ترک مورفین – روش‌ها، داروها، عوارض و مدت زمان

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

نالترکسون، متادون و بوپرنورفین از داروهایی هستند که برای ترک و درمان اعتیاد به مورفین کاربرد دارند. اما مفیدترین روش ترک، دارو درمانی همراه با مشاوره و گروه درمانی است. گرچه اعتیاد به مرفین می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما درمان مناسب که در آن شرایط جسمی در کنار شرایط روانی بیمار، در نظر گرفته و درمان شود، مؤثرتر است. هرگونه درمان اعتیاد باید با یک دوره سم زدایی آغاز شود تا در طی آن بدن معتاد از تمام مواد سو مصرف پاک می‌شود.

ترک هر گونه مخدری، در ابتدای کار با سختی‌هایی همراه است و ممکن است سلامت جسمی و روانی بیمار را به چالش بکشد. برخی از افرادی که به مورفین اعتیاد دارند، در حین ترک افسرده می‌شوند. شدت افسردگی در هر شخص متغیر است اما گاه این افسردگی در حدی است که می‌تواند منجر به خودکشی شود. به همین دلیل است که درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد بسیار مهم است و باید از روش‌های استاندارد برای درمان استفاده کرد. زیرا علاوه بر افسردگی، ناتوانی بدن در زمان ترک، گاه منجر به مرگ خواهد شد.

روش‌های ترک و درمان اعتیاد به مورفین

ترک مورفین از نظر پزشکی خطرناک نیست، اما می‌تواند منجر به علائم دشواری شود. همانند پروسۀ درمان و ترک گل، اگر بخواهید به تنهایی اعتیاد خود به مورفین را ترک کنید، کار سختی را پیش رو خواهید داشت. به ویژه اگر مدت ها به آن وابسته باشید. زیرا ممکن است در زمان ترک با سختی‌های ناخوشایندی مواجه شوید که در نهایت منجر به مصرف بیشتر و عود بیماری شود. به همین دلیل، سم زدایی پزشکی یا نوعی مراقبت 24 ساعته برای کاهش درد و رنج توصیه می‌شود. سم‌زدایی پزشکی همراه با نظارت و مراقبت است و پزشکان می‌توانند داروهایی برای کمک به مدیریت علائم ترک و کمک به شما در حفظ آرامش و ایمنی ارائه دهند. انواع روش های ترک اعتیاد به مورفین عبارتند از:

استفاده از دارو

داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد به مورفین کاربرد دارد. اما بهتر است بیمار در کنار دارو از درمان‌های روان‌شناسی و حمایت خانوادگی و اجتماعی نیز برخوردار شود. داروهایی که برای ترک مورفین مصرف می شوند عبارتند از:

1- متادون

استفاده نادرست و نابجا از متادون، خود منجر به اعتیاد خواهد شد. اما در صورتی که تحت نظر پزشک و با دوز مناسب تجویز و استفاده شود، برای کمک به درمان برخی دخانیات، مثل ترک کوکائین مؤثر است. عوارض منفی این دارو آن کمتر از مورفین یا هروئین است و اصولاً به همین دلیل است که از آن استفاده می‌شود. این دارو معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای کمک به بیماران در کاهش مصرف مورفین تجویز می‌شود. متادون، اثری مشابه با مرفین ایجاد می‌کند. اثری که می‌تواند به بیمار کمک کند تا بدنش سم‌زدایی کند و ترک مورفین راحت‌تر شود. متادون معمولاً فقط در مرحله سم زدایی و در بعضی موارد، برای مدت کوتاهی پس از آن تجویز می‌شود.

2- نالترکسون برای کمک به ترک و درمان اعتیاد به مورفین

نالترکسون Naltrexone دارویی است که از اثرات ضد درد و سرخوشی مواد افیونی در هنگام مصرف جلوگیری می‌کند. همچنین  هوس استفاده از مواد مخدر افیونی مانند مورفین را کم می‌کند. به طور معمول، دوز 50 میلی‌گرم نالترکسون یک بار در روز به عنوان بخشی از یک برنامه توان بخشی کامل تجویز می‌شود. نکته مهم آنکه این دارو را نباید تا قبل از هفت روز از مصرف هر گونه مواد افیونی مصرف کنید و باید همراه با غذا مصرف شود. برای مؤثر واقع شدن ان دارو، به پزشكان توصیه می شود كه این دارو را به همراه مشاوره، تغییر در شیوه زندگی و رفتار درمانی تجویز كنند.

3- بوپرنورفین

بوپرنورفین نیز از داروهای خانواده آنتاگونیست‌ها است و مشابه نالترکسون عمل می‌کند. اما بر خلاف نالترکسون، مصرف آن، اثرات ضد درد و سرخوشی به همراه دارد. از این دارو، در حین سم زدایی برای کمک به کاهش علائم ترک و کاهش میل به مرفین، استفاده می شود.

استفاده از دارو برای ترک مورفین

 

 مشاوره فردی

در طول مشاوره فردی، بیمار در مورد اعتیاد خود و عواملی که آنها را به سمت ابتلا به آن سوق داده است، صحبت می شود. صحبت های بین مشاور و بیمار، به گونه ای باید باشد که بیمار را به سمت شناخت خود سوق دهد. در این جلسات، روش هایی برای غلبه بر مصرف مورفین ارائه می شود. همچنین روش هایی برای مقابله با استرس و اضطراب به بیمار آموزش داده می شود. اضطراب و استرسی که در صورت شدت، ممکن است منجر به عود بیماری گردد.

شرکت در گروه های پشتیبانی

زمانی که در گروه های پشتیبانی شرکت می‌کنید، در محیطی قرار می‌گیرد که در آن یک یا تعدادی مشاور و گروهی از افرادی که همانند شما در دوره ترک هستند، قرار می گیرد.وجود همنوعان و مشاوران با تجربه ودلسوز، توان و انگیزه های شما برای تحمل درد و گذراندن دوره ترک را بالا می‌برد. هم گروهی های شما، داستان و خاطرات شان را در مورد اعتیاد و سو مصرف مواد مخدر به اشتراک می گذارند و به این ترتیب، تا با سایر افراد صحبت کنند و به نوعی با این صحبت ها، خود را تخلیه کنند. درمان گروهی مفید است. زیرا کمک می کند افراد مختلف، بینش و تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و به این ترتیب، از افکار و اشتباهات تکراری جلوگیری شود. ترک اعتیاد به روش ماتریکس تقریباً از چنین روشی پیروی می‌کند.

ترک مورفین

 

 خانواده درمانی برای ترک و درمان اعتیاد به مورفین

 معمولاً هفته‌ای یکبار در طی یک برنامه توانبخشی انجام می‌شود. از خانواده یا دوستان نزدیک افراد در حال ترک، برای دریافت پشتیبانی و مشاوره جهت شرکت در گروه درمانی خانواده دعوت می‌شود. در بسیاری از موارد، اعضای خانواده، کسانی هستند که باید با عواقب ناشی از رفتار معتاد مانند مشکلات مالی و روابط آسیب دیده مقابله کنند. به همین دلیل است که اغلب برای کسانی که به آن ها نزدیک هستند نیز مهم است که در معالجه شرکت کنند.

 رفتار درمانی دیالکتیک

 رفتار درمانی دیالکتی (DBT) روشی است که معمولاً در مراکز درمانی انجام می‌شود. DBT با محوریت موضوع ذهن آگاهی و تنظیم و دستیابی به اهداف، توسط درمانگرانی انجام می‌شود که با افراد در حال ترک، همزاد پنداری می‌کنند خود را با آن‌ها برابر می‌دانند. هدف DBT این است که بیمار و درمانگر با هم کار کنند و تعامل داشته باشند. به همان اندازه تلاش کنند تا به افراد معتاد کمک کنند که به هدف خود برسد. پنج عملکرد حیاتی DBT که در مراکز درمانی انجام می شود، عبارتست از:

  1. بهبود انگیزه
  2. افزایش قابلیت ها
  3. تقویت انگیزه و حفظ آن
  4. ساختار محیط
  5. تعمیم قابلیت‌ها

ترک مورفین

 

تست اعتیاد به مورفین چگونه است؟

بعد از گذراندن پروسه ترک، آزمایش اعتیاد نشان می‌دهد که مواد از بدن‌تان خارج شده است یا نه. روش‌های مختلفی برای بررسی و تست اعتیاد به مورفین وجود دارد. انواع تست اعتیاد به مورفین عبارتند از:

  • آزمایش نمونه خون
  • بزاق
  • عرق
  • ادرار
  • مو

ترک مورفین

 

معمول‌ترین روش تست اعتیاد به مورفین، استفاده از نمونه ادرار با کیت‌های تشخیص اعتیاد است. عملکرد این کیت ها بر اساس تشخیص مواد، داروها و یا متابولیت‌های افراد در ادرار آن‌هاست. برای تشخیص اعتیاد به مورفین، از آنتی بادی مونوکلونال استفاده می‌شود. اگر در نمونه ادرار، مرفین یا متابولیت وجود داشته باشد، به سمت بالا حرکت کرده و با آنتی بادی موجود و پیوند داده یا باند می شوند. این باعث می شود که خط رنگی در نوار دیده نشود؛ به این ترتیب تست اعتیاد فرد مثبت خواهد شد. این تست تا 72 ساعت پس از مورفین، مثبت خواهد بود.

مشاوره ترک اعتیاد به مورفین

ترک اعتیاد به مورفین همانند هر مواد اعتیاد آور دیگری نیازمند تعیین دقیق مسیر مطابق به شدت اعتیاد و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد است که این امر توسط مشاور امکان پذیر است. بنابراین برای ترک اعتیاد به مورفین، مشاوره ترک اعتیاد امری ضروری خواهد بود. مرکز رها مشاور با بهرمندی از تجربه و تخصص مشاوران خود در زمینه ترک هر نوع مواد اعتیادآور، در خدمت شما عزیزان خواهد بود. جهت دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

رها مشاور

 

 

ترک مورفین
ترک مورفین
ترک مورفین
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 10 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132