داروهای کمک کننده به سم زدایی سریع شیشه | مراحل سم زدایی+ علائم سم زدایی

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

اولین قدم برای مقابله با اعتیاد، سم زدایی است که فرآیند پاک سازی بدن از یک ماده اعتیاد آور است. سم زدایی با کمک پزشکی می تواند به کاهش علائم ترک کمک کند. سم زدایی سریع شیشه ممکن است آسان نباشد، اما فواید غلبه بر اعتیاد بسیار بیشتر از عوارض منفی سم زدایی است. مت آمفتامین یا شیشه می تواند زندگی کسانی را که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، ویران کند. مودافينيل، بوپروپیون و فلوکستین، از جمله داروهای مفید و موثر در سم زدایی سریع شیشه می باشند. در ادامه مطلب این دارو ها و علائم سم زدایی را بیان خواهیم کرد.

درک سم زدایی سریع شیشه یا مت آمفتامین

سو مصرف مت آمفتامین یک مشکل بزرگ در است و مصرف آن می تواند منجر به وابستگی سریع شود. علائم ترک شیشه ناتوان کننده و دردناک است و می تواند باعث شود افراد به امید خنثی کردن روند ترک دارو، مقدار بیشتری از دارو را مصرف کنند. این ممکن است منجر به استفاده مکرر از روش شیشه شود که می تواند چرخه اعتیاد را تداوم بخشد.

زمانی که افراد متوجه اعتیاد خود شده و تصمیم به ترک ان می گیرند، متوجه می شوند که اثرات ترک آنقدر قدرتمند است که به تنهایی نمی توانند بر آن غلبه کنند. ترک اعتیاد با یک برنامه سم زدایی پزشکی، ایمن ترین راه برای درمان علائم و حذف مت آمفتامین، از بدن است. این برنامه ها از بیماران با مراقبت های پزشکی شبانه روزی، در کل مراحل پشتیبانی می کند.

 با شروع بهبود علائم ترک، پزشکان و پرستاران می توانند ویتامین های بیماران و برنامه های درمانی متناسب را آغاز کنند. پس از اتمام سم زدایی، افراد در حال بهبود می توانند برای کسب یادگیری نحوه حفظ هوشیاری طولانی مدت، به مشاوره و سایر خدمات مراجعه کنند.

علائم ترک شیشه

علائم ترک شیشه ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. شدت عوارض جانبی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: مدت زمان استفاده، میزان مصرف، تعداد دفعات استفاده از آن می باشند. علاوه بر این، سایر عوامل مانند: روشی که برای مصرف شیشه استفاده می شود، می تواند ترک را تحت تأثیر قرار دهد. کسانی که مت آمفتامین را تزریق می کنند معمولاً روند ترک طولانی تر و شدیدتری نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند، تجربه می کنند.

علائم و نشانه های ترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • افزایش اشتها
  • تحریک
  • بی خواب
  • تعریق بیش از حد
  • پارانویا
  • توهم
  • تب
  • چشم های قرمز و خارش دار
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • از دست دادن انگیزه
  • لرزش
  • افکار خودکشی
  • معده درد
  • اضطراب
  • افسردگی شدید
  • کمبود آب بدن

علائم ترک شیشه

علائم سم زدایی سریع شیشه

علائم سم زدایی مت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی شدید
  • حالت تهوع
  • افسردگی
  • کمبود آب بدن
  • سر درد
  • توهم
  • اضطراب

علائم حدود 24 ساعت پس از آخرین دوز شروع می شود. خستگی ممکن است در ابتدا شروع شود و به دنبال آن احساس افسردگی طاقت فرسا، به وجود بیاید. مِت آمفتامین، هم اشتها را کاهش می دهد و هم خواب را کاهش می دهد. در هنگام سم زدایی، افراد ممکن است بیشتر وقت خود را صرف تأمین غذا و خواب کنند.

مراحل سم زدایی سریع شیشه

ممکن است بسیاری از افراد در شروع سم زدایی مردد باشند. اما، مطمئن باشید که اولویت اصلی هر مرکز سم زدایی، این است که بیماران هنگام حضور در درمان به اندازه روند کار خود، احساس امنیت و راحتی کنند. فرایند سم زدایی به سه مرحله تقسیم می شود تا اطمینان حاصل شود که بیماران نوع مراقبت مناسب خود را دریافت می کنند.

بیماران به طور معمول تحت بررسی جامع سلامت فعلی خود، قرار می گیرند تا پزشکان بدانند که چگونه می توانند درمان خود را ادامه دهند. در مرحله بعدی، بیماران با طرح سم زدایی شخصی خود، شروع می کنند. پس از مراحل ترک اولیه، پزشکان ممکن است با بیمار بنشینند تا مراحل بعدی خود را مورد بحث قرار دهند. روند سم زدایی شیشه را می توان به سه مرحله زیر تقسیم کرد:

ارزیابی

پس از پذیرش، یک تیم پزشکی، سلامتی بیمار را ارزیابی می کنند. تیم درمان می تواند یک برنامه سم زدایی متناسب با نیازهای خاص او تهیه کند. به خاطر داشته باشید که پزشک ممکن است درمورد سو مصرف مواد فعلی و گذشته بیمار، از او سوال کند. این برای تنظیم برنامه بهبودی طولانی مدت بیمار، امری ضروری است. همچنین، برای پزشکان مفید است که بدانند بیمار از هرگونه اختلال همزمان رنج می برد یا خیر. زیرا، این موارد می تواند بر انواع درمان های سم زدایی که بیمار دریافت می کند، تأثیر بگذارد.

پایدارسازی

بسیاری از بیمارانی که به مرکز سم زدایی می رسند، اوج علائم ترک خود را تجربه می کنند. درمان ها در اسرع وقت پس از مرحله ارزیابی شروع می شوند تا به راحتی بیمار، کمک کنند. با بهبود علائم، پزشکان درمان ها را متناسب با آن تنظیم می کنند. کادر پزشکی، عزیزان بیمار را در جریان روند پیشرفت خود قرار می دهند و آن ها را مطلع می کنند.

انتقال به درمان بیشتر

هنگامی که روند سم زدایی تقریباً کامل شود، پزشکان شروع به بحث در مورد مراحل بعدی با بیمار خود می کنند. سم زدایی تنها اولین قدم در درمان اعتیاد به شیشه است. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند که بیماران بهبودی خود را در یک مرکز توان بخشی ادامه دهند. اگر سم زدایی در حال حاضر در یک مرکز درمانی انجام شود، کادر پزشکی به بیماران کمک می کنند تا به مرحله بعدی بروند و به روند به دست آوردن هوشیاری، ادامه دهند.

چه داروهایی برای کمک به سم زدایی سریع شیشه استفاده می شود؟

در حال حاضر هیچ دارویی به طور خاص برای سهولت روند ترک مت امفتامین طراحی نشده است. با این حال، مواردی وجود دارد که می تواند برای کاهش شدت برخی علائم ترک تجویز شود. این دارو ها شامل موارد زیر می باشند:

مودافينيل

مودافينيل، در کاهش اثرات شناختی مصرف شیشه مانند: از دست دادن حافظه و مشکل در پردازش ایده ها، نویدبخش است. مطالعه ای در مورد سو مصرف مواد مخدر و الکل، نشان داد که این دارو در صورت ترکیبی با درمان می تواند به درمان اعتیاد به شیشه کمک کند. علاوه بر این، خواص مصرف مودافينيل، می تواند به ولع مصرف و الگوی خواب مختل کننده همراه با ترک، کمک کند.

بوپروپیون موثر در سم زدایی سریع شیشه

بوپروپیون که معمولاً با نام تجاری Wellbutrin نامیده می شود، یک داروی ضد افسردگی است که به افراد در ترک سیگار نیز کمک کرده است. همچنین، در کاهش میل مصرف به مواد مخدر، بسیار مفید است. استفاده طولانی مدت از مت آمفتامین، می تواند باعث کمبود دوپامین شود. بوپروپیون با تنظیم دوپامین، پیام رسان شیمیایی مغز که باعث تحریک لذت و تمرکز می شود، می تواند به ترک اعتیاد کمک کند.

فلوکستین

فلوکستین که معمولاً با نام Prozac شناخته می شود، یک داروی ضد افسردگی است که برای اضطراب نیز تجویز می شود. فلوکستین با کمک به افراد در رفع مشکلات قلبی و تسکین سایر علائم ترک، می تواند موثر باشد. همچنین، می تواند با کمک به بیماران در غلبه بر حملات وحشت و کاهش علائم اضطراب، به بهبودی کمک کند.

چه داروهایی برای کمک به سم زدایی سریع شیشه استفاده می شود؟

سم زدایی ایمن ترین و موثرترین راه برای درمان اعتیاد به مواد مخدر است. پس از سم زدایی مواد مخدر همچون: سم زدایی سریع متادون و سم زدایی سریع گل، مرحله بعدی درمان برای رفع علل روانشناختی اعتیاد است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به بیماری دست و پنجه نرم می کنید، امروز اولین قدم را به سمت هوشیاری بردارید. امروز با یک ارائه دهنده درمان اختصاصی تماس بگیرید تا یک مرکز درمانی برای بهبود شما پیدا کند. مشاوران رها مشاور در کنار شما عزیزان هستند تا به شما کمک کنند.

نظرات درمان شدگان رهامشاور
38 دیدگاه
  • مریم مارانی, 21 مرداد 1401 @ 12:05 ب.ظ پاسخ

    سلام ممنون از راهنماییتون لطفا بیشتر در نخوه مصرف فلوکسیتن بگید من ۸سال مصرف شیسه دارم ۳سال تفنی و۵سال روزانه یه ربع کمتر یا بیشتر

    • تحریریه رها مشاور, 23 شهریور 1401 @ 7:28 ب.ظ پاسخ

      سلام افسردگی بعد از ترک محرک ها، بیشتر از مخدر هاست مصرف فلوکستین با توجه به شدت افسردگی و مقدار آن توسط پزشک معالج تعیین می‌شود.

    • خو یهو بگو اصلا مصرف ندارم آبرومونو بردی با این مصرفت پرنسس, 8 بهمن 1401 @ 0:51 ق.ظ پاسخ

      یه دفعه ای بگو اصلا مصرف ندا ی ، یه ربعی حیطه بابا

  • صبا, 17 بهمن 1401 @ 1:01 ب.ظ پاسخ

    سلام من 4 سال ب طور مداوم شبانه روزی مصرف شیشه رو داشتم از دوشنبه 10 بهمن تا ب امروز هیچ گونه مصرفی نداشتم.تادوروز پیش دایم خاب تشنگی و گرسنگی داشتم دوروزه خاب زیادی مثل قبل ندارم مثل افراد عادی شدم.گرسنگی هم همینطور.
    از دیشب خستگی و سستی بدنم زیاد شده
    واقعا نمیدونم باید چیکار کنم .این خستگی و کلافگی ب شدت داره ادیتم میکنع لطفا راهنماییم کنید لطفا

    • تحریریه رها مشاور, 25 بهمن 1401 @ 11:01 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست گرامی
      ترک محرک شیشه باید با درمان‌های نگهدارنده برای جلوگیری از عود و لغزش انجام شود و سیستم های بدنی با داروهای متخصصین ترک و البته مشاوره های ماتریکس تقویت شود تا جسم و ذهن درست کار نکند و باورها و جهان بینی شما از آسیب‌هایی که به خود و خانواده زدید و محروم از چه چیزهایی شدید و چه بدست آورده اید و چه از دست داده اید،؟
      نحوه کنترل محرک های درونی و بیرونی و سازگاری با روش زندگیه جدید و…….که همه در ماتریکس کار می‌شود و همراه داروهای مربوط به اختلال روان شما به سختی بتوانید در ترک بمانید.حتما پیگیری و مشورت و درمان داشته باشید تا بیماری مزمن عود نکند.
      موفق باشید

  • بی نام, 20 اردیبهشت 1402 @ 7:29 ب.ظ پاسخ

    مصرف چه مواد غذایی یا دارویی پاک سازی ادرار از آمفتامین را تسریع میکند منظور سرعت بیشتر در پاک شدن ادرار است

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 2:44 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست گرامی
      مصرف آرام بخش و خواب عمیق و خوب کمک به دفع آمفتامین و اثرات محرکی میکند با کمک پزشک دفع را با خواب اوره خوب تسریع کنید.

  • س, 16 خرداد 1402 @ 1:24 ب.ظ پاسخ

    سلام . ایا درمان شیشه. بدون دارو و شرکت در جلسات کنگره ۶۰و استفاده از شربت تریاک امکان پذیراست؟؟!
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 3:37 ب.ظ پاسخ

      سلام برای ترک شیشه حتما باید مشاوره انجام شود و روی ذهن فرد کار کرد و فقط جایگزین مصرف کافی نیست.تغییر فکر و سبک ارتباط و زندگی و حتی محل کار خیلی مهم هست.دوستان و طرز لباس و ظاهره فرد هم در ترک مهم است.باید تغییرات زیادی صورت گیرد تا میزان برگشت به مواد کاهش پیدا کند.

  • مرتضی, 15 تیر 1402 @ 10:47 ب.ظ پاسخ

    سلام،دوست عزیز،مگه اعتیاد ومصرف بالا داشتن چیز خوبیه که بهشم افتخارکنیم،اندازه مصرفشو گفته تا دردرمانش کمک بشه .برای اون یه ربعی همون تاثیری داره که برای شما در گرمی داره،خیط اعتیاده وافتخر به اندازه ومصرفش نه ترک و بهبودی،هر دوتون موفق باشین و انشالله پاک باشین وزندگی کنین

  • اسماعیل, 19 آذر 1402 @ 4:38 ق.ظ پاسخ

    سلام.من دوسالی هست که از قرص های ضد اشتها، جهت کم کردن اشتها استفاده کردم. ورزشکار هستم و بدنسازی ورزش میکنم، از قرصهایی مانند گلوریا و تمشک و کتون و…..، استفاده کردم، که بله بدنی خشک و بدون چربی داشته باشم، الان بدنم خیلی فیت و مناسب هست، ولی متاسفانه مشکلاتی برام درست شده، یکیش تست آمفتامین تو ادرارم مثبت شده، حالات روحی روانی عجیبی دارم. بالا میشم و یهو سقوط میکنم، حجم آب منی کم شده، جهش آب منی کم شده. ولی هوس و شهوتم سر جاش هست. احساس تنبلی میکنم، به این قرص ها وابسته شدم. و واقعا فک کنم معتاد شدم. از، یه طرف هم بدنمو در این فیت دوست دارم و نمیخوام باز بخورم و چاق بشم. میخوامم که از آمفتامین پاک بشم. کسی هم خبر نداره. واقعا اگر کسی بدونه آبرو حیثتم به باد میره و اسم معتاد میوفته روی من و تمام اعتبار و مقامم میره زیر سوال. دو سه روز نخوردم، کسل شدم و بی حال شدم. بازهم خوردم. نمیدونم چیکار کنم???

    • تحریریه رها مشاور, 8 دی 1402 @ 6:01 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست گرامی
      گلوریا آمفتامین دارد و خیلی از داروهای لاغری ه تبلیغاتی هم همین طور.این کسالت و حتی پر خاشگری و بی حوصلگی مربوط به ترک ه آمفتامین هست و دوره ایی بوده و بعد از مدتی برطرف میشود.برای کاهشه عوارض پزشکه اعتیاد و روانپزشک کمک کننده هست که بی حالی و کسالت کم شود.امیدوار و با اراده باشید این دوران را با مشورت پزشک و ارداه خودتان گذر کنید.رژیم ه درست نمیگزارد چاق شوید. برای دریافت مشاوره بیشتر با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132