ترک هروئین

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

راه‌های درمان اعتیاد به هروئین، شامل دو روش دارویی و غیر دارویی است. در روش دارویی، از مسکن‌هایی مانند بوپرنورفین استفاده می‌شود. روش غیر دارویی شامل روان درمانی و استفاده از طب سنتی است. اعتیاد به هروئین مشکلات جسمی و روحی متعددی را در فرد مصرف کننده به وجود می‌آورد. این ماده یکی از مشتقات مورفین است که به همین دلیل خاصیت تسکین درد نیز دارد. مصرف این ماده مخدر به دلیل این که سموم زیادی را وارد بدن می کند، باعث آسیب زدن به کلیه و کبد فرد معتاد می شود، زیرا نقش این دو عضو دفع سموم بدن است. مصرف مداوم این مواد باعث بالارفتن کلسترول و فشار خون می شود. بنابراین، آگاهی از راه های درمان، برای افرادی که در دام این مخدر گرفتار شده‌اند، از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است.

راه های درمان اعتیاد به هروئین

هروئین و سایر اپیوئیدها مواد بسیار اعتیادآوری هستند که می‌توانند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در مغز و تغییر در رفتار شوند. هروئین به گیرنده‌های مواد افیونی بدن در مغز و سیستم عصبی مرکزی متصل می‌شود و سلول‌های خاصی به نام (نرون ها) را فعال می‌کند،زیرا ساختار شیمیایی آنها مشابه یک دیگر است. با این حال هروئین گیرنده‌های مواد افیونی را به روشی متفاوت از مواد افیونی درون زا یا طبیعی فعال می‌کند و منجر به ارسال سیگنال‌های غیرعادی به مغز و ساقه مغز می‌شود که عملکرد اساسی علائم حیاتی بر عهده‌ی این نواحی می‌باشد. مصرف هروئین در ابتدا وابستگی فیزیکی و سپس وابستگی روانی ایجاد می‌کند. وابستگی با علائم ترک مشخص می شود و زمانی رخ می‌دهد که فردی تلاش می کند مصرف هروئین خود را کاهش دهد یا به طور کامل مصرف آن را متوقف کند. علائم ترک معمولاً خطرناک نیستند، اما بسیار ناخوشایند و حتی دردناک هستند و ترک مصرف هروئین را برای بسیاری از افراد دشوار می‌سازند. اگرچه علائم ترک هروئین به تنهایی خطرناک نیستند، ولی علائم گوارشی ناشی از ترک هروئین (مانند اسهال و استفراغ) می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت، کم آبی بدن و علائم بالقوه تهدید کننده زندگی بر اساس احتمال این اثرات شود.

هروئین به چندین طریق کشیدن، استنشاق از راه بینی و تزریق کردن آن مصرف می شود. برای ترک کردن آن تنها کافی است فرد معتاد انگیزه بالایی داشته باشد. به طور کل ترک هروئین شامل دو روش دارویی و غیر دارویی است. از نظر مدت زمان نیز ترک این ماده مخدر به دو صورت سریع و تدریجی انجام می‌پذیرد. مدت زمان هر کدام از این راه‌های درمان اعتیاد به هروئین بسته به شرایط بدنی فرد معتاد متفاوت است. در ادامه درباره این روش ها توضیحاتی ارائه شده است.

1- روش دارویی ترک هروئین

در روش دارویی به طور معمول از داروی بوپرنورفین (قرص ب2) و یا متادون استفاده می‌شود. داروی بوپرنورفین به عنوان یک مسکن عمل می‌کند اما متادون به عنوان جایگزین هروئین است. به همین دلیل به این روش ترک اعتیادف روش جایگزین نیز گفته می شود. در روش جایگزین فرد زیر نظر پزشک متخصص میزان مناسبی از متادون را شروع به مصرف می‌نماید. سپس به تدریج مصرف متادون را کاهش داده تا به صفر برساند. مدت زمان به انجام رسیدن این روش بسته به میزان اعتیاد و دیگر شرایط جسمی فرد متفاوت می باشد. نکته قابل توجه اینکه، از آنجا که خود متادون نیز دارویی اعتیاد آور است، می‌بایست در مصرف آن احتیاط کافی به عمل آورده و از مصرف خود سرانه آن پرهیز نمود.

2- روش غیر دارویی ترک هروئین

یکی دیگر از روش های درمان اعتیاد به هروئین، روان درمانی است. علاوه بر این می‌توان از روش‌های کمک درمان و ترک به صورت سنتی بهره برد. در ترک به روش سنتی، فرد معتاد را به تخت بسته تا بدین طریق بیمار به یکباره مصرف مواد مخدر را قطع نماید. در این روش، فرد معتاد متحمل فشارهای جسمی و روحی شدیدی خواهد شد. همچنین به دلیل آنکه در این روش ریشه اصلی اعتیاد از بین نخواهد رفت، فرد ممکن است دوباره به مصرف روی آورد. به همین دلیل، امروزه دیگر کمتر از این روش استقبال می شود.

در روش روان‌درمانی، یک متخصص درمان‌گر به صورت اصولی بر روح و روان فرد معتاد کار می‌کند. مشاور، شخص معتاد را تشویق می کند تا در کلاس‌های گروهی شرکت کند. همچنین، در جلسات مشاوره ترک اعتیاد معتاد تشویق می‌شود تا در تفریحات گروهی شرکت کند و به نوعی از فاز تنهایی و اعماق چاه اعتیاد، خارج گردد. به طور کلی، روان‌درمانی و مشاوره های روان شناسی مکمل بسیار خوب روش‌های دارویی است؛ به ویژه برای شما که واقعاً قصد ترک دارید.

ترک هروئین با داروی گیاهی  

ترک هروئین بدون دارو کاری مشکل است که اراده‌ی زیادی را می‌طلبد ولی در این دوران می‌توان از داروهای گیاهی برای کاهش علائم درد آن کمک گرفت. جنسینگ به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند در کاهش وابستگی طولانی مدت به مواد مخدر موثر واقع بشود. این ماده می‌تواند به عنوان آرامبخش عمل کرده و در می‌توانند اثرات بازدارنده داشته باشند. 

انتخاب مناسب‌ترین و بهترین راه‌ های درمان اعتیاد به هروئین

این که کدام یک از روش های ذکر شده بهترین راه های درمان اعتیاد به هروئین محسوب می گردد، بستگی زیادی به خود فرد معتاد دارد. باید دید که خود بیمار به کدام روش تمایل بیشتری دارد. البته نظر پزشک متخصص نیز در این باره کمک کننده است. اما باید گفت، از آنجا که هروئین سموم زیادی را وارد بدن می‌کند، برای پاک شدن بدن از این مخدر و ترک کامل، لازم است سموم ناشی از آن، از بدن دفع شود. بنابراین، مهمترین مرحله در ترک و درمان آن، ترک اعتیاد به روش سم زدایی است. در این مرحله باید تمامی مخربات مواد از بدن پاک شود. در کلینیک‌های تخصصی، پزشکان و پرستاران سعی می‌کنند علائم و عوارض نرسیدن مواد به بدن را در هنگام ترک کاهش دهند. تا بدین ترتیب سیستم های عصبی بدن بتوانند به وضعیت عادی خود برگردند. به طور کل، زمان کامل ترک هروئین به انتخاب یکی از راه‌های درمان اعتیاد به هروئین بستگی دارد.

خارج شدن سموم از بدن به شرایطی از قبیل دوز مصرفی فرد و روش ترک بستگی دارد. در کل، مدت زمان ترک هروئین و خارج شدن سموم به صورت سریع ۲ تا ۴ روز زمان خواهد برد. اما در روش تدریجی سم‌زدایی، درمان بین یک هفته یا کمی بیشتر طول می‌کشد. افرادی که دوز مصرفی آن‌ها زیاد بوده است، به مدت زمان زیاد تری برای ترک نیاز دارند. به هرحال، در هر شرایطی از پروسۀ درمان، فرد معتاد باید تحت مراقبت شبانه روزی باشد تا ترک او به موفقیت انجامیده و میل به مصرف دوباره مواد را نداشته باشد. تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد را فراموش نکنید. زیرا قوای مناسب بدن، تأثیر بسیار خوبی بر عدم بازگشت فرد به سمت دخانیات دارد.

بهترین روشهای دارویی و غیردارویی درمان اعتیاد به هروئین

 

در طول ترک هروئین چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر فردی که از نظر جسمی به هروئین وابسته است مصرف آن را متوقف کند یا کمتر مصرف کند، در عرض چند ساعت علائم ترک را بروز خواهد داد. علائم می تواند شامل اضطراب، حالت تهوع، تعریق و لرز باشد. همچنین ممکن است فرد دچار اسهال، گرفتگی معده و درد عضلانی شود، این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند. علائم ترک می‌تواند بین هفته ها تا ماه ها طول بکشد فردی که مصرف هروئین را متوقف کرده است تا چند روز احساس بیماری می کند در نتیجه پزشک ممکن است دارویی را برای کمک به کاهش علائم تجویز کند.

ترک هروئین چند روز طول می کشد؟

علائم ترک هروئین از چند ساعت پس از ترک آن آعاز می‌شود و بسته به شدت آن و دوز مصرفی برای افراد مختلف متفاوت است. ولی به طور معمول این علائم طی 3 روز به اوج خود می‌رسد و تا روز 7 ادامه دارد، طی روز 8 این علائم کم کم فروکش می‌کند، ولی با این حال برخی افراد تا ماه ها علائم ترک را تجربه می‌کنند.

برای ترک هروئین چه بخوریم درد نکشیم؟

فرایند ترک هروئین به دلیل وابستگی جسمی که ایجاد می‌کند همراه با درد همراه خواد بود ولی استفاده کردن از بعضی از مواد غذایی با پروتئین و فیبر بالا می توانند تا حپودی از شدت درد بکاهد، این مواد شامل:

  • ماهی به دلیل داشتن امگا 3 و پروتین بالا می‌تواند ماده‌ی غذایی با ارزش غذایی بالا برای ترک باشد.
  • استفاده کردن از روغن های گیاهی می‌توانند در کاهش التهاب بدن موثر باشند.
  • زنجبیل و گردو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی قوی می‌توانند جایگزین خوبی برای این دوره محسوب بشوند.
  • میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و فیبر بالا می‌توانند در این دوران بسیار کمک کننده باشند.

تجربه ترک هروئین

اگر فردی تصمیم بگیرد مصرف هروئین را متوقف کند، مطمئن‌ترین کار این است که تحت نظر پزشک ترک مصرف کند. درمان مصرف مواد افیونی ممکن است شامل دارو، گروه درمانی، مشاوره و آموزش باشد. ممکن است فرد نیاز به اقامت در بیمارستان یا مرکز درمانی داشته باشد. گاهی اوقات از داروها استفاده می شود. آنها می توانند به فرد کمک کنند هروئین کمتری در طول زمان مصرف کند و سپس آن را ترک کند. داروها می توانند به کنترل هوس کمک کنند. و می توانند علائم ترک را کاهش دهند. بدون دارو، افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی معمولاً به مصرف هروئین بازمی‌گردند، در نهایت ترک هروئین به دلیل وابستگی شدید روانی و جسمی ای که ایجاد می‌کند، می‌تواند بسیار سخت وپروسه ای زمان بر باشد.

پیامدهای ناشی از ترک و درمان هروئین

دوره بعد از ترک هروئین، به نام سندروم محرومیت از هروئین شناخته می‌شود. در این دوره، شخص ناراحتی‌های روحی و جسمی را متحمل می‌شود. این ناراحتی ها شامل گشاد شدن مردمک چشم، تعریق شدید، اسهال واستفراغ، بی‌خوابی های مکرر، احساس گرما و سرما، استخوان درد، بی‌حوصلگی، افسردگی بعد از ترک، بی‌قراری، پرخاشگری و غیره. برخی از این علائم با علائم ترک تریاک مشابه است. تحمل این علائم اگرچه سخت و طاقت فرسا است اما کشنده نیست. توصیه پزشکان ترک اعتیاد در این مواقع، تغذیه خوب و ورزش کردن است. زیرا این دو مورد، در خارج کردن سموم از بدن مؤثر هستند. درمان کامل این ماده مخدر تنها با فراهم کردن مکان مناسب و نرساندن مواد به فرد کافی نیست؛ بلکه فرد معتاد باید بستری شود و تحت نظارت شبانه روزی قرار بگیرد. درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد، در پروسۀ درمان و ترک بسیار کارآمد است. اگر سن‌تان بالاست، لازم است اطلاعات کافی در مورد عوارض ترک اعتیاد در سن بالا داشته باشید.

پیامدهای ناشی از ترک و درمان هروئین چیست؟

 

راه های جلوگیری بازگشت به مصرف هروئین

استفاده از مناسب‌ترین راه‌های درمان اعتیاد به هروئین و روش ترک، در بازگشت و میل شخص به مواد جلوگیری می‌کند. اگر فردی به طور مستمر به پزشک مراجعه کند و یا در کلینیک های تخصصی بستری شود، احتمال بازگشت او به مصرف مواد بسیار کم می شود. در حقیقت استفاده از این روش‌های جلوگیری، مکمل درمان ترک هروئین است. روش‌های پیشگیری از بازگشت به مصرف، شامل موارد زیر است:

  • اولین راه حل، مصرف برخی از داروها است. فرد معتاد باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کند تا اثرات مخرب هروئین به اتمام برسد. قطع کردن نابهنگام دارو می تواند اثرات مخرب‌تری را به همراه داشته باشد.
  • شرکت در کلاس های گروهی به فرد انگیزه ترک می‌دهد و باعث می شود فرد تشویق شده و به فرایند ترک ادامه دهد. در کلاس‌های گروهی، افراد با هم صحبت می‌کنند و از هم دیگر کمک می‌گیرند تا بتوانند این دوره را طی کنند. تعداد جلسات کلاس‌های گروهی که لازم است گذرانده شود، بسته به شرایط فرد دارد. به طور معمول ۱۲ جلسه کلاس لازم است تا بیمار بتواند با وسوسه مصرف مجدد دخانیات، کنار بیاید. به طور کلی، شرکت در این گروهها، برای ترک دخانیات، به ویژه دخانیاتی که داروی مخصوصی برای درمان شان وجود ندارد  بسیار مؤثر است.
  • فرد ترک کننده باید تفریحات و برنامه غذایی سالمی داشته باشد. داشتن تفریحات سالم و هیجان انگیز می‌تواند فکر و ذهن او را از مصرف دور کند.

 جلوگیری بازگشت به مصرف هروئین چگونه است؟

 

اگر سؤالی در این زمینه دارید یا نیازمند مشاوه و راهنمایی هستید، با رها مشاور تماس بگیرید. ما به صورت حضوری نیز به شما مشاوره می دهیم.

 

رها مشاور

راه ‌های درمان اعتیاد به هروئین چگونه است؟
راه ‌های درمان اعتیاد به هروئین چگونه است؟
راه‌های درمان اعتیاد به هروئین، شامل دو روش دارویی و غیر دارویی است. در روش دارویی، از مسکن‌هایی مانند بوپرنورفین استفاده می‌شود. روش غیر دارویی شامل روان درمانی و استفاده از طب سنتی است.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132