علائم فرد معتاد به تریاک چیست؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

تشخیص اعتیاد به مواد مخدر، زمانی که به موقع و فوری صورت بگیرد، در روند بهبود و درمان معتاد و همچنین پیشگیری از پیامدهای جبران‌پذیر، تأثیر بسزایی خواهد داشت. به خصوص اینکه مصرف برخی مواد مخدر همچون تریاک و مشتقات آن، می‌تواند موجب اوردوز و مرگ مصرف کنندگان شود. به همین منظور توصیه می کنیم با شناخت علائم مصرف، عزیزان‌تان را از ابتلا به عوارض خطرناک و شدت گرفتن اعتیادشان نجات دهید. مواردی مانند تغییر رنگ پوست و کاهش سایز بدن، از راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک هستند. خستگی، خارش بدن و تغییر رنگ دندان‌ها نیز از دیگر راه‌های شناسایی هستند. شناخت چنین حالاتی، به شما در فرایند شناسایی و تشخیص چنین افرادی کمک می کند.

روش تشخیص فرد معتاد به تریاک

اساساً نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر در مراحل اولیۀ مصرف، یکسان و مشابه به هم است. تفاوت‌ها زمانی آشکار می‌شود که فرد معتاد در طولانی مدت به مصرف خود ادامه دهد. برای اینکه بدانید مصرف تریاک چه علائمی دارد، بهتر است در ابتدا دانش خود را نسبت به این ماده افزایش دهید. اینکه بدانید تریاک چیست و چه مصرف آن اثراتی دارد. عملکرد تریاک و عموم مشتقات آن که به مواد افیونی شهرت دارند، به گونه‌ای است که گیرنده‌های عصبی موجود در بخش مغز و نخاع را درگیر می سازد.

اگر به اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود شک کرده اید، نمی‌توانید در همان روزهای اول نوع ماده مصرفی او را حدس بزنید. از طرف دیگر، آنجا که اغلب مصرف کنندگان، در اوایل مصرف، وابستگی خود به مخدر را کتمان می کنند، در مراحل اولیه اعتیاد حتی نمی توانید به بهبود و درمان آنان امیدوار باشید.

اولین نشانه‌ها زمانی ظاهر می‌شود که بدن مصرف‌کنندگان به ساختار ماده مصرفی عادت کرده باشد. اینجاست که فرد معتاد از چرخه سالم زندگی معمول خود خارج شده و با بروز برخی نشانه‌ها از اعتیاد خود پرده بر می‌دارد. افرادی که به صورت تفننی تریاک می‌کشند و دچار وابستگی نشده‌اند، هیچ علامت خاصی از خود نشان نمی‌دهند. بنابراین، شرط بروز علائم ظاهری فرد معتاد، مصرف دائم است.

در رها مشاور بخوانید: ترک تریاک

روش تشخیص فرد معتاد به تریاک چیست؟

 

علائم فرد معتاد به تریاک

برای اینکه از اعتیاد عزیزان‌تان مطمئن شوید، بایستی برخی تغییرات را به دقت دنبال کنید. این تغییرات به شما در تشخیص علائم فرد معتاد به تریاک کمک خواهند کرد.

نشانه‌های ظاهری

علائم و نشانه‌های فیزیکی اعتیاد به تریاک، زمانی نمود پیدا می‌کند که دست کم 9 الی 12 روز از مصرف تریاک گذشته باشد.

  • تغییر رنگ پوست: پوست مصرف کننده به رنگ قهوه ای و تقریبا آفتاب سوخته در می آید.
  • تغییر وزن و سایز: از آنجایی که مصرف تریاک منجر به کاهش اشتها می‌شود، کاهش وزن بی دلیل دور از ذهن نخواهد بود. یکی از راههای شناسایی فرد معتاد به تریاک، بدون شک تغییر در سایز اندام او است. طوری که صورت فرد به شدت لاغر شده و استخوان های فک و گونه بیرون می زند.
  • کاهش بهداشت دهان: مصرف تریاک باعث تغییر رنگ و پوسیدگی شدید دندان‌ها می‌شود. در این حالت، دندان‌ها زرد شده و رنگ لثه ها نیز تیره می‌شود.
  • کاهش تمرکز در انجام کارهای ساده: افراد معتاد حتی در هنگام حرف زدن نیز کند پیش می روند. آن‌ها تمرکز خود را در به دلیل اثری که مصرف تریاک بر روی سلول های عصبی می‌گذارد، از دست داده و نمی توانند سلیس و راحت گفتگو کنند.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک

بیماری های قلبی و عروقی در اثر عوارضی که مصرف تریاک بر روی این اندام می‌گذارد، محتمل خواهد بود. به خصوص در افرادی که سابقه بیماری داشته‌اند. مصرف تریاک موجب سکته قلبی، پارگی رگ‌های قلب و نارسایی آن می شود. ابتلا به بیماری‌های مربوط به ریه نیز از دیگر عوارض تریاک است. دود حاصل از استعمال مستقیم وارد ریه شده و نایژه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرفه‌ های شدید، آسم و سرطان ریه در انتظار مصرف کنندگان این مخدر خواهد بود.

علائم و نشانه های فیزیکی اعتیاد به تریاک چیست؟

 

نشانه های ظاهری اعتیاد به تریاک چیست؟

 

خستگی، اسپاسم عضلانی، خارش، تعریق بیش از حد و حالت تهوع، از دیگر علائم مصرف تریاک است. مجموعه این علائم ظاهری، زمانی که یکی پس از دیگری ظاهر شوند، خبر از ابتلا به بیماری اعتیاد می‌دهند. لذا بروز آن‌ها را جدی بگیرید و پیش از اینکه این نوع عوارض به صورت جدی سلامت جسمانی مصرف کننده را به خطر بیندازد.

تغییرات رفتاری فرد معتاد به تریاک

فردی که به مصرف تریاک روی می‌آورد، به مرور دچار نوسات خلقی می‌شود. تغییرات رفتاری تا جایی پیش می‌رود که به طور کل، شخصیت و هویت خود را از دست می‌دهد و به یک انسان متزلزل و ضعیف تبدیل می‌شود.

افسردگی  فرد معتاد به تریاک

یکی از بارزترین و آشکارترین راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک روحیه انزوا طلبی اوست. حتی اگر در گذشته این فرد شاداب و اجتماعی بوده باشد، تریاک او را به وادی افسردگی و تنهایی می‌کشاند. او دیگر تمایلی به انجام کارهای مورد علاقه خویش ندارد و دوست دارد در تنهایی خود باقی بماند. این اختلال را می توان بزرگترین آسیب اعتیاد به تریاک برشمرد. چرا که اعتماد به نفس معتاد را به یغما می برد و او را از حضور در جمع دوستانه و خانوادگی منع می کند و روند درمان را نیز به تعویق می اندازد.

دروغگویی

عموم افراد مصرف کننده، حتی به خودشان نیز دروغ می گویند. در مراحل اولیه مصرف، آن‌ها نمی‌خواهند زیر بار اعتیاد بروند و به شدت اعتیاد خود را انکار می کنند. در ادامه، فرد برای به دست آوردن موقعیت استعمال، قرارهای خود را به بهانه‌های واهی کنسل می‌کند و با دروغگویی، سعی می‌کند تا اعتیاد خود را پنهان کند.

بزهکاری های اجتماعی

ممکن است فرد معتاد در گذشته خود شریف و نجیب باشد، اما مصرف تریاک او را به انجام برخی بزهکاری ها وادار می‌کند. سرقت از خانواده و یا داروخانه ها، تن فروشی، مواد فروشی و هزاران بزهکاری دیگر، از جمه نشانه های رفتاری مصرف تریاک هستند.

تغییرات رفتاری فرد معتاد به تریاک چیست؟

 

نوسانات خلق و خو، تحریک‌پذیری، توهم و شک، اضطراب و استرس بیش از حد و بی‌حوصلگی، از دیگر نشانه‌ها و راههای تشخیص فرد معتاد تریاک است. این حالات به مرور زمان در فرد معتاد نمایان می‌شود.

نشانه‌ها فرد معتاد تریاک چیست؟

 

نشانه‌های فرد معتاد به تریاک را شناختید. این علائم به شما در شناسایی فرد مصرف کننده کمک می‌کند. اما همواره به خاطر داشته باشید مواردی که در اینجا به آن ها اشاره شد، صرفاً برای تشخیص به موقع و نجات فرد مصرف کننده است. در صورتی که چنین حاالتی را در عزیزانتان کشف کردید، عجولانه برخورد نکنید. درایت و دلسوزی، کلید حل این مشکل و درمان این نوع اعتیاد است. در غیر این صورت اعتماد فرد مصرف کننده را خدشه‌دار کرده و شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زنید که او بیش از پیش به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کند. داشتن اطلاعات اولیه در مورد علائم خماری تریاک و شیره کمک زیادی به شما خواهد کرد. بهتر است در این زمینه از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید و پروسه درمان را با حوصله و با بهره گیری از متدهای علمی پیش ببرید. رها مشاور آماده مشاوره و کمک به شما است.

برای رهایی از هرگونه اعتیاد با رها مشاور تماس بگیرید، رها مشاور راهنمایی شما برای داشتن زندگی سالم

 

راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک را بشناسید
راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک را بشناسید
تغییر رنگ پوست و کاهش سایز بدن، از راههای تشخیص فرد معتاد به تریاک هستند. خستگی، خارش بدن و تغییر رنگ دندان‌ها نیز از دیگر راه‌های شناسایی هستند.
رهامشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132