تست اعتیاد کوکائین

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

تست اعتیاد به مواد مخدر باید توسط افراد متخصص در مراکز مربوط گرفته شود. متخصصان با استفاده از دستگاه ها و روش های مختلفی وجود کوکائین را در بدن افراد تشخیص می دهند. اما تشخیص کوکائین در بدن تا مدت زمانی مشخص می شود و با گذر زمان تشخیص آن دشوار خواهد بود. آزمایش ادرار، آزمایش خون، بررسی مو و غیره، از جمله روش های تست اعتیاد کوکائین می باشند. در ادامه مقاله هر کدام از این روش ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کوکائین چیست؟

کوکائین ماده ای روان گردان است که بسیار اعتیاد آور می باشد. این ماده مخدر از گیاه کوکا به دست آمده و به صورت پودری نرم، سفید رنگ و بی بو می باشد. بنا به این دلایل کوکائین، به  برف یا دانه برف نیز معروف است. مصرف کوکائین باعث ایجاد حالت شادی و سرخوشی می شود، زیرا این ماده مغز را به ترشح دوپامین وادار می کند. هنگامی که افراد یک بار این ماده مخدر را مصرف می کنند و حس خوبی را از آن دریافت می کنند، ترغیب می شوند که دوباره آن را مصرف کنند.

نشانه های استفاده از کوکائین

مصرف کوکائین مانند سایر مواد مخدر دارای نشانه هایی است. اگر به اطرفیانتان شک کرده اید که کوکائین مصرف می کنند یا خیر، باید نشانه های مصرف این ماده مخدر را بدانید. ما در مقاله ای جداگانه و مفصل نشانه های مصرف کوکائین را نام برده ایم. اما، در این مقاله نیز نشانه های مصرف این ماده مخدر را به صورت مختصر به شما ارائه خواهیم داد. نشانه های مصرف کوکائین عبارت است از:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • تعریق بیش از حد
  • سریع شدن تنفس
  • کاهش اشتها
  • بی خوابی
  • پرخاشگری و تحریک پذیری
  • توهم

تست اعتیاد کوکائین

اگر فردی در اطرافیانتان نشانه های ذکر شده را داشت و به مصرف کردن یا نکردن او شک کردید، بهتر است که از او تست اعتیاد بگیرید. برای گرفتن تست اعتیاد از افراد راه های مختلفی وجود دارد. روش های تست اعتیاد به کوکائین عبارت است از:

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار رایج ترین و معمول ترین روش تست اعتیاد به کوکائین است. در این روش ادرار افراد مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت مصرف کوکائین، تست افراد مثبت می شود. دلیل رایج بودن این تست نسبت به سایر روش های تست اعتیاد به کوکائین، ارزان بودن و سریع آ؛مدن جواب این تست می باشد. همچنین این تست می تواند تا چهار روز پس از مصرف کوکائین، آن را نشان دهد و جواب را مثبت اعلام کند. در حالی که آزمایش خون و بزاق مدت زمان کمی پس از مصرف کوکائین توانایی تشخیص کوکائین را دارند.  

آزمایش خون

بررسی کردن خون باعث می شود که هر گونه مواد شیمیایی که در بدن وجود دارد مشخص شود. در واقع در این روش نمی شود که چیز غیر طبیعی در بدن وجود داشته باشد اما نشان داده نشود. اما این روش برای مدت زمان طولانی مناسب نیست. یعنی اگر اخرین زمان مصرف فرد با زمان آزمایش دادن فاصله طولانی مدت داشته باشد، قدرت تشخیص از بین می رود.

تست اعتیاد کوکائین

بررسی بزاق دهان یا عرق

بررسی کردن بزاق دهان یا عرق افراد، یکی دیگر از روش های تست اعتیاد به کوکائین می باشد. اما این روش نیز مانند روش آزمایش خون باید فاصله کمی با مدت زمان مصرف داشته باشد. در این صورت است که نتیجه درست و مطلوبی را به شما ارائه می دهد. از این روش اغلب نیروهای پلیس برای تشخیص تست اعتیاد مواد مخدر استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که این روش هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان استفاده از سایر روش ها سخت یا غیر قابل انجام باشند.

بررسی مو

دقیق ترین، مناسب ترین و بهترین روش تست اعتیاد به کوکائین، بررسی مو می باشد. برای بررسی مو می توانند هم از موی سر و هم از سایر قسمت های بدن مو تهیه کنند. در این روش می شود سوخت و ساز کوکائین را به مدت سه ماه در بدن تشخیص داد. بررسی مو برای تست اعتیاد به کوکائین، روشی پر هزینه می باشد. به همین دلیل اغلب مردم از آزمایش ادرار برای تست اعتیاد استفاده می کنند.

تست اعتیاد کوکائین

منفی کاذب در تست اعتیاد کوکائین

هنگامی که افراد تست اعتیاد می دهند و جواب آن مثبت می شود، زندگی و کار و تمام چیزهای خود را ممکن است از دست بدهند. بنا به این دلایل و سایر دلایل، افراد سعی می کنند که جواب تستشان منفی شود. برای این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند که جواب تست خود را منفی کنند. امروزه از نمونه ها مراقبت زیادی می شود و کمتر پیش می آید که افراد بتوانند در نمونه خود اختلال ایجاد کنند. روش های منفی کردن تست اعتیاد عبارت است از:

  • عوض کردن نمونه آزمایش
  • ریختن اشک در ظرف نمونه
  • ریختن ناخن در ظرف نمونه
  • ریختن آب لیمو در ظرف نمونه

تست اعتیاد کوکائین چه زمانی گرفته می شود؟

تست اعتیاد به کوکائین بنا به دلایل مختلف و در موقعیت های مختلفی گرفته می شود. در شرایطی که همه چیز نرمال و عادی است، بدون اجازه خود فرد نمی شود از او تست اعتیاد گرفت. اما، گاهی گرفتن تست اعتیاد به ماده مخدر کوکائین، اجباری می باشد. به عنوان مثال: برخی از شغل ها در کنار گواهی سوء پیشینه، گواهی عدم اعتیاد نیز درخواست می شود. همچنین در آزمایش های پیش از ازدواج نیز تست اعتیاد به مواد مخدر گرفته می شود.   

کوکائین چند روز در بدن باقی می ماند؟

باقی ماندن تمامی مواد مخدر بستگی به میزان مصرف نوع مصرف، سن افراد و غیره دارد. با توجه به این موارد است که می توان گفت کوکائین چند روز در بدن فرد مصرف کننده باقی مانده است. در واقع مدت باقی ماندن کوکائین در بدن هر فرد متفاوت می باشد. اما به طور کلی می توان گفت که کوکائین 1 تا 2 روز در خون، 3 تا 4 روز در ادرار باقی می ماند. همچنین کوکائین در تست اعتیاد از روش بررسی مو تا 90 روز باقی می ماند و قابل تشخیص است.

به یاد داشته باشید که اگر تست شما یا اطرافیانتان مثبت، برای ترک اعتیاد به کوکائین سریعا اقدام کنید. بریا ترک اعتیاد به ماده مخدر کوکائین به دلیل عوارضی که دارد حتما از یک مشاور کمک بگیرید. مشاوران ما در رها مشاور آماده هستند تا شما را در این مرحله از زندگی یاری رسانند. می توانید با ما تماس بگیرید یا سوالات خود را برای ما کامنت بگذارید.

نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132