مخدر گل یا ماری‌ جوانا چیست و چه عوارضی دارد؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ماده مخدر گل یا ماری‌جوانا چیست که در سال‌های اخیر مصرف آن به شدت افزایش یافته است؟ این ماده با وجود درصد زیادی تترا هیدرو کانابینول، عوارضی مانند توهم، اختلالات خواب و نوسانات شدید خلقی ایجاد می‌کند. همچنین اثر بسیار مخربی بر سیستم روحی، روانی و جسمی افراد دارد. با همه این عوارض مخرب، باز هم افراد همانند آهنربایی به آن جذب می شوند. طوریکه امروزه از گل به عنوان دومین ماده مخدر پر مصرف جهان یاد می‌شود.

ماده مخدر گل را بیشتر بشناسید

ماری‌جوانا که به نام کانابیس و گل نیز شناخته می‌شود، از گل خشک شده گیاه شاهدانه به دست می‌آید. ماده مخدر گل از مشتقات ماری‌جوانا است. این دو ماده اعتیادآور، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند و اینطور به نظر می‌رسد که گل نمونه تغییر یافته ماری جواناست. آنچه که موجب ایجاد تغییر در مغز و اختلال در عملکرد آن می‌شود، ماده اثر گذار تترا هیدرو کانابینول است که 24 درصد از ساختار اصلی ماده گل را تشکیل می‌دهد.

ممکن است شما با تصور اینکه گل همان ماری جوانایی است که در برخی کشور ها آزادانه مصرف می شود، به مصرف آن روی آورده باشید. اما باید بدانید ماده مخدر تترا هیدرو کانابینول تنها 8 درصد از ساختار اصلی ماری جوانا را شامل می شود. اگرچه مصرف ماری جوانا نیز پیامدهای منفی و عوارض ایجاد می کند و حتی زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد مخدر خواهد بود، اما واضح است که اثرات منفی گل با وجود درصد بیشتر تترا هیدرو کانابینول، به مراتب بیشتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت آنچه که در ایران با عنوان ماده مخدر گل به فروش می‌رسد، اندکی متفاوت از ماری‌جوانا است. خوب است بدانید که ماده مخدر کمیکال را از ماری جوانای صنعتی تولید می‌کنند.

مکانیسم اثر گل به گونه‌ای است که با تاثیر مخرب بر مغز و تخریب عملکرد صحیح سیستم انتقال پیام های عصبی، حس آرامش به همراه می آورد. این ماده توهم‌زا، موجب می‌شود تا فرد حس کند زمان به کندی می‌گذرد. بین 2 تا 6 ساعت بعد از مصرف، اثرات استفاده از آن نمایان می‌شود و زمانی که به صورت سیگار استعمال شود، سریع‌تر اثر می‌کند. برخلاف سایر مخدرها که منجر به وابستگی‌های شدید جسمانی می شوند، گل در روح و روان مصرف کننده نیز اثر می‌گذارد. از این رو، افراد معتاد به گل وابستگی های شدید ذهنی و روانی را تجربه می کنند.

ترکیبات شیمیایی ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست؟

 

عوارض مصرف ماده مخدر گل و ماری‌جوانا چیست؟

همانطور که گفته شد، ماری‌جوانا یا گل، خاصیت روان گردان و توهم زایی دارد. برخلاف تصور عموم مردم، این ماده علاوه بر اینکه اعتیاد آور است، یکی از مرگ آور ترین مواد مخدر موجود در جهان است. عوارض مصرف ماده گل، به شکل ویژه ای روح و روان مصرف کننده را تحت شعاع قرار می دهد. همین وابستگی روحی و روانی شانس ترک موفقیت آمیز را نیز پایین می آورد. بعد از مصرف ماری‌جوانا ممکن است رنگ‌ها روشن‌تر و صداها بلندتر به نظر رسد. در یک نگاه کلی، پیامد های مربوط به سوء مصرف گل را می توان در دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم نمود.

عوارض کوتاه مدت اعتیاد به گل چیست؟

1- مشکلات روحی و روانی

مشکلات و فشارهای زندگی، یکی از اصلی‌ترین علل مصرف گل در جوانان است. اما غافل از اینکه با استعمال این ماده، مشکلات روحی و روانی نیز به دیگر مشکلات اضافه می شود. اولین عارضه مربوط به مصرف گل را می توان تغییر خلق و خوی فرد در برخورد با خانواده و دوستان دانست. افسردگی و انزوا طلبی در افراد مصرف کننده به حدی می رسد که که فرد از خانواده خود فاصله گرفته و از شرکت در جمع های خانوادگی پرهیز می کند. اختلال استرس و اضطراب را نیز می بایست به اختلال افسردگی اضافه کنیم. افراد درگیر با گل، در بیشتر مواقع مضطربند.

این عارضه تنها در طول زمان اثر ماده مخدر کاهش می یابد. اما به محض اینکه فرد دچار خماری می شود، پرخاشگر و عصبانی می شود، تحریک پذیر شده و دچار اضطراب شدید می گردد. مصرف کننده گل در اثر خاصیت توهم زایی این ماده، برخی رفتارهای عجیب و غریب از خود بروز می دهد. مثلا چیزهایی را می بیند و یا می شنود که اساساً وجود خارجی ندارند. او دائما وحشت زده است و در خواب و بیداری هذیان می گوید. همچینین دیر تر از سایرین نسبت به اتفاقات پیرامون واکنش نشان می دهد.

عوارض کوتاه مدت اعتیاد به گل چیست؟

 

2- مشکلات جسمانی

این اختلالات شامل کاهش اشتها، از دست دادن وزن، بوی بد دهان، مشکلات تنفسی و سرفه های شدید و عدم هماهنگی عصب و عضله در زمان ورزش و رانندگی می شود.

3- اختلالات مربوط به خواب

عموم افراد مصرف کننده، پس از استعمال گل میل به خوابیدن پیدا می کنند. اما در زمان خماری بی قرار شده، دچار بی خوابی می گردند و یا از کابوس های شبانه رنج می برند.

عوارض مادۀ مخدر گل، بیخوابی

 

عوارض بلند مدت اعتیاد به گل و ماری جوانا

  • از دست دادن حافظه
  • کاهش و از دست رفتن تمرکز
  • اختلالات مربوط یادگیری به همراه افت تحصیلی و افت نمره IQ
  • نوسانات شدید اخلاقی
  • پرخاشگری و عصبانیت های غیر قابل کنترل
  • اختلالات جنسی و سرد مزاجی در مردان و زنان
  • مشکلات مربوط باروری
  • روی آورین به رفتار های غیر انسانی مانند دزدی و یا تجاوز
  • بیماری آسم
  • برونشیت و سرطان

عوارض بلند مدت اعتیاد به گل چیست؟

 

نتیجه گیری

توهم زایی تنها یکی از عوارض مصرف ماده مخدر گل است که می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. اما خوشبختانه اعتیاد به این ماده درمان‌پذیر است. کافیست ذهنیت خود را نسبت به این ماده تغییر داده و به فکر درمان خود باشید. بهتر است در طول مسیر درمان و ترک گل، کشف علت مصرف و بهبود آن، تنها نباشید. مشاوره اعتیاد می‌تواند مسیر درست بهبودی و درمان را به شما نشان دهد و در این راه همراه و پشتیبان شما باشد. در این مشاوره‌ها شما می‌توانید از بهترین و جدیدترین داروهای ترک اعتیاد بهره ببرید.

 

تماس با رهامشاور

ماده مخدر گل چیست و چه عوارضی دارد؟
ماده مخدر گل چیست و چه عوارضی دارد؟
ماده مخدر گل چیست که در سال‌های اخیر مصرف آن به شدت افزایش یافته است؟ این ماده با وجود درصد زیادی از تترا هیدرو کانابینول، عوارضی مانند توهم، اختلالات خواب و نوسانات شدید خلقی ایجاد می‌کند.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پنج =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132