سم زدایی با متادون چگونه است؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

متادون بخشی از خانواده مواد افیونی است. از متادون، بیش از 50 سال است که برای بهبود افراد معتاد به مواد افیونی، استفاده می شود. اما یکی از بزرگترین مشکلات این ماده مخدر این است که در واقع خودش اعتیاد آور می باشد. از متادون به عنوان یک دارو برای سم زدایی بدن در مدت زمان کوتاه استفاده می شود. در واقع افراد متادون را به عنوان جایگزین داروی دیگری که به آن اعتیاد دارند، استفاده می کنند. سم زدایی با متادون دارای فوایدی همچون: کاهش بیماری های عفونی، برطرف کردن اسهال و غیره، می باشد. در ادامه مقاله مقدار و میزان دوز مصرفی در سم زدایی با این ماده را برای شما بیان خواهیم کرد.

 

علائم ترک متادون

از آن جا که متادون یک مخدر است، علائم ترک آن مانند سایر مواد مخدر از جمله هروئین می باشد.برخی از علائم ترک متادون شامل موارد زیر می باشند:

  • افسردگی و اضطراب
  • پارگی بیش از حد چشم ها
  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • لرز و علائم شبیه آنفولانزا
  • نیاز به متادون بیشتر
  • درد در عضلات و مفاصل

عوارض جانبی سم زدایی با متادون

مصرف متادون عوارض جانبی خاصی ایجاد می کند. این عوارض حتی در زمانی که از متادون برای سم زدایی نیز استفاده می شود، ایجاد می شوند. این عوارض عبارتند از:

  • تحریک
  • دپرسیون تنفسی
  • مردمک چشم گشاد
  • تهوع و استفراغ
  • خارش پوست
  • تعریق

سم زدایی با متادون در کوتاه مدت

مجله پزشکی غربی توضیح می دهد که متادون در درمان مواد افیونی الخصوص هروئین، مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا متادون به دلیل دارا بودن عنصر مسکن، درد افراد را در زمان سم زدایی، کاهش می دهد. در واقع متادون، به عنوان داروی محبوب انتخابی در درمان درد مزمن شناخته می شود. ترک هروئین اثرات منفی زیادی ایجاد می کند که متادون، با آن ها مقابله می کند. به عنوان مثال: متادون افرادی را که در زمان ترک دچار افسردگی و اضطراب هستند، با خاصیت آرام بخشی خود، کمک می کند. با این حساب، هدف از استفاده از متادون به عنوان داروی سم زدایی موقت، درمان نگهدارنده است.

خطرات طولانی بودن زمان سم زدایی با متادون

استفاده از متادون به عنوان یک داروی سم زدایی بسیار بحث برانگیز است. نیویورک تایمز نوشت که این دارو “سریعترین علت مرگ مواد مخدر” است و بیشتر از مصرف هروئین با مرگ و میر همراه است. در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، معاون رئیس روانپزشکی گفت:« تجویز طولانی مدت متادون می تواند بیماران را ملزم به دریافت متادون سال ها به طور همزمان کند.» در نتیجه، اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده متادون را بسیار خطرناک می داند. زیرا مصرف آن در بلند مدت، می تواند باعث وابستگی شدید جسمی و روانی افراد شود. به همین دلیل استفاده از آن برای سم زدایی در کوتاه مدت بهتر است.

خطر استفاده طولانی مدت از متادون به عنوان داروی سم زدایی و آنچه باعث بحث شده است، ایجاد وابستگی و اعتیاد به آن می باشد. در این صورت افراد باید برای ترک متادون تلاش کنند. به همین دلیل، متادون بهتر است برای کوتاه مدت تجویز شود. به اندازه ای که به فرد کمک کند تا از سخت ترین قسمت های ترک اعتیاد عبور کند.

فواید سم زدایی با متادون

تحقیقات نشان داده است که استفاده از متادون به عنوان داروی سم زدایی موقت دارای فوایدی است. این فواید شامل موارد زیر می باشند:

  • کاهش قابل توجه شیوع بیماری های عفونی مانند HIV و هپاتیت
  • بهبود پیوند در بین اعضای خانواده
  • کاهش مرگ و میر در بین بیماران
  • کاهش اسهال( اسهال یکی از علائم ترک اعتیاد می باشد.)
  • به تعادل رسیدن فشار خون

]

فواید سم زدایی با متادون

دوز و تجویز سم زدایی با متادون

در یک برنامه درمانی مبتنی بر متادون، پزشکان دوزهای کمی از متادون را به افراد تزریق می کنند. دوزهای درمان به طور معمول حدود 10-20 میلی گرم شروع می شود و با افزایش 10 میلی گرمی افزایش می یابد تا زمانی که علائم ترک از بین بروند. هنگامی که بدن افراد با دوز مصرفی سازگار شد، تغییرات افزایشی می تواند شروع شود. مرکز تحقیقات سو مصرف مواد توضیح می دهد که مقدار دقیق دوز نیز بر اساس مشخصات فردی مانند: وزن بدن، سن، سابقه پزشکی و بهداشت روانی خواهد بود. همه آن ها قبل از شروع درمان، ارزیابی و مورد توجه قرار می گیرند. حتی در زمینه استفاده از متادون به عنوان یک داروی سم زدایی کوتاه مدت، دوزها باید به طور منظم مصرف شوند.

دوز و تجویز سم زدایی با متادون

مشاوره و پشتیبانی

عوارض جانبی متادون طبیعی و قابل انتظار است، اما با این وجود بیماران تحت معالجه، ممکن است هنگام بروز علائم، نگران و مضطرب شوند. مشاوره و پشتیبانی کارکنان پزشکی باید روند کار را تسهیل کند و اطمینان حاصل کند که مصرف متادون، بیشتر برای کاهش ناراحتی می باشد.

در بیمارانی که اعتیاد طولانی مدت و جدی به مواد افیونی دارند، گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که پس از اتمام سم زدایی با متادون، دوباره آن مواد مخدر را مصرف کنند. به همین دلیل، درمان جایگزینی متادون به تنهایی کافی نیست، به خصوص اگر این درمان برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی انجام شود. در صورت دریافت مشاوره از یک درمانگر و پشتیبانی از دوستان، خانواده و گروه همسالان، افراد به طور طولانی مدت مصرف را ترک می کنند. کسانی که در یک محیط توانبخشی حرفه ای متادون دریافت می کنند، همزمان با استفاده از متادون مشاوره نیز خواهند گرفت. مشاوران ما در رها مشاور نیز آماده کمک به شما عزیزان می باشند.

رها مشاور

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132