مراحل و عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چگونه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک اعتیاد در سنین بالا چالش های خاصّ خود را دارد. زیرا با بالا رفتن سن، شرایط جسمانی افراد دچار تغییراتی می‌شود. بنابراین، عوارض ترک در سن بالا می‌تواند بیشتر باشد. چند نمونه از عوارض ترک اعتیاد در سن بالا عبارتند از: بروز مشکلات شناختی، سوء تغذیه و بدن درد شدید. پروسۀ درمان اعتیاد در سن بالا همانند پروسۀ درمان در جوانان است. دلیل این امر، تضعیف نیروی بدنی افراد مسن و نیاز به مراقبت بیشتر است. یکی از دلایلی که افراد در سن بالا دچار اعتیاد می‌شوند این است که آن‌ها دچار افسردگی می‌شوند. بنابراین تنها راه نجات خود از شرایط‌شان را روی آوردن به مخدرها می‌دانند.

در بیشتر مواقع، افراد از سنین جوانی به سمت مصرف مواد مخدر رفته و تا دوران میانسالی و کهنسالی نیز ممکن است در اعتیاد خود باقی بمانند. اما بهتر است بدانید که عوارض ترک اعتیاد در سن بالا بسیار خطرناک‌تر و مراحل خاص خود را دارد.

 

 ارتباط ترک اعتیاد در سن بالا با شرایط جسمی

اعتیاد به مواد مخدر، یک مشکل بسیار جدی است که متأسفانه روز به روز شاهد افزایش آن هستیم. بدتر آنکه افراد در سنین بالا نیز در دام آن گرفتار شوند. اگر فردی در سن بالا تصمیم به ترک اعتیاد گرفته باشد، نمی‌تواند به یکباره مصرف مخدر و افیون ها را قطع کند. در این مواقع، احتمالاً پزشک با در نظر گرفتن سن او، داروها و یا حتی موادی را با دوز بسیار پایین تجویز می‌کند. زیرا خطرهای ترک اعتیاد در افراد مسن بسیار بیشتر است.

ممکن است ترک اعتیاد در سن بالا، چالش هایی مشابه به ترک در سنین دیگر داشته باشد. اما افرادی که در سن بالا معتاد شده‌اند باید بدانند که سیستم بدنی‌شان بسیار ضعیف‌تر است. به قدری که ممکن است در هنگام ترک اعتیاد، افزایش احتمال مرگ در آن‌ها چندین برابر دیگر افراد باشد.

 ارتباط ترک اعتیاد در سن بالا با شرایط جسمی چیست؟

 

 عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چیست؟

بیماری‌های قلبی، ریـوی، دیابت، سرطان و غیره، در سنین بالا رایج‌تر است. گاهی ممکن است سالمندان برای آرام شدن دردهایشان به مواد مخدر روی آورند. یک تفکر اشتباه! گاهی نیز ممکن است که پزشک برای تسکین درد بیمار، دارویی تجویز کند که مصرف زیاد آن در بیمار وابستگی ایجاد کند. اما بهتر است بدانید که پزشک با بررسی سیستم بدنی و میزان درد بیمار، دوز و مقدار دارو را طوری تجویز می کن که پس از اتمام دورۀ مصرف، آثار وابستگی به دارو در فرد به وجود نیاید.

در هر صورت، اینکه افراد در جوانی معتاد شده و در سنّ بالا تصمیم به ترک گرفته یا در میان سالی معتاد شده و تصمیم به ترک داشته باشد فرق چندانی ندارد. زیرا ترک در سن بالا پیامدهای خاصّ خود را دارد. به ویژه اگر مدت زمان مصرف ماده مخدر طولانی بوده باشد. چند نمونه از عوارض ترک اعتیاد در سنین بالا عبارتند از:

  • بروز مشکلات شناختی
  • سوء تغذیه، چرا که میل به غذا در آن ها کمتر می‌شود.
  • گوشه گیری
  • دور بودن از جمع
  • اضطراب و یا تحریک پذیری
  • دردگرفتن عضلات
  • بدن درد زیاد
  • خستگی مفرط
  • مشکلاتی در خواب

اگر قصد ترک اعتیاد در خانه یا کمپ دارید، همۀ شرایط جانبی را در نظر داشته باشید. زیرا در سنین بالا، بدن شما به خودی خود قوت خود را از دست می‌دهد. از طرف دیگر، بهتر است با روش‌های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد و درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد آشنا باشید. بنابراین، اگر در منزل تحت نظر پزشک مختصص نباشید یا به کمپ‌های غیر استاندارد مراجعه کنید، ممکن است مشکلات‌تان دو چندان شود.

 عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چیست؟

 

مراحل ترک اعتیاد در سنین بالا

اگر شما تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، احتمالأ به خود گفته اید که امیدی به ترک اعتیاد در سن بالا نیست، چرا که عوارض ترک اعتیاد در سن بالا با ریسک همراه است. اما ما به شما می‌گوییم که نباید ناامید شوید. چرا که روند درمان اعتیاد در سن بالا و در افراد سالمند، همانند جوانان دارای دو بخش است:

  • درمان وابستگی جسمی: درمان وابستگی جسمی در واقع همان مراحل ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی است. این مرحله معمولأ باید زیر نظر پزشک باشد. پزشک با توجه به شرایط بدنی شما، ممکن است از ترکیباتی مانند متادون و شبیه آن استفاده کند. طول این دوره درمان ممکن است چند ماه و یا چندین سال طول بکشد.
  • درمان وابستگی روانی: درمان روانی تـوسط روانپزشک و مشاور انجام می گیرد. در واقع آن‌ها به بیمار کمک می‌کنند که به ترس و یا افسردگی های ناشی از ترس غلبه کند و به آن دچار نشوند.

همانطور که مشاهده کردید تمام مراحل ترک اعتیاد در سن بالا شبیه به ترک اعتیاد در سنین پایین است. بنابراین، نباید به طور کامل امید خود را از دست داد. اگر شخصی، در سن بالا تصمیم به ترک اعتیاد گرفت، با مراجعه به کلینیک و یا تحت نظر پزشک می‌تواند به طرز قابل توجهی عوارض ناشی از ترک در سنین بالا را کاهش دهد. با افزایش سن، بی خوابی و کم خوابی مهمان ناخوانده‌ای می‌شود که آزار دهنده است. با توجه به اینکه بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد، اغلب یکی از عوارض اجتناب ناپذیر است، نباید در درمان آن کوتاهی کرد.

درمان وابستگی جسمی به مواد مخدر در سنین بالا چگونه است؟

 

جمع بندی

عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چالش برانگیزتر از سنین پایین است. چرا که افراد در سن بالا دچار بیماری‌ها و مشکلات جسمی می شوند و در این بین مشکل اعتیاد نیز به آن اضافه می‌شود. به همین دلیل است که آن‌ها در حین ترک اعتیاد بیشتر از دیگران در خطر مرگ قرار دارند. اما با استفاده از روش‌های اصولی و زیر نظر پزشک، می‌توان عوارض آن را به شدت کاهش داد و مراحل ترک را با موفقیت پشت سر گذاست.

اگر در این زمینه با سؤال و یا نیاز به مشورت دارید، با ما در رها مشاور ارتباط برقرار کنید. مشاوران ما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین، آماده پاسخگویی به شما هستند. همچنین می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

 

تماس با رهامشاور

 

 

مراحل و عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چگونه است؟
مراحل و عوارض ترک اعتیاد در سن بالا چگونه است؟
چند نمونه از عوارض ترک اعتیاد در سن بالا عبارتند از: بروز مشکلات شناختی، سوء تغذیه و بدن درد شدید. پروسۀ درمان اعتیاد در سن بالا همانند پروسۀ درمان در جوانان است.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

9 دیدگاه

  • مهران, 1 اسفند 1401 @ 6:13 ب.ظ پاسخ

    سلام ،من الآن 48سال سن دارم واز سن 19سالگی شروع به کشیدن تریاک کردم واز یکی دوسال بعد بخاطر بیکاری از صبح تا شب پای پیک نیک تریاک کشیدم ،بماند که دراین مدت بارها خسته شدم وگاها بالاجبار ترک کردم که همش یابویی بوده چندبار متادون معرفی کردن وقرص بی دو که خدا ازشون نگذره ،بدترین ضربه هارو با همین ل2و متادون خوردم ، چندسال قبل مدت پنج ،شش سال شیره سوخته خالص میکشیدم الان واقعا خسته شدم بعضیا میگن با شربت اپیوم میتونی کم کنی وترک کنی اما چون الکل داره میترسم اینم یک بلایی بشه مثل متادون وبفیه موندم چکار کنم ،زندگیم فلج شده لااقل بخاطر بچه هام میخوام ترک کنم واقعا خسته شدم ،اگه کسی راه منطقی وشدنی نشونم بده تاابد دعای خیر من وخانوادمو داره وخودم نوکریشو میکنم ،،راه نوکریشم پیدا میکنم نگران نباشه ضرر نمیکنه ،بی هیچ نمیشه.

    • تحریریه رها مشاور, 7 فروردین 1402 @ 2:21 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شما زندگی با اعتیاد را انتخاب کرده اید و سال هاست که به دلایل مختلف از جمله افسردگی گوشه نشینی را انتخاب کرده اید. متادون و ب 2 در دوز کم و با همراهی و تجویز متخصص کمک کننده است. با کاهش تدریجی دوز و داروهای کمک کننده روانپزشک مشکل قابل حل است. تحمل و تاب آوری داشته باشید. شربت اپیوم با دوز کم هم تحت نظر می تواند کمک کننده باشد.

      موفق باشید.

  • جهان, 7 اسفند 1401 @ 9:51 ب.ظ پاسخ

    سلام وخسته نباشید از نظر من بهترین راه یک محیط را ارم وتصمیم را قطعی و باید در دوران درمان به هیچ چیز فکر نکرد جز درمانو نرمش های ملایم و شخصی با تجربه جهت قوت قلب و یاری رساندن

    • تحریریه رها مشاور, 7 فروردین 1402 @ 1:39 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      راهکارهای شما از بهترین پیشنهادات میباشد و خیلی کلی آموزش خود فرد برای تاب آوری و تحمل جهت درد های رشدی و صبر و تحمل خانواده در این بیماریه مزمن بااختلالات خلقی مواج و کنار آمدن با این افراد و نحوه صحبت و نحوه کنترل و چه زمانی برای اطمینان و چگونگی کار و ارتباطات این مددجو ها همه باید یاد گرفته شود.خلق و درونیات این افراد زود به زود تغییر میکند و افکار عجیب و رفتار های غیر نرمال با اموزش روانشناس و همراهی و پذیرش خانواده در این راه ناهموار و بتدریج کارساز میباشد.بیماری پیچیده و چند بعدی نیاز به کمک های چند وجهی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132