آسیب‌های اعتیاد بر خانواده و جامعه چگونه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

آسیب های اعتیاد بر خانواده و جامعه موضوعی است که به راحتی نمی توان آن را نادیده گرفت. متأسفانه امروزه مصرف انواع مواد مخدر و محرّک، در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است و اعتیاد مشکلات متعددی را برای خانواده ها به وجود آورده است. علاوه بر خانواده، فرد معتاد گاه برای جامعه نیز خطر آفرین و مشکل ساز است. این مشکلات می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بنیان خانواده و امنیت جامعه وارد آورد. روی آوردن به رفتارهای پر خطر و ارتکاب جرم را می‌توان از عوارض اعتیاد دانست. در این مطلب درباره آسیب هایی که ممکن است بر زندگی خانوادگی و اجتماعی یک فرد معتاد به وجود آید، مطالبی عنوان شده است.

آسیب های اعتیاد چیست؟

آسیب‌های اعتیاد بر خانواده و جامعه فراوان و به هم مرتبط است. مشکلات از خانواده شروع شده، کم کم به جامعه کشیده می شود و آسیب ها را وارد می آورد. اعتیاد باعث بروز ناهنجاری های رفتاری می شود. به طوری که فرد معتاد دیگر نمی‌تواند مانند سابق زندگی عادی خود را ادامه دهد. کم کم ارتباط او با خانواده و جامعه تغییر پیدا کرده و از نظر رفتاری در خانواده با مشکل مواجه می شود. در نهایت آنچه که برای فرد معتاد اهمیت و اولویت دارد، تهیه مواد و تأمین مخارج اعتیاد است. در نتیجه تأمین مایحتاج خانواده با مشکل مواجه می شود.

در اکثر موارد فرد معتاد بخاطر ناهنجاری های رفتاری و تغییر رویه زندگی، از خانواده ترد شده و در جامعه برای تأمین مواد دست به بزه کاری می زند. اعتیاد آسیب های جسمی، روحی روانی فراوانی نیز به خود فرد وارد می آورد که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، جبران ناپذیر است.

آسیب های اعتیاد بر جامعه

 

عوارض اعتیاد

عوارض اعتیاد نه تنها گریبان خود فرد معتاد را می گیرد، بلکه اطرافیان، خانواده و حتی جامعه را نیز متأثر خواهد کرد. از عوارض جسمی اعتیاد می‌توان به آسیب دیدن دندان‌ها، تغییر محسوس در چهره و ناباروری اشاره کرد. تأثیر منفی بر کبد، دستگاه گوارش و دیگر قسمت های بدن، ابتلا به آسم، و بسیاری از بیماری ها، از دیگر عوارض اعتیاد است. چه بسیار افرادی که به دلیل زیاده روی در این بلای خانمان سوز به کام مرگ کشیده شده‌اند.

اعتیاد علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی نیز دارد. فرد معتاد تعادل روحی و روانی ندارد. عصبی بودن، پرخاشگری، احساس تنهایی و بدبختی، بی قراری، اختلال در خواب و بسیاری از اختلالات روانی دیگر، از عوارض اعتیاد به شمار می آید.

آسیب‌های اعتیاد بر خانواده و جامعه چیست؟

 

آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد

آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد بسیار جدی و حائز اهمیت است. فرد معتاد تمام خواسته اش مصرف مواد است و چیزی بالاتر از آن را نمی بیند. یکی از تأثیرات منفی و آسیب های اجتماعی اعتیاد روی فرد بی مسئولیتی وی نسبت به شغل و افراد جامعه است.

اعتیاد باعث می شود روابط شخصی و اجتماعی فرد به مرور کمرنگ شده و در نهایت از بین برود. از جمله آسیب‌های اجتماعی اعتیاد می توان به افزایش جرم و جنایت، افزایش رفتار های غیر عادی در جامعه و گسترش بیماری های واگیر را اشاره کرد.

آسیب های اجتماعی اعتیاد نه تنها در نسل حاضر بلکه در نسل‌های بعدی نیز گریبان‌گیر جامعه خواهد بود. فرد معتاد مسئولیت پذیری خود را نسبت به خانه و خانواده از دست می دهد. در نهایت خانواده متزلزل و از هم گسیخته شده و فرزندان آنها نیز بدون برخورداری از تربیت صحیح و شرایط امن خانواده نسل آینده جامعه را تشکیل می دهند.

آسیب های اعتیاد بر جامعه

از آسیب های اعتیاد بر جامعه می توان به بروز شغل‌های کاذب و غیر معمول در جامعه اشاره کرد. افزایش تعداد معتادان در جامعه، جوانان و نوجوانانی که زندگی سالمی دارند را نیز به خطر می اندازد. بعلاوه، احتمال گرفتار شدن آن‌ها در دام اعتیاد را نیز افزایش خواهد داد.

آسیب های اعتیاد بر خانواده

اعتیاد بر خانواده آسیب های جدی وارد می آورد، از جمله این آسیب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزلزل و نابسامانی در خانواده.
  • کمرنگ شدن روابط عاطفی.
  • تأثیر منفی در تربیت فرزندان.
  • خشونت و دعواهای خانوادگی.
  • مشکلات اقتصادی و فرهنگی.

آسیب های اعتیاد بر خانواده چگونه است؟

 

بروز مشکلات متعدد ناشی از اعتیاد مانند خشونت، گسستن پیوند خانوادگی، مشکلات اقتصادی و … یکی از عوامل اصلی از هم گسیختن بنیان خانواده و طلاق است. طبق آمار های بدست آمده اعتیاد یکی از مهمترین عوامل طلاق در بین خانواده ها می باشد. همچنین کاهش میل به ازدواج و تشکیل خانواده  در بین جوانان را می توان از دیگر آسیب های اعتیاد در خانواده دانست.

اعتیا و خانواده

اعتیاد را می توان به عنوان یک بیماری در نظر گرفت. فرد معتاد در واقع بیمار است و این بیماری به صورت تدریجی و آهسته آهسته فرد را مبتلا می کند. هرگز شخصی با هدف معتاد شدن مواد مصرف نمی کند. بلکه همیشه اشخاص با هدف تفریحی روی به مصرف مواد می آورند و بعد از مدتی بدون آنکه خود متوجه شده باشند در گیر اعتیاد خواهند شد. اعضای خانواده نیز بعد از تغییر در رفتار و ظاهر فرد متوجه اعتیاد او می شوند و گاهی خانواده بجای پیدا کردن راهکاری مناسب برای درمان فرد معتاد از آن فرار می کند.

در واقع ترس از اعتیاد باعث می شود خانواده آن را مخفی نگه دارند و یا اعتیاد عزیزشان را باور نکند. این موضوع  برای خانواد خیلی تلخ است و عوارض و آسیب های متعددی را به دنبال دارد. بهترین راهکار برای خانواده ای که پی به اعتیاد یکی از عزیزانش می برند، درمان او از طریق راه های اصولی است. ساده انگاشتن این موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

سخن آخر

همانگونه که مشاهده کردید، آسیب های اعتیاد بر خانواده و جامعه شامل موارد متعددی می‌شود. اعتیاد یکی از معضلات بسیار بزرگ در تمامی جوامع به شمار می آید. این موضوع باعث به وجود آمدن بسیاری از نابسامانی ها در زندگی شخصی و اجتماعی افراد خواهد شد. برای پیشگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی می بایست از طریق فرهنگ سازی و آموزش های مناسب اقدامات لازم را اتخاذ نمود.

 

تماس با رهامشاور

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132