای مدیریتی جهت کاهش ناراحتی ها و افزایش توانایی در مقابله با آن ها است.
  • جلوگیری از عود اعتیاد: مهمترین مسئله پس از ترک ماده مخدر حشیش، باقی ماندن بر ترک به صورت تضمینی است. مشاوران ما با ارائه راهکارها و استراتژی هایی جهت پیشگیری از بازگشت به مصرف حشیش و حفظ تعهد به ترک شما را یاری می دهند.

علائم و نشانه های ترک حشیش

ترک حشیش چقدر طول می کشد؟

جدول زمانی حشیش از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی گذراندن این مراحل میتواند برای هر شخص در حال ترک رخ دهد:

سه روز اول: در سه روز اول ترک علائم خروج سموم از بدن اغاز خواهد شد.در حدود روز سوم عوارض جانبی در قوی‌ترین حالت خود قرار دارند در این مرحله افراد ممکن است بی قرار شوند و احساس کنند که باید دوباره به سراغ مصرف حشیش بروند، عود در این مرحله غیرمعمول نیست، بنابراین افرادی که روی یک برنامه بهبودی اصولی کار می‌کنند،می توانند انتظار یک درمان حرفه ای را نیز داشته باشند.

یک هفته تا 10 روز: در این مرحله علائم ترک حشیش به اوج خود می رسد. در روز چهارم سم زدایی،بسیاری از علائم فیزیکی شروع به کاهش می کنند، اما عوارض جانبی روانی برای بسیاری از افراد تشدید می شود. افسردگی در این بخش از جدول زمانی بسیار رایج است، زیرا بدن سعی می کند خود را با عملکرد بدون THC تنظیم کند. این ممکن است تا هفته اول سم زدایی ادامه یابد.

10-20 روز: علائم ترک حشیش شروع به فروکش می کند. با پایان هفته دوم، بیشتر افراد دوباره احساس ثبات و قدرت می کنند، اما ادامه درمان هنوز بخش مهمی از این روند است.

علائم و نشانه های ترک حشیش

تجربه یک فرد در ترک حشیش ممکن است کاملا با شخص دیگر متفاوت باشد. شدت آن به عوامل مختلفی از جمله دفعات مصرف و همچنین سلامت کلی افراد، بستگی دارد. با این حال، علائم ترک خاصی وجود دارد که معمولاً طی 24 تا 72 ساعت پس از قطع مصرف سنگین، اتفاق می افتد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می باشند:

  • احساس خستگی
  • ولع مصرف
  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال در خواب ( بی خوابی یا کم خوابی)
  • بی اشتهایی یا کم اشتهایی
  • معده درد
  • سر درد

این علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد همچنین بروز این علائم در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

روش های کنار آمدن و تحمل کردن علائم ترک حشیش

ایجاد چند تغییر در سبک زندگی سالم و استفاده از برخی راهکارهای مقابله ای می تواند به افراد کمک کند تا این دوره را پشت سر بگذارند. این راه و روش ها عبارتند از:

  • برای کمک به کاهش تنش بدن، از نظر بدنی تحرک داشته باشند.
  • به دوستان و اعضای خانواده خود بگویند که چه زمان به فضای پشتیبانی نیاز دارند.
  • از رفتن به موقعیت هایی که اضطراب آور هستند، مانند: مهمانی های پر سر و صدا و شلوغ، خودداری کنند.
  • تکنیک های آرام سازی، مانند: مدیتیشن را تمرین کنند.
  • تشریفات خواب را تعیین کنند و از مصرف کافئین، در زمان خوابیدن خودداری کنند.

ترک حشیش در منزل

برای ترک حشیش چه بخوریم؟

معمولا بیماران مبتلا به اعتیاد از برنامه غذایی سالمی پیروی نمی کنند و تغذیه نامناسبی دارند بنابراین این افراد در دوران ترک اعتیاد توان و قوای جسمی خود را از دست می دهند،در دوران ترک لازم است این افراد برنامه غذایی جامع و سالمی اعم از: انواع ویتامین ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبر، مواد معدنی و غیره را داشته باشند و آن را به طور قطعی رعایت کنند.

اثرات مصرف حشیش بر مغز

همانطور که اشاره شد مصرف بلند مدت حشیش می تواند موجب از دست دادن حافظه و توانمندی های ذهنی و کاهش مهارت یادگیری شود.صریح است که مصرف طولانی مدت حشیش عوارض جبران ناپذیری بر مغز خواهد گذاشت و سلول های مغز را از بین خواهد برد از جمله اثرات مصرف حشیش بر مغز می توان به اختلالات مغزی، تحلیل بافت مغز، توهم، اختلالات روانی و کوچک شدن مغز اشاره نمود.

آیا مصرف حشیش لاغر می کند؟

تمامی مواد افیونی علاوه بر بروز خطرات روانی آسیب های جسمی نیز به همراه خواهند داشت و درواقع بیشتر آن ها با ایجاد کاهش اشتها موجب لاغری و کاهش وزن می شوند مصرف حشیش هم مانند بسیاری از مواد مخدر دیگر اثرات مخربی بر جسم و روان مصرف‌کننده دارد. در مورد اثرات جسمی حشیش باید بگوییم که این ماده مخدر به طور معکوس نه تنها موجب لاغری نمی شود بلکه با افزایش اشتها در افراد مصرف کننده موجب اضافه وزن نیز خواهد شد. در مطلب آیا حشیش لاغر می‌کند؟ به این پرسش پاسخی مفصل داده‌ایم.

مشاوره ترک اعتیاد حشیش

اگر چه نکات ما در مورد ترک این ماده می تواند مفید باشد، اما بهترین گزینه شما این است که برای راهنمایی حرفه ای در مورد چگونگی ترک، با یک مشاور در ارتباط باشید. مشاوره ترک اعتیاد می تواند بهترین اقدامات را به شما ارائه دهند و کمک کنند تا سریع تر بهبودی را به دست آورید. مشاوران ما در رها مشاور به صورت حضوری و غیر حضوی به شما مردم عزیز خدمت رسانی می کنند. کافی است تماس بگیرید و یا سوالات خود را کامنت بگذارید.

ترک سیگار

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132