سم زدایی سریع تریاک | علائم + زمان سم زدایی

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک اعتیاد به مواد افیونی مشکلات جدی هستند که صدها هزار نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. تریاک، یکی از معروف ترین مواد افیونی است که نیاز به ترک و سم زدایی دارد. علائم سم زدایی سریع تریاک معمولاً از زمانی شروع می شود که فرد به طور معمول مصرف دوز خود را کنار می گذارد. علائم اولیه سم زدایی سریع تریاک شامل تأثیرات زیادی است که می تواند منجر به مشکلات روانی، مانند اضطراب شود. علائم شدیدتر، مانند استفراغ، می تواند دو روز پس از آخرین استفاده رخ دهد.

سم زدایی سریع تریاک چه علائمی دارد؟

اثرات و علائم سم زدایی تریاک، ترک می تواند تا چند روز ادامه یابد. سم زدایی تریاک و سایر مواد افیونی تقریبا علائمی مشابه را در افراد ایجاد می کنند. اما طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، علائم ترک و سم زدایی تریاک شامل موارد زیر می باشند:

  • دردهای عضلانی
  • تعریق
  • بی خوابی
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • گرفتگی شکم

علائم سم زدایی سریع تریاک در 24 ساعت اولیه

سم زدایی تریاک در ساعت های اولیه دارای علائمی است که عبارت است از:

  • بی قراری
  • بی خوابی
  • تعریق بیش از حد
  • درد های عضلانی
  • اضطراب

سم زدایی سریع تریاک چه علائمی دارد؟

علائم ترک در طی دو الی سه روز

پس از گذشت روز اول، علائم سم زدایی و ترک همچنان ادامه دارند. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

  • گرفتگی شکم
  • تهوع و استفراغ
  • مردمک چشم گشاد
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سریع

علائم ترک و سم زدایی سریع تریاک چه زمانی ظاهر می شوند؟

علام ترک تریاک اغلب به میزان و زمان مصرف آن، بستگی دارد. اما به طور میانگین و حدودی می توان گفت که معمولاً حدود شش تا هشت ساعت پس از آخرین استفاده از این ماده، علائم ترک ایجاد می شوند.

برعکس، مواد افیونی با اثر طولانی مدت، مانند متادون، ممکن است تا سه روز پس از آخرین استفاده، علائم ترک را ایجاد نکنند. اثرات ترک مواد افیونی طولانی مدت در حدود 10 روز به اوج خود می رسد، اما ممکن است چندین هفته ادامه داشته باشد.

شدت علائم ترک و سم زدایی تریاک به شدت اختلال مصرف مواد در یک فرد بستگی دارد. به عنوان مثال: کسی که با اعتیاد طولانی مدت به تریاک دست و پنجه نرم می کند، احتمالاً ترک دردناک تری نسبت به فردی که اخیراً معتاد شده است، خواهد داشت. استفاده از تریاک در دوران بارداری می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. این مشکلات پس از به دنیا آمدن نوزاد نیز مشاهده می شوند. این مشکلات شامل: مشکلات گوارشی، کم آبی، استفراغ، گریه های شدید و تشنج می باشند.

اشتیاق به مصرف تریاک می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد. اعتیاد یک بیماری مادام العمر است. افراد معتاد به تریاک مستعد ابتلا به محرک هایی هستند که باعث ایجاد ولع می شوند، حتی پس از پایان علائم ترک.

آیا ممکن است که سم زدایی سریع تریاک منجر به مرگ شود؟

علائم ترک تریاک می تواند ناراحت کننده باشد. با این حال، طبق تحقیقات انجام شده مصرف تریاک، حشیش، شیشه و سایر موارد، می تواند زندگی افراد را تهدید کند. بسیاری از افرادی که با علائم ترک تریاک، سر و کار دارند، هوس استفاده مجدد از این ماده را دارند. این افراد برای کاهش علائم ترک خود ممکن است از تریاک مجددا استفاده کنند. اما تکرار مصرف تریاک می تواند خطر مصرف بیش از حد را افزایش دهد. مصرف بیش از حد بدون درمان، می تواند منجر به مرگ افراد شود.

چگونه تریاک را ترک کنیم؟

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه نمی کنند که ترک تریاک در خانه انجام شود. زیرا، افراد اغلب نمی دانند که چگونه علائم ترک خود را به درستی مدیریت کنند. این افراد ممکن است ندانند که چه علائمی شکل می گیرد و چه زمانی این اثرات رخ می دهد. با این حال، می توان با خیال راحت تریاک را در منزل ترک کرد. وجود یک سیستم پشتیبانی قوی و دسترسی به دارو هایی که علائم ترک تریاک را کنترل می کنند، می تواند شانس فرد را برای مدیریت این اثرات افزایش دهد. دارو هایی که برای کاهش یا جلوگیری از علائم ترک تریاک استفاده می شوند شامل: متادون، کلونیدین، بوپرنورفین و نالترکسون هستند.

چگونه با خیال راحت سم زدایی سریع تریاک را انجام دهیم؟

سم زدایی سریع تریاک چقدر طول می کشد؟

مدت زمان سم زدایی تریاک برای همه یکسان نیست. پاک کردن این دارو از سیستم بدنی فرد برای فردی که سال ها اعتیاد به تریاک داشته است، احتمالاً طولانی تر از فردی است که به مدت زمان کمی است اعتیاد دارد. سم زدایی فوق سریع شامل استفاده از بیهوشی و نالترکسون برای درمان علائم ترک تریاک است. سال ها برخی از مراکز درمانی برای کاهش زمان غلبه بر علائم ترک، سم زدایی سریع را ارائه می دادند. با این حال، یک مطالعه توسط دانشگاه کلمبیا نشان داد که سم زدایی بسیار سریع برای درمان وابستگی به تریاک نگرانی های ایمنی را ایجاد می کند.

اعتیاد به تریاک می تواند اشتیاق شدید به این ماده را ایجاد کند. اگر افراد معتاد به تریاک به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع کنند، علائم ترک ممکن است ایجاد شود. اگرچه این تأثیرات اغلب تهدید کننده زندگی افراد نیستند، اما می توانند دردناک باشند. بهتر است که این مرحله از زندگی را با کمک مشاوران و افراد متخصص سپری کنید. آن ها کمک می کنند تا راحت تر این مراحل را سپری کنید. مشاوران ما در رها مشاور نیز آماده ارائه مشاوره ترک اعتیاد به شما عزیزان می باشند. می توانید با ما تماس بگیرید و یا سوالات خود را کامنت بگذارید. 

برای رهایی از هرگونه اعتیاد با رها مشاور تماس بگیرید، رها مشاور راهنمایی شما برای داشتن زندگی سالم

 

نظرات درمان شدگان رهامشاور

4 دیدگاه

  • کوروش, 7 خرداد 1400 @ 1:54 ق.ظ پاسخ

    میخواهم ازطریق سم‌زدایی ت ک منم هزینه مهم نیست مخفیانه بودن مهترین عامل است

  • جعفر, 4 تیر 1402 @ 3:37 ب.ظ پاسخ

    آخرلو میروید. یکبارجستی ملخک دوبارجستی ملخک بارسوم توی دستی ملخک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132