روش‌ های ترک شیشه با قرص ب 2 چگونه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک مصرف شیشه با سایر مخدرهای موجود تفاوت‌هایی دارد. زیرا شیشه ماده‌ای محرک و صنعتی بوده و جزء دخانیات پرمصرف به شمار می‌رود. ترک شیشه با قرص ب2 یکی از روش‌های مؤثر برای ترک این ماده مخدر به شمار می‌رود. در این مورد می توان از قرص، پد، آمپول و ایمپلنت B2 که جدیدترین روش است، بهره برد. مصرف مواد مخدر از هر نمونه‌ای که باشد زیان آور بوده و امکان دارد آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای سلامتی جسم و روح فرد بیمار ایجاد کند. اما واقعیت این است که عوارض شیشه چند برابر خطرناک تر از سایر مواد اعتیادآور می باشد. برای افرادی که تصمیم به ترک شیشه با قرص ب 2 گرفته‌اند، به طور معمول در کلینیک و توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود.

روش های ترک شیشه با قرص ب2

متادون و ب2 از رایج ترین داروهایی هستند که به عنوان داروی جایگزین استفاده می شوند. اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بی‌رویه آن ها ممکن است عواقب و صدمات جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند. چرا که مصرف خودسرانه، وابستگی شدیدی در فرد ایجاد کرده که ترک کردن آن ممکن است به مراتب بسیار دشوارتر از هروئین و شیشه باشد. بنابراین، مصرف این نوع قرص به طور کامل آزاد نیست.

به طور کلی، ترک شیشه با ب 2 به طرق مختلفی قابل انجام است:

  • قرص خوراکی: این قرص به صورت زیر زبانی مصرف می‌شود. این روش اگرچه به دلیل آسان بودن مصرف رایج‌تر است، اما احتمال جذب آن فقط ده درصد می‌باشد. بنابراین، استفاده از قرص خوراکی، علائم ترک اعتیاد کمتری در فرد ایجاد می کند.
  • پد: در این روش، دارو به صورت چسب بر روی پوست گذاشته می‌شود. بدین طریق مقدار خاصی از آن توسط پوست جذب می شود. در این روش می‌توان دوز مشخصی از دارو را به جریان خون منتقل نمود.
  • آمپول: مصرف آمپول ب2 و همچنین بوپرنورفین، به دلیل جذب زیاد، عوارض بیشتری نسبت به سایر روش‌ها به دنبال دارد. بنابراین می‌بایست در دوره‌های تعیین شده که معمولاً به صورت یک بار در ماه است، مصرف شود.
  • ایمپلنت بوپرنورفین: استفاده از ایمپلنت جدیدترین روش ترک شیشه با قرص ب2 به شمار می‌آید. اما مصرف بی رویه این روش نیز عوارض خاص خود را به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید توسط افراد متخصص تجویز گردد.

 

نحوه ترک شیشه با قرص ب2 چگونه است؟

قرص ب2 اثری شبیه به مورفین در بدن ایجاد می‌کند و به عنوان یک داروی مسکن نیز استفاده می‌شود. به همین علت جهت ترک مخدرهای مختلف از قبیل شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که خاصیت اعتیاد آوری داروهایی مانند متادون و b2 نسبت به شیشه کمتر است، برای درمان اعتیاد به روش تدریجی، بسیار کارآمد هستند. مقدار دوز مصرفی این دارو نیز معمولاً در مرحله سم زدایی و توسط پزشک تعیین می‌شود. به طور معمول، می‌بایست این دارو را حداقل 12 ساعت پس از مصرف مواد مخدر مصرف نمایید. اما  این روند با توجه به وضعیت جسمانی شما و میزان تأثیر دخانیات بر بدن شما، ممکن است توسط پزشک معالج تغییر نماید.

نکته دیگر اینکه توصیه می شود، حتماً از خدمات روانپزشکی  اعتیاد نیز بهره ببرید. چرا که مواد مخدر صنعتی همچون شیشه و کمیکال، وابستگی روانی بسیار شدیدی در فرد ایجاد کرده که به راحتی نمی توان آن را رها کرد.

 در واقع کمک گرفتن از علم روانشناسی در کنار استفاده از داروهای جایگزین می‌تواند در فرآیند ترک بسیار کارآمد باشد. همچنین عوارض مصرف شیشه این الزام را ایجاد می‌کند که ابتدا روح و روان بیمار درمان شده و سپس برای ترک اقدام شود. به همین دلیل نباید تنها به استفاده از قرص b2 اکتفا کرد. بهتر است در کنار آن، از روش‌هایی همچون روانشناسی ترک اعتیاد، مشاوره و گروه درمانی نیز استفاده شود.

نحوه ترک شیشه با قرص ب2 چگونه است؟

 

آیا ترک شیشه با قرص ب 2 به تنهایی کافی است؟

پس از مصرف شیشه مخدر، فرد دچار سرخوشی و یک نوع شادی کاذب می‌شود. همچنین میزان انرژی فرد مصرف کننده به صورت فوق العاده‌ای بالا رفته و ممکن است توهم شدید در او ایجاد شود. امروزه شیوه‌ها و روش‌های جایگزین مختلفی جهت ترک این مخدر صنعتی در حال انجام است که بتوان این مواد را به مرور زمان و به صورت تدریجی ترک نمود. از جمله روش‌های جایگزین با هدف ترک تدریجی شیشه، می توان قرص b2 یا قرص بوپرنورفین را نام برد. باورهای غلطی در رابطه با این دارو در جامعه وجود دارد. این موضوع باعث شده است که مصرف آن بیش از گذشته به صورت خود سرانه انجام پذیرد.

 بر اساس باورهای عامیانه  این دارو به تنهایی می‌تواند باعث ترک شود، اما در واقع این گونه نیست و در پروسه ترک باید نکات مهمی در نظر گرفته شود. در واقع اگر به صورت صحیح و کنترل شده مصرف نشود، قدرت اعتیاد آوری دارد. بنابراین توصیه می‌شود مصرف آن مطابق با تجویز پزشک و در دوزهای تعیین شده باشد.

بر خلاف این باور اشتباه که در جامعه رواج یافته، قرص ب2 به هیچ عنوان نمی‌تواند به طور تضمینی و صد در صد اعتیاد را ریشه کن کرده و از بین ببرد. در واقع مصرف آن، تنها بخش کوچکی از پروسه ترک را بر عهده دارد و می‌تواند با کمک‌ها و راهنمایی‌های پزشک در روند ترک، تاثیرگذار باشد.

آیا ترک شیشه با قرص ب 2 به تنهایی کافی است؟

 

سخن آخر

ترک شیشه با قرص ب 2 جهت ترک تدریجی اعتیاد به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروسه باید توسط پزشک متخصص و با توجه به وضعیت و شرایط بیمار انتخاب و تجویز شود. به این نکته توجه کنید که جهت ترک مواد مخدر و داروهای اعتیاد آور مختلف مانند شیشه، تریاک، هروئین و… نباید به صورت خودسرانه عمل کنید یا به صورت ناگهانی آن را ترک کنید. چرا که ترک ناگهانی یا مصرف بی رویه این داروها پیامدهای جبران‌ناپذیری همچون کما و فوت ناگهانی را به دنبال دارد. امروزه استفاده از روش های تدریجی ترک اعتیاد مواد مخدر مختلف بسیار رواج دارد. در واقع به جرأت می‌توان گفت که روش‌های تدریجی بسیار مؤثرتر از سایر روش‌ها عمل می‌کند. همچنین بر اساس مطالعات انجام گرفته، ثابت شده که روش‌های تدریجی بدون بازگشت هستند. بکارگیری روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد، کمک زیادی به در ترک ماندن شما خواهد کرد.

اگر در این مورد با سؤالی مواجه هستید و نیاز به راهنمایی دارید، با متخصصان ما در مجموعه رها مشاور ارتباط برقرار کنید. می توانید تماس بگیرید، در قسمت دیدگاه کامنت بگذارید و یا مراجعه حضوری داشته باشید.

 

تماس با رهامشاور

روش‌های ترک شیشه با قرص ب 2 چگونه است؟
روش‌های ترک شیشه با قرص ب 2 چگونه است؟
ترک شیشه با قرص ب2 یکی از روش‌های مؤثر برای ترک این ماده مخدر به شمار می‌رود. در این مورد می توان از قرص، پد، آمپول و ایمپلنت B2 که جدیدترین روش است، بهره برد.
رهامشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

21 دیدگاه

  • ج.و, 23 تیر 1400 @ 1:15 ق.ظ پاسخ

    من بیشتراز بیست سال است که وسوسه کشیدن هیچ چیز(قبلهامصرفم تریاک بود)راندارم ودراین مدت هم لب نزده ام و….الان بیشتراز پنج سال است ب۲شده بلای جان من وخانواده بجایی رسیده که خانم پیشنهادمیکند اگرباتریاک خوب میشوی اونومصرف کن!؟اولا من دلم بهم میخورد وقتی بیادمیاورم که میکشم وهرگز این کاررانمیکنم ولی ب۲ سالهاست قوه جنسی مرازیر صفرکرده(زمان مصرف چنین نبود)بشدت بی حوصله ام(صفر) وحوصله حتی رانندگی رابرای سفرو…ندارم.از طبیعت ،زندگی کردن،درکنارعزیزان بودن و… برایم بی معنی هستندولذتی نمی برم هیچ موذب هم هستم بطورخلاصه رباتی شده ام که ادای زندگی را روی تکلیف الهی درمیاورم.ولی یکبار با قرصهای ماهواره ای بدون عوارض ترک کردم که حالا آن نوع راپیدانمیکنم (نامش لایف بود (نه لایف مخدرتک قرصی حالا چون جواب نداد)اونهاچندنوع دارودریک پکیج بودشربت ،کپسول،کپسول خواب،ضدخماری،ضدوسوسه و… وعلت شروع دوباره ام ربطی به داروهای ترک نداشت علتش بی پولی برای گرفتن کارگربرای ساختن سرپناه به یکدونه دخترم بود که مجبوربودم لوله کشی،کاشی کاری،سیم کشی،جوشکاری،و…راخودم انجام بدم چون جسمم هنوزآمادگی کامل نداشت فکرکردم بخاطردخترم هم که شده یک انرژی کاذبی داشته باشم تا خانه رابسازم وبه لطف خداوبعدقدرت کاذب وموقتی ب۲ساختم وقول میدهم اگر ترک کنم آیه هم نازل شود بمیرم هم و…دیگر لب نمیزنم به هرحال اگر باشرایطی که دارم(عدم وسوسه کامل به موادوب۲) تشخیص میدهید با سم زدایی آنهم بدون درد وبدون علایم ترک ب۲ درعرض کمتراز دوهفته میتوانم موفق شوم حداقل راه بروم (چون بغیرخانم ودخترم وخداوخودم هیچکس خبرنداردواگربستری شوم به اطرافیانی که نمیدانندنبودم رامسافرت وموقع برگشت بیماری درمسافرت عنوان خواهم کرد)اگرروزی دامادم خواهرم و…بفهمندخدامیداند چه میشود. بخاطر خدا راهنماییم کنیدشخصی آبرومندم نه متجاهرو۵۶سال دارم وهرروزکه ازخدا طلب مرگ میخواهم بکنم بخاطر همسرم وتنها دخترم ازخواسته ام صرف نظرمیکنم ولی بااین اوصاف اگرموانعی که عرض کردم نبود درمرگ آرامشی رامیبینم که الان ومدتیست ندارم ودرعذابم ومثل رباط وبی احساس وفقط با فرمان مغزم زندگی میکنم.وتمام لذات زندگی برایم عذابی بیش نیستند.واگر موقع ترک تریاک کلینیکهایی که رفتم عواملشان پولکی وغیرمسئول نبودندحالا به اینجا نرسیده بودم کلام آخر باید عرض کنم بعداز ترک موقتی و نه کامل ب۲که شش ماه طول کشیداز جسمم نه به اندازه کافی دربیاید آدمی شده بودم که سالهابودباآنها بیگانه بودم ،پراحساس ،لذت بردن از زندگی و…. اکنون سالهاست درحسرتشم. لطفا از طریق جی میلم مراراهنمایی کنیدولطفاهرگز جی میلم راعلنی نکنید.سپاسگزارم واگربکمک شماروزی ازاین اوضاع خلاص شوم تاعمرکمی که دارم عواملینش را دعای خیر خواهم کردوشماهم حتما میدانید که با اقدامتان به یک خانواده زندگی میخشیدوخداست که طرف شماخواهدبود.والسلام . اگرتشخیصتان صحبت تلفنی بود شماره ای بفرستید ومشاورمحترمی که این درد مراخوانده معرفی کنید تادرفرصت مناسب تماس بگیرم.اجرکم عندالله

    • تحریریه رها مشاور, 9 مرداد 1400 @ 6:03 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      راه سختی را طی کرده اید.
      درمان کلینیک ما بدون متادون و ب ۲ می باشد و درد و خماری و وسوسه را با داروهای طبی کنترل میکنیم و مشکل جنسی هم که از مصرف ب ۲ و افسردگی میباشد انشالله حل میشود. داروهای ماهواره چون اساس درمانی و تخصصی ندارد را توصیه نمیکنیم.حتما برای آخرین راه درمان بدون متادون و ب ۲ که جدید هست و ریشه ای به موضوع میپردازد را امتحان کنید.با تلفن های مرکز جهت نوبت دهی هماهنگ شوید.

    • سیاوش افسرده, 15 تیر 1402 @ 4:13 ب.ظ پاسخ

      خودمم دیگه خسته شدم از این زندگی بی لذت و بی کسی کمکم کن داغ دیده ام 😭 پنج سال هس نمیتونم با هیچ دارویی به اون چیزی که میخوام برسم شده کارم درد و تنهایی غصه پدر و مادر همین…

  • حامد, 28 دی 1400 @ 7:14 ق.ظ پاسخ

    سلام
    ۱)کسی که شیشه مصرف کرده و نعشگی شیشه داره اگر قرص ب۲ بخوره دچار خماری شیشه میشه؟
    ۲)یعنی نه این که شیشه بخواد دوباره مصرف کنه یعنی منظورم شیشه رو پاک میکنه ؟؟؟
    ۳) قدرت قرص ب۲ بیشتر از شیشه هست ؟؟؟
    ممنون میشم این ۳ تا سوال بنده رو جواب بدید
    اگه امکان هم داشت واتساپ بفرستید

    • تحریریه رها مشاور, 17 بهمن 1400 @ 7:38 ب.ظ پاسخ

      قرص ب ۲ جلویه خماری شیشه را می‌گیرد.گیرندهایی که توسط شیشه اشغال شده را می‌پوشاند.شما برای نعشگی میخواهید یا ترک؟؟
      هم ولع و خماری شیشه را کم میکند

  • حامد, 28 دی 1400 @ 7:15 ق.ظ پاسخ

    قدرت قرص ب۲ بیشتر از شیشه هست ؟؟؟
    ممنون میشم این سوال بنده رو جواب بدید
    اگه امکان هم داشت واتساپ بفرستید

    • تحریریه رها مشاور, 18 بهمن 1400 @ 4:53 ب.ظ پاسخ

      قرص ب ۲ می‌تواند خماری و حال بد ترک که بخاطر محرومیت مواد است نه نعشگی را پوشش دهد.

  • کامران کاظمی, 18 فروردین 1401 @ 1:33 ق.ظ پاسخ

    سلام . چطور می شود نعوذ را تجدید کرد و همچنین بی میلی جنسی را با ترک ب ۲

    • تحریریه رها مشاور, 30 فروردین 1401 @ 5:24 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      نعوظ و زود انزالی با تمرین های استارت و استاپ که توسط سکس تراپی به شما آموزش داده می‌شود قابل اصلاح است با مشاوران مرکز ما مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132