عوارض مصرف کوکائین در دوران بارداری

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

هنگامی که یک زن باردار از کوکائین استفاده می کند، می تواند برای او و جنین او بسیار مضر باشد. عوارض مصرف کوکائین در دوران بارداری از جمله زایمان زودرس و مشکلات شناختی که می تواند تا دوران نوجوانی کودک ادامه یابد. در ادامه مطلب ما به شما خواهیم گفت چگونه کوکائین می تواند بر یک زن باردار و کودک متولد نشده او تأثیر بگذارد.

عوارض مصرف کوکائین بر بدن چگونه است؟

طبق مدت زمان مصرف، دوز مصرفی و روش مصرف، عوارض این ماده مخدر بر بدن اشخاص مختلف، متفاوت است. تزریق و سیگار کشیدن کوکائین سریع ترین و بالاترین میزان عوارض را دارد. زیرا  انتقال و تاثیر بر مغز با این روش مصرف، بسیار سریع می باشد. اگر چه بر مغز سریع تاثیر می گذارد اما  به سرعت این تاثیر فروکش می شود. عوارض مصرف این ماده مخدر دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت می باشد.

اثرات مخرب کوتاه مدت استفاده کوکائین

کسی که برای مدت زمان کم از کوکائین مصرف کند، باز هم دارای اثرات مخربی بر بدن او می باشد. در واقع بدن او در معرض مشکلات سلامتی در طیف وسیعی از سیستم های حیاتی بدن است. به عنوان مثال: مصرف کوکائین با افزایش فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن باعث تغییرات فوری در سیستم قلبی عروقی افراد می شود. این می تواند خطر موارد اضطراری قلبی عروقی مانند سکته یا حملات قلبی را افزایش دهد.

اثرات مخرب بلند مدت استفاده کوکائین

مصرف طولانی مدت کوکائین نیز با مشکلات مختلف روحی و جسمی از جمله: سو تغذیه، از دست دادن حس بویایی و روان پریشی همراه است. هنگامی که فردی از مصرف این ماده حس سرخوشی و خوبی را داشته باشد، برای تکرار این تجربه بیشتر تلاش می کند. مشکلات خلقی، تشنج و غیره که در یک مقاله دیگر به طور مفصل به شما گفته شده از جمله عوارض بلند مدت مصرف این ماده می باشند.

عوارض مصرف کوکائین در دوران بارداری

استفاده از کوکائین در دوران بارداری می تواند هم برای مادر و هم برای جنین وی مشکل ایجاد کند. برخی از این مشکلات می تواند ویرانگر باشد. برخی از اثرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند تا مدت ها پس از تولد نوزاد ادامه داشته باشد. میزان این پیامد های منفی به دوز، زمان و مدت زمان مصرف کوکائین مادر بستگی دارد. همه این ها در مدت زمانی که پس از تولد کودک تحت تاثیر عوارض این ماده است تاثیر می گذارد. موارد زیر تنها برخی از تأثیرات جدی مصرف کوکائین در زمان بارداری یک زن است. این عوارض عبارتند از:

تولد زودرس نوزاد

مصرف کوکائین در دوران بارداری به طور قابل توجهی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. به این معنی که نوزاد خیلی زود متولد می شود (قبل از هفته 37). نوزادانی که نارس به دنیا می آیند ممکن است خطر بیشتری برای مشکلات جدی سلامتی داشته باشند. پس از تولد، ممکن است با مشکلات شناختی و همچنین مشکلات قلب، چشم و سایر اعضای بدن مواجه شوند.

تولد زودرس نوزاد

عوارض مصرف کوکائین مادر، وزن کم هنگام تولد نوزاد است

وزن کم هنگام تولد، یکی دیگر از خطرات جدی مرتبط با استفاده از کوکائین در دوران بارداری است. برخی از نوزادان با وزن کم هنگام تولد می توانند سالم باشند و به زندگی ادامه دهند. اما برخی دیگر یا نمی توانند به زندگی ادامه بدهند یا با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این مشکلات سلامتی عبارت است از: مشکلات غذا خوردن، عفونت های مزمن و مشکل در افزایش وزن و غیره.

سقط جنین

استفاده از کوکائین می تواند خطر سقط جنین در کودک را افزایش دهد. به این معنی که کودک وی قبل از 20 هفته بارداری فوت کند. مقدار کوکائینی که یک زن استفاده می کند در زمان سقط جنین تاثیر زیادی دارد. با این حال، اگر خانمی به دلیل استفاده از کوکائین، با استفاده از داروهای دیگر یا به دلایل طبیعی سقط جنین داشته باشد، بعد ها می تواند بارداری سالمی را تجربه کند. در واقع یک بار سقط جنین نشان دهنده تکرار این سقط نمی باشد.

از بین رفتن جفت

از بین رفتن جفت خطر جدی استفاده از کوکائین در دوران بارداری است. بدون مراقبت های پزشکی فوری، این امر می تواند منجر به مرگ مادر و نوزاد شود. به طور معمول، جفت در قسمت فوقانی رحم یک زن رشد می کند و تا زمان تولد کودک در جای خود باقی می ماند. از بین رفتن جفت زمانی اتفاق می افتد که جفت از رحم، زود تر از زمان زایمان، جدا می شود. در این هنگام، میزان اکسیژن و مواد مغذی موجود در کودک کاهش پیدا می کند و باعث خونریزی شدید مادر می شود.

جداشدگی خفیف جفت ممکن است علائم کمی ایجاد کند و تا زمانی که خونریزی متوقف نشود،  ممکن است نیاز به نظارت در بیمارستان باشد. با این حال، جدا شدن متوسط یا شدید می تواند منجر به خونریزی شدید واژن، مشکلات رشد در نوزاد، تولد زودرس و تولد نوزاد مرده شود. اگر خونریزی غیرقابل کنترل باشد، احتمالاً لازم است که عمل جراحی برداشتن رحم را انجام شود.

از بین رفتن جفت

سایر مشکلات

سو مصرف کوکائین می تواند برای مادر باردار مشکلاتی ایجاد کند. از جمله رگ های خونی منقبض شده مادر، افزایش فشار خون ، افزایش ضربان قلب و غیره. همه این موارد می توانند برای کودک در حال رشد مشکل ایجاد کنند. به عنوان مثال: انقباض جریان خون و فشار خون بالا در مادر می تواند منجر به اختلال در اکسیژن رسانی به جنین شود. همچنین باعث خونریزی داخل جمجمه در کودک می شود. کوکائین می تواند منجر به مشکلاتی در گردش خون کودک شود و به طور بالقوه به رشد اندام های کودک آسیب برساند. استفاده از کوکائین در دوران بارداری همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • آسیب به قسمتهای مغز و روده در اثر خون رسانی به اکسیژن رسانی
  • اختلالات قلب و عروق
  • مسائل عصبی (مغز و سیستم عصبی) و رشد عصبی (رشد مغز)
  • تعداد غیر طبیعی انگشتان دست و پا نوزاد
  • نقص اندام
  • سندرم داون
  • نقص انسداد ادراری
  • تورم کلیه

درمان مصرف کوکائین در دوران بارداری

همیشه در بعضی از دردناک ترین و چالش برانگیزترین شرایط زندگی امید وجود دارد. مهم نیست که چقدر اوضاع در آن لحظه وخیم به نظر می رسند. یک زن و فرزندش نیازی به تحمل عواقب اعتیاد به کوکائین را ندارند. مراکز ترک اعتیاد گزینه های خاصی برای درمان اعتیاد به کوکائین برای مادران و کودک در حال رشد آن ها ارائه می دهد. برنامه هایی مانند درمان مسکونی (یا سرپایی) یا توانبخشی سرپایی خوابگاه های ویژه ای را برای زنان باردار فراهم می کند. این برنامه ها می توانند راهنمایی، نظارت و پشتیبانی لازم برای قطع مصرف مواد مخدر و حفظ هوشیاری را به شما یا عزیزتان ارائه دهند.

اگر کسی مایل به اطمینان از سلامتی خود و کودک خود است، بهتر است از مصرف هرگونه ماده مخدر و مست کننده، دوری کند. بسیار مهم است که اطلاعات و آموزش های لازم برای خطرات استفاده از کوکائین را مطالعه کرده و بدانید. در این صورت می توانید بهترین و آگاهانه ترین انتخاب را برای خود و نوزادتان داشته باشید. مشاوران ما در رها مشاور آماده مدد رسانی به شما هستند.

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132