علائم خماری شیشه چگونه است و چند روز طول می‌ کشد؟

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

بی‌خوابی، افسردگی، اضطراب و میل به مصرف مجدد، از علائم خماری شیشه است و معمولاً 28 روز طول می‌کشد. به شرط آنکه اعتیاد شدید نباشد؛ به شرط آنکه اعتیاد شدید نباشد. این علائم زمانی نمود می‌کند که شما عملاً مصرف آن را کنار گذاشته‌اید. با وجود پیامدهای منفی که این مخدر صنعتی دارد، افراد زیادی به سمت آن کشیده می‌شوند. در نهایت، با پدیدار شدن این پیامدها، تصمیم به ترک هم به دلیل ترس از عوارض خماری، آن‌ها را از درمان منصرف می‌کند. بهتر است اطلاعاتی در مورد اینکه خماری شیشه چگونه است و چند روز طول می‌کشد، کسب کنید. خماری اگرچه آزاردهنده است، اما پایدار نیست. مراجعه نزد یک پزشک متخصص و در یک کلینیک معتبر، به طور قطع مشکل خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

خماری شیشه چگونه است؟

همزمان با اتخاذ تصمیم ترک از سوی معتاد و آغاز برنامه ترک، خماری و علائم مربط به آن نمایان می‌شود. درمانگر با ارزیابی وضعیت بیمار، سابقه اعتیاد و میزان انگیزه او بهترین درمان را انتخاب و فرد را در معرض سم‌زدایی قرار می‌دهد. در این مرحله معتاد بستری شده و برای تحمل علائم خماری و سم‌زدایی آماده می شود. سم زدایی شیشه نسبت به سایر مخدرها همچون الکل و هروئین ساده‌تر است و عمدتاً باعث ایجاد مشکلات جدی و عارضه های جبران ناپذیر نمی‌شود. فرد معتاد در این زمان علائم جسمانی محرومیت را به صورت خفیف تجربه می‌کند و خبری از رعشه‌های شدید، حالت تهوع و استفراغ نیست.

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم خماری شیشه، بی‌خوابی است. البته بی‌خوابی معمولاً بعد از ترک بیشتر دخانیات گریبان گیر افراد می شود. به همین دلیل درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد بسیار مهم است. این موضوع با تجویز داروهای خواب آور و یا سایر تکنیک های آرام بخش، قابل حل است. گرسنگی‌های شدید و میل به خوردن غذای بیشتر نیز با خوردن غذاهای مغذی و وعده‌های غذایی مناسب رفع می‌شود. تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد مهم است. اما بخش مهمی از عوارض مربوط به ترک مربوط به مشکلات روحی و عاطفی است. تقریباً هیچ داروی تأیید شده‌ای وجود ندارد که بتواند این نوع علائم را به شکل مستمر و پایدار بهبود بخشد. تنها حمایت و پشتیبانی خانواده است که می‌تواند به کاهش احساسات ناخوشایند بیمار کمک کند و او را از چرخه افسردگی و اضطراب خارج کند.

علائم خماری شیشه چگونه است؟

 

علائم خماری شیشه چگونه است؟

به طور کلی محرومیت استفاده از شیشه و خماری آن را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد.

  • میل غیرقابل کنترل به مصرف
  • افزایش اشتها، درد معده و کم آبی بدن
  • تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی
  • کاهش تدریجی لذت ناشی از مصرف شیشه و حس سرخوشی پس از آن
  • خستگی شدید و مزمن و نیاز به خواب بیشتر
  • تعریق مفرط و ضعف عضلات
  • خشونت و افکار خودکشی
  • توهم و پارانویا
  • تب و لرز و احساس گیجی
  • از دست دادن انگیزه

علائم خماری شیشه چگونه است؟

 

خماری شیشه چند روز طول می‌کشد؟

زمان بروز علائم خماری، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این بین شدت وابستگی و مدت مصرف بیشترین نقش را دارند. اما به طور کلی، علائم محرومیت، چند ساعت تا چند روز پس از قطع مصرف نمایان می‌شوند. حضور در محیط امن کلینیک‌های درمان می تواند مدت زمان خماری را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

همانطور که گفته شد، علائم محرومیت هرچند درآور و ناخوشایند هستند، اما دوره سم زدایی کوتاه و موقت است. لذا می توانید اطمینان داشته باشید که پس از 7 الی 14 روز، این علائم کمرنگ شده و از بین بروند. به شرط آنکه میزان مصرف بیمار و مدت اعتیاد او بیش از حد نبوده باشد، خماری آن تا  28 روز ماندگار است.

ترک اعتیاد به شیشه در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول ترک از 24 ساعت اول تا پایان هفته اول ادامه پیدا می کند. علائم خماری نیز در 24 ساعت اول ترک به اوج خود می رسند و تا پایان هفته اول کاهش محسوسی پیدا می‌کنند.

سیستم بدنی فرد معتاد در این دوره به ترک و عدم مصرف واکنش های مختلفی نشان می دهد که در مجموع در قالب علائم محرومیت نمایان می شوند. مرحله دوم درمان از پایان هفته اول تا دو هفته پس از آن ادامه پیدا می‌کند. اما اوضاع در این مرحله طبیعی تر و راحت‌تر پیش می رود. همواره به خاطر داشته باشید عموم مصرف کنندگان، پس از 4 الی 5 هفته پس از ترک نیز میل شدیدی به مصرف دارند و در معرض لغزش قرار می گیرند. لذا حمایت از فرد معتاد تا مدت ها پس از درمان و بهبودی می بایست ادامه داشته باشد.

خماری شیشه چند روز طول می کشد؟

 

رفع و درمان خماری شیشه

ترک شیشه با قرص ب2 یا هر روش دیگر، بدون بهره‌مندی از دانش و تجربه درمانگران متخصص ممکن نیست. قطع خودسرانه مصرف شیشه به خصوص در مصرف کنندگان قدیمی، بسیار خطرناک است. علائم خماری در اینگونه افراد بسیار جدی‌تر بروز یافته و زمانی که تحت نظر یک پزشک قرار نگیرند تشدید می‌شوند. اغلب درمانگران برای ترک شیشه داروهایی جایگزین نظیر متادون و یا بوپرنورفین تجویز می‌کنند. این داروها در دوزهای مشخص تجویز شده و به مرور زمان مقدار و دوز آن‌ها کاهش می‌یابد. لذا نمی تواند منجر به اعتیاد مجدد فرد شود. این در حالیست که درمصرف خودسرانه متادون، شاهد اعتیادی جدید و ریشه دار خواهیم بود که ترک آن در کنار ترک شیشه به مراتب سخت‌تر خواهد بود. در کنار دارو، روش ماتریکس نیز بسیار کمک کننده است.

 

شیشه با ایجاد تغییرات شگرف در ناحیه مغز، موجب بروز اختلال‌های روحی و جسمی می شود. عواقب جبران ناپذیر اعتیاد به آن، ضرورت ترک آن را تقویت می کند. اگرچه علائم خماری شیشه برای عموم مصرف کنندگان ناخوشایند و بغرنج است، اما به طور حتم تحمل آن‌ها راحت‌تر از تحمل آسیب های اعتیاد به این مخدر است. آسیب‌هایی که به مرور زمان تمام ابعاد زندگی فرد معتاد را تحت تأثیر قرار داده و او را از خانواده و جامعه طرد می سازد. اگر تصمیم به ترک دارید، اما از پیامدهای ناشی از ترک می ترسید، با متخصصان ما در رها مشاور صحبت کنید. مشکلات و ترس‌ها خود را به ما بگویید تا به بهترین نحو شما را راهنمایی کنیم.

 

تماس با رهامشاور

خماری شیشه چگونه است و چند روز طول می‌کشد؟
خماری شیشه چگونه است و چند روز طول می‌کشد؟
خماری شیشه با حالاتی مانند بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب و میل شما به مصرف مجدد شروع می‌شود و معمولاً 28 روز طول می‌کشد. به شرط آنکه اعتیاد شدید نباشد.
رهامشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

12 دیدگاه

  • محسن, 11 شهریور 1400 @ 5:44 ب.ظ پاسخ

    با سلام من حدود دوسال به طرز فجیعی تقریبا روزی سه تا پنج گرم شیشه میکشیدم ولی یکباره گزاشتم کنار و خیلی خیلی زیاد خابیدم اصلا نمیتونستم بیدار بشم و اشتهام هم مثل گرگ شده بود میل به مصرف داشتم ولی داشتم از عدم مصرف لذت میبردم تقریبا بدون هیچ عوارض خماری شیشه رو ترک کردم کامل

    • تحریریه رها مشاور, 8 اسفند 1400 @ 2:23 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خیلی خوب هست که شما توانستید میل و ولع را تحمل و مدیریت کنید
      همه افراد نمی‌توانند روش شما را داشته باشند.جلوگیری از عود و مدیریت برای ترک رفتارهای اعتیاد هم مهم است باید تحت نظر متخصص ترک انجام شود.اعتیاد بیماری مزمن است فقط ترک مواد نیست

  • یه گرفتار, 28 تیر 1401 @ 10:44 ق.ظ پاسخ

    نمیدونم که باید چی بگم…من دو ساله مصرف کننده شدم با اینکه طی ده سال گذشته اش مصرف کرده بودم بصورت ماهی یا دوماهی یه بار اما ۲ساله مداوم مصرف میکنم.بخاطر کارم نمیتونم ترک کنم که چند روزی بیوفتم خونه نمیدونم چه کنم بوده یه هفته هم نخواستم و نکشیدم اما مداوم‌خوابیدم و جون نداشتم..در ضمن بالای ۶ساله‌متادون هم مصرف اصلیم بوده نمیدونم چه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132