علائم و عوارض اعتیاد به سیگار چیست؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

سیگار از برگ‌های خرد شدۀ توتون یا تنباکو ساخته می‌شود. کم حوصلی، عصبی بودن و اثر مخرب بر بینایی، از علائم و عوارض اعتیاد به سیگار است. مصرف مکرر این مخدر، به دلیل داشتن نیکوتین، اعتیادآور خواهد شد. نیکوتین در ابتدا حال خوشایندی را در فرد ایجاد می‌کند و او را به استعمال مجدد ترغیب می‌کند. تا جایی که در صورت غیاب نیکوتین فرد دچار اضطراب و تنش می‌شود و به این ترتیب، اعتیاد به سیگار در او خودنمایی می کند. کسی که سیگار می‌کشد، ضربان قلب بالاتری نسبت به سایر افراد دارد. این مسئله بروز سکته و حمله‌های قلبی را در فرد سیگاری بیشتر می‌کند‌.

مطلب پیشنهادی: گل چیست؟ و ترک گل چند روز طول میکشد؟

سیگار چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟

همانطور که گفته شد، سیگار از برگ‌های خرد شدۀ توتون یا تنباکو ساخته می‌شود. این مواد را درون یک کاغذ نازک ریخته و می‌پیچند. نحوه استفاده از آن به این صورت است که یک سر سیگار را با آتش روشن می‌کنند و سر دیگر آن را برای کشیدن و پک زدن در دهان می‌گذارند. در گذشته، توتون و کاغذ آن جداگانه خریداری می‌شد و فرد سیگاری، خود آن را می‌پیچید و می‌کشید. اما امروزه با به وجود آمدن کارخانجات تولید دخانیات، به صورت آماده، راهی بازار می‌شود. سیگارها امروزه با نام های تجاری زیادی از قبیل بهمن، هما، زیکا، تیر، فروردین، وینستون، مونتالا، اومگا و مگنا در بازار موجود هستند. برندهای فروردین، تیر و بهمن مخرب‌ترین نوع سیگار است؛ زیرا میزان نیکوتین و قطران در این برندها بیشتر است.

سیگار چیست و از چه ساخته شده است؟

 

قطران سیگار چیست؟

قطران که به آن تار نیز گفته می‌شود خطرناک ترین ماده شیمیایی است که در دود سیگار یافت می‌شود. این ماده خطرناک از ترکیب صدها ماده شیمیایی صمغ مانند و چسپناک به وجود می آید که اکثر این مواد سمی هستند. این تار ها هنگامی که فرد سیگار را می کشد وارد بدن می شود و مستقیم بر روی ریه و مژه‌های آن می‌چسپد و عملکرد درست ریه‌ها را مختل می‌کند. قطران سیگار مهم ترین عامل در بروز سرطان ریه در افراد سیگاری به شمار می‌آید. این ماده شیمیایی همچنین باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و در نتیجه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

منظور از اعتیاد به سیگار چیست؟

بیشتر افرادی که دچار مصرف مداوم سیگار شده اند، از انواعی که از توتون یا تنباکو ساخته شده‌اند استفاده می‌نمایند. به طور کلی وابستگی به سیگار و نیکوتین موجود در آن و مدام کشیدن سیگار در طول روز را اعتیاد به سیگار گویند. این در حالی است که فرد قادر به ترک سیگار نیست و نکشیدن آن موجب اضطراب و عصبی شدن فرد می‌شود. در حقیقت وابسته شدن به سیگار به صورت اعتیاد، به دلیل وابستگی به نیکوتین تولید شده از تنباکوی موجود در سیگار است. بنابراین، می‌توان گفت که اعتیاد به سیگار بیشتر به لحاظ ایجاد تغییر در ترکیبات بیو شیمیایی مغز و در نتیجه وابستگی روحی به این ماده به وجود می آید. این موضع بیشتر در افراد جوان و نوجوان حائز اهمیت است. مغز چرا که این افراد، تمایل بیشتری به مواد اعتیاد آور موجود در سیگار دارد.

علائم اعتیاد به سیگار چیست؟

بعضی از افراد در ابتدا فقط قصد تفننی کشیدن سیگار را دارند که متاسفانه این افراد بعد از مدتی می‌فهمند که به نیکوتین آن اعتیاد پیدا کرده‌اند. علائم اعتیاد به سیگار خود را به صورت موارد زیر نشان می دهد:

  • فرد سیگاری بعد از مدتی قصد ترک کردن سیگار را می‌کند، اما با مشکل روبه رو می‌شود و ترک کردن سیگار برای او امکان پذیر نیست.
  • فرد در هنگام ترک اعتیاد ممکن است علائمی نظیر ویار شدید برای کشیدن مجدد سیگار داشته باشد.
  • بروز حالت‌های روحی مانند کم حوصلگی و نیز داشتن اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، افسردگی، احساس خستگی زیاد و عصبی بودن نیز از دیگر علائم اعتیاد به سیگار است.
  • افزایش اشتها، بی‌خوابی و اسهال.
  • در بعضی موارد به حدی اعتیاد فرد به سیگار زیاد است که در صورت بروز بیماری‌های ریوی و قلبی قادر به ترک نیست.
  • فرد مجبور به ترک بعضی از تفریحات و سرگرمی‌ها می شود چون امکان کشیدن سیگار در این مکان‌ها وجود ندارد.

علائم اعتیاد به سیگار چیست؟

 

عوارض اعتیاد به سیگار چیست؟

سیگار بیش از ۶۰ ماده شیمیایی را هنگام استنشاق کردن آن به بدن فرد مصرف کننده می‌رساند. این مواد شیمیایی موجب سرطان و هزاران بیماری‌های دیگر می‌شوند. افرادی سیگاری ۶۰ درصد بیشتر از افراد معمولی به مرگ نزدیک هستند. مهم ترین عوارض اعتیاد به سیگار شامل موارد زیر است:

1- تأخیر در بهبودی زخم ها

زخم افرادی که به کشیدن سیگار اعتیاد دارند، نسبت به سایرین دیرتر التیام پیدا می‌نماید. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به بیمار توصیه می‌نمایند که چند روز قبل و بعد از عمل جراحی، استعمال سیگار را کنار بگذارند.

2- ایجاد صدمه به دهان و دندان‌ها

زردی دندان‌ها و سیاه شدن لثه‌ها یکی از عوارض اعتیاد به سیگار به شمار می‌آید. علاوه بر این عوارض ظاهری، سیگار موجب تخریب دندان ها و بروز بیماری های لثه نیز خواد شد.

عوارض اعتیاد به سیگار چیست؟

 

3- بروز مشکلات پوستی

مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث ایجاد چین و چروک و پیر شدن زود هنگام پوست خواهد شد. همچنین مصرف مداوم سیگار کاهش زیبایی و درخشش پوست را در پی خواهد داشت. از دیگر عوارض مصرف سیگار بر پوست می‌توان به ابتلا به سرطان پوست و خشکی و ترک خوردن پوست می‌باشد.

4- ایجاد مشکلات قلب و عروق

مصرف زیاد نیکوتین، ضربان قلب را چندین برابر افزایش می دهد. همین موضوع باعث بروز حملات قلبی می‌شود. خطر ابتلا به حملات قلبی در افرادی که موفق به ترک سیگار می‌شوند، در همان سال اول، تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

5- ریزش مو

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث صدمه رساندن به ریشه و فولیکول مو خواهد شد. در نتیجه مدتی بعد از مصرف مکرر سیگار، فرد شاهد کم پشت شده موهای خود خواهد شد.

موارد زیر، از دیگر عوارض استعمال سیگار هستند:

  • سرطان ریه: طبق آمارها، از میان هر ۱۰ نفر سیگاری ۹ نفر به سرطان ریه دچار می‌شود. سیگار از عوامل اصلی سرطان ریه است.
  • سرطان سیستم گوارشی بدن: سرطان‌های حنجره، دهان، مری، پانکراس، معده و روده.
  • اثرات مخرب بر بینایی فرد: افراد سیگاری به دلیل مواد شیمیایی که در سیگار وجود دارد احتمال دچار شدن به آب مروارید و دچار شدن به دژنراسیون ماکولا در آن ها زیاد است.
  • ایجاد ناباروری: سیگار کشیدن احتمال کم تحرکی اسپرم، ناباروری و عقیم شدن مردان و زنان را چندین برابر افزایش می‌دهد.
  • بر هم خوردن تناسب اندام فرد: افراد سیگاری معمولاً دارای کاهش وزن بوده و از اندام ناموزونی برخوردار هستند. سرطان ریه از عوارض استعمال سیگار

 

سخن آخر

به طور کل سیگار یک ماده مخرب است که به دلیل نیکوتین موجود در آن به شدت اعتیاد آور است. مواد خطرناک زیادی در سیگار و دود آن وجود دارد که مهمترن آن‌ها نیکوتین و قطران است. این مواد تأثیرات مخرب و زیان باری را بر جسم و روح فرد معتاد به سیگار بر جای می‌گذارد. مواردی از قبیل حملات قلبی، انواع سرطان ها، ایجاد اختلالات روحی و روانی، تأثیر مخرب بر ظاهر فرد و سایر بیماری‌ها از جمله علائم و عوارض اعتیاد به سیگار به شمار می‌آید. تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کمک زیادی به شما برای دور ماندن از این مخدر و کاهش حالات افسردگی بعد از ترک سیگار خواهد کرد.

 

تماس با رهامشاور

علائم و عوارض اعتیاد به سیگار چیست؟
علائم و عوارض اعتیاد به سیگار چیست؟
سیگار از برگ‌های خرد شدۀ توتون یا تنباکو ساخته می‌شود. کم حوصلی، عصبی بودن و اثر مخرب بر بینایی، از علائم و عوارض اعتیاد به سیگار است.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفده =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132