بهترین روش های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

ترک وابستگی به مواد مخدر، پروسۀ دشواری برای معتادان است. فرد معتاد، پس از ترک، با علائم مختلفی همچون افسردگی رو به رو می‌شود و با گذراندن این مرحله، می‌توان گفت رو به بهبود است. فشار روانی که افسردگی بعد از ترک، بر شخص وارد می‌کند، منجر به بازگشت او به سمت اعتیاد خواهد شد. بهترین روش درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به ماری‌جوانا، شیشه، الکل و یا هر مخدر دیگر، مراجعه به کیلینک‌های ترک اعتیاد و کمک از روان‌شناسان، از ورزش کردن، حذف محرک‌ها و برنامه غذایی سالم است.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد نتیجه چیست؟

مواد اعتیادآور علاوه بر دوران مصرف، هنگام ترک هم مشکلات زیادی را برای اشخاص به وجود می‌آورد. علاوه بر بی خوابی بعد از ترک اعتیاد، مهم ترین مشکل دیگری که شخص پس از ترک با آن رو به رو می‌شود، افسردگی است. اعتیاد در مغز و بدن فرد معتاد تغییرات فیزیولوژیک ایجاد می‌کند. افسردگی یکی از نتایج این تغییرات است. افرادی که به تازگی مواد مخدر را ترک کرده‌اند، گاهی اوقات حالت تهی بودن و ناامیدی از خود توصیف می‌کنند. مواجهه با بی‌حوصلگی، اضطراب و سایر علائم عاطفی هنگام ترک ممکن است بسیار دشوار باشد و تقریباً برای همه چالش برانگیز است.

قبل از ترک، خود را برای مواجه با بی‌حوصلگی بعد از ترک آماده کنید! از اطرافیان بخواهید تا شما را از مصرف الکل یا مواد مخدر دور کنند و باعث تحریک و ناراحتی شما نشوند. سرگرمی‌های سبک که فشار زیادی بر شما وارد نکند برای خود بسازید. مثلاً فیلم‌های کمدی مورد علاقه خود را تماشا کنید یا به مهمانی و جمع‌های خانوادگی که به دور از هر گونه مخدر یا نوشیدنی های الکلی باشد بروید.

به خود یادآوری کنید که حس افسردگی یک قسمت طبیعی از روند ترک است. به یاد داشته باشید، افسردگی ناشی از ترک موقتی است و فقط در چند روز ابتدایی پس از قطع مصرف مخدر یا مصرف دارو، ادامه دارد.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد نتیجه چیست؟

 

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد چگونه است؟

افسردگی هم مانند سایر بیماری‌ها دارای نشانه‌هایی است. بعد از ترک هر یک از دخانیات، ممکن است حالات خاصی از بی‌حوصلگی و کسالت را تجربه کنید. به طور کلی، علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد عبارتند از:

  • اختلال توجه و تمرکز
  • ضعف و کاهش اشتها
  • اضطراب شدید و پریشانی
  • ناراحتی، نا امیدی واحساس پوچی
  • بی توجهی به علایق و درماندگی
  • احساس گناه و افکار آزارنده
  • افزایش تحریک پذیری
  • فکر دائم به خودکشی و مرگ

برخی از علائم مذکور، با حالات افسردگی بعد از ترک سیگار مشترک است. اگر این حالات ادامه یابد، ممکن است یک اختلال خلقی ناشی از مواد را تجربه کنید. یا ممکن است از قبل اختلال خلقی داشته باشید که با استفاده از مواد مخدر پوشانده شده است. در هر صورت، پزشک یا درمانگر می تواند به شما کمک کند تا درمان شما به بهترین نحو ممکن انجام شود.

در ادامه به چگونگی اختلال بی حوصلگی و بدخلقی پس از ترک انواع دخانیات پرداخته شده است.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد چگونه است؟

 

افسردگی بعد از ترک ماری جوانا چگونه است؟

ماری‌جوانا یا همان گل، دارای عنصری فعال به نام THC است که احساس خماری و نشاط آوری را ایجاد می کند. سایر ترکیبات موجود در آن، می تواند نحوه فعالیت بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که مصرف ماری‌جوانا باعث افزایش اعتیاد و افسردگی در بزرگسالان می‌شود. سایر مطالعات نشان دادند که مصرف منظم این مخدر اثراتی مانند: ایجاد اعتیاد، اختلال در رشد مغز در سال‌های نوجوانی، افزایش خطر ابتلا به اختلالات بهداشت روان مانند اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی و بیماری مزمن ریه بر جا می‌گذارد.

افسردگی پس از ترک ماری جوانا، بیش از آنچه که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، رایج است. شاید تصور کنید این ماده نسبتاً بی خطر است یا از نظر جسمی اعتیاد ندارد. اما واقعیت این است که ممکن است با ترک آن، علائم بی‌حوصلگی را تجربه کنید. شاید تصور کنید گل فقط از نظر روانشناختی اعتیاد آور است؛ اما بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که در واقعیت جریان دارد.

اول، هرگونه اعتیاد جسمی بر مغز تأثیر می گذارد. دلیل اعتیاد جسمی مخدرها یا بنزودیازپین‌ها به این دلیل است که مغز به دارو واکنش نشان می دهد و بر احساسی که از نظر جسمی داریم تأثیر می گذارد. استفاده از ماری‌جوانا بر مغز و احساسی که از نظر جسمی داریم تأثیر دارد. به طور خاص، استعمال ماری جوانا به صورت سیگار، بر ترشح سروتونین و دوپامین تأثیر می‌گذارد. سروتونین بر خلق و خو اثر می‌گذارد و احساس خوشبختی ایجاد می‌کند. دوپامین انتقال دهنده عصبی است که مسئول احساس لذت ماست. ایجاد حس سرخوشی و لذت کاذب، از عوامل اصلی مصرف مخدر گل در جوانان است.

هنگامی که شما در حال استعمال ماری‌جوانا هستید، مغز شما مملو از سروتونین و دوپامین است. وقتی استعمال را ترک می‌کنید، سطح این هورمون‌ها کاهش می‌یابد. این در حالی است که مغز شما عادت دارد که سطح بالاتری از این هورمون‌ها داشته باشد. این فرایند مسبب ایجاد افسردگی می‌شود که ممکن است پس از ترک ماری جوانا احساس کنید.

افسردگی بعد از ترک ماری جوانا چگونه است؟

 

دِپرسی پس از ترک ماری جوانا چه مدت طول می‌کشد؟

بعضی از افراد ماه ها پس از ترک، افسردگی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر چند هفته آن را تجربه خواهند کرد. این افسردگی می تواند خود را به صورت احساس نارضایتی، ناراحتی یا بی انگیزگی برای انجام کارها نشان دهد. دلیل این اتفاق آن است که مغز به افزایش سطح سروتونین و دوپامین عادت کرده است. در دوران ترک گل، سطح این هورمون‌ها کاهش می‌یابد و مغز شما برای تولید این دو هورمون به آن حجمِ زیاد، مشکل پیدا می‌کند.

 این حالت سبب می‌شود کارهایی که قبلاً از انجام آن لذت می‌بردید، دیگر برایتان خوشایند و لذت بخش نباشد. مغز در اثر کاهش دوپامین و سروتونین و رفتن مقادیر آن ها به سمت مقدار نرمال، بهبود پیدا می‌کند.

 کمک به درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به گل

با کمک از پزشکان متخصص و درمان تخصصی می‌توانید این مخدر را از بدن خود خارج کنید. زمانی که قصد مصرف دوباره ماده مخدر را دارید، مشورت و صحبت کردن با یک درمانگر متخصص و صحبت کردن در مورد افکار و احساسات‌تان به شما کمک می‌کند تا بتوانید با وسوسه‌های خود مقابله کنید. کمک گرفتن از یک درمانگر و روانشناس بهترین اقدامی است که می تواند به شما در جهت مقابله با احساسات منفی و افسردگی بعد از اعتیاد کمک کند. در این زمینه می‌توانید با متخصصان و روانشناسان مجموعه رها مشاور ارتباط تلفنی، آنلاین و یا حضوری بر قرار کنید.

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به الکل

الکل، مایعی بی‌بو و بی‌مزه است. آبجو، شراب، و مشروبات تقطیری مثل ویسکی، وودکا از معروف‌ترین نوشیدنی‌های الکلی هستند. بسیاری از افراد برای فرار از افسردگی به نوشیدن این مایعات رو می آورند. غافل از اینکه مصرف آن‌ها، مشکل شما را چند برابر و افسردگی را عمیق تر می کند. الکل و افسردگی، یکدیگر را تقویت کرده و شما را بیشتر رو به زوال می کشانند!

بعد مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی، همچنان افسرده خواهید ماند! مصرف آن ها ممکن است برای مدتی مؤثر باشد اما با گذر زمان، مسئله ساز خواهند شد. مردم اغلب تصور می کنند الکل اثر آرام بخش دارد و از آن به عنوان نوعی دارو برای کمک به رهایی از احساس غم و اندوه استفاده می کنند. به نظر می‌رسد این مایع مخدر برخی از علائم افسردگی را به طور موقت تسکین می دهد. اما در نهایت باعث افسردگی طولانی مدت خواهد شد.

برخی از افراد نیز ممکن است پس از سرخوشی اولیه‌ای که هنگام نوشیدن تجربه می‌کنند، دِپرس شوند. بنابراین، برای جلوگیری از احساسات منفی، به نوشیدن ادامه می‌دهند. این چرخه تکرار شده و هر بار وضعیت بدتر می‌شود.

روش درمان                                                                                                                      

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به الکل، کمی متفاوت است. از آنجا که اعتیاد و بی حوصلگی شرایط جداگانه‌ای هستند، هر یک از آنها به درمان متفاوتی نیاز دارند. از این رو، مشکل اعتیاد به الکل و بی‌حوصلگی را به عنوان اختلالات همزمان، به طور جداگانه درمان کنید. افسردگی و اعتیاد به الکل، یکدیگر را تقویت می‌کنند و ذهن و بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در مورد درمان اعتیاد به الکل، بهترین راه، این است که آنها را به عنوان شرایطی جداگانه، اما مرتبط به هم در نظر بگیرید. می‌توانید از چند روش درمانی استفاده کنید که نمونه های اثبات شده ای هستند:

  1. درمان رفتار شناختی: این نوع از درمان به افراد کمک می کند تا افکار و احساسات مشکل ساز را برطرف کنند.
  2. داروهای ضدّ افسردگی: از این داروها برای کمک به بازگرداندن تعادل شیمیایی مناسب در مغز استفاده می‌شود.
  3. گروه‌های پشتیبانی: این گروه‌های حمایتی، اغلب ابزاری برای کمک به شما جهت بهبودی از افسردگی دارند.
  4. درمان ترکیبی: مکمل سایر روش‌های درمانی است و می‌تواند شامل یوگا، مشاوره، هنر درمانی و غیره باشد.
  5. طب سوزنی: این روش نیز تا حدودی مؤثر است.

اینکه کدام روش برای درمان افسردگی شما بهتر است، به خود شما بستگی دارد. مشاور شما گزینه‌ها را بررسی کرده و به شما کمک می‌کند بهترین گزینه را تعیین کنید. واضح است که افرادی که می‌خواهند از ترک الکل در منزل استفاده کنند، از جنبه های درمان ترکیبی و حمایت گروههای پشتیبانی محروم می‌مانند.

افسردگی بعد از ترک الکل و درمان آن

 

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به حشیش و درمان آن

داشتن احساس افسردگی و اضطراب بعد از ترک حشیش کاملاً متداول است. بزرگترین مشکل، جلوگیری از مصرف دوباره آن است. زیرا عدم مصرف این مخدر، باعث می شود که فرد معتاد در محل کار و محیط زندگی دچار اختلالات روانی شود و برای از بین بردن این اختلالات، به مصرف دوباره روی آورد.

متخصصان و روانشناسان، برای درمان اضطراب و افسردگی ناشی از ترک حشیش، از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می‌کنند. مشاوران روانپزشک و روان‌شناس، علاوه بر جسم، ذهن و روح شما را نیز درمان خواهند کرد. پس بهتر است از روش‌های خود درمانی استفاده نکنید و به یک روانشناس مراجعه کنید تا بهبودی کامل را به دست آورید. متخصصان رها مشاور در این زمینه یاری‌گر شما خواهند بود.

افسردگی بعد از ترک شیشه و درمان آن

مت آمفتامین که در بین عموم به نام شیشه شناخته می‌شود، یک محرک بسیار قوی و اعتیاد آور است. ماده مخدر شیشه، مانند خرده شیشه است که سفید، بی‌بو و تلخ مزه بوده و به آسانی در آب یا الکل قابل حل است که در این حالت برای تزریق از آن استفاده می‌شود. این ماده به صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردن یا تزریق مصرف می‌شود.

به دلیل وابستگی بسیار زیادی که پس از مصرف مِت در شخص معتاد به وجود می‌آید، ترک آن سخت‌تر از مواد مخدر دیگر است. خستگی، افسردگی یا روان‌پریشی، از علائم خماری شیشه است. مرحله اول، در 24 ساعت اول پس از مصرف این ماده می‌باشد که ممکن است افراد علائم اولیه ترک را تجربه کنند. علائمی مثل خستگی و افزایش اشتها. مرحله دوم، دو تا سه هفته طول می‌کشد و شامل اضطراب، افسردگی و اختلالات روانی می‌باشد. برای بیشتر افراد، افسردگی در پایان هفته سوم از بین خواهد رفت، اگرچه در برخی بیماران ممکن است طولانی‌تر شود.

تجربه ترک شیشه با قرص ب2 یا هر روش دیگری، برای اشخاص مختلف، متفاوت است. اما علائم و نشانه‌های خاصی وجود دارد که معمول است. اگر دارای علائم شدید بودید، در اسرع وقت به دنبال کمک باشید و حتماً به پزشک خود اصلاع دهید.

درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد به شیشه چگونه است؟

ترك مِت ممكن است مشكل باشد، اما مواردی وجود دارد كه می‌توانید برای كنار آمدن با علائم خود و سهولت روند پروسه، انجام دهید که عبارتند از:

  1. ورزش: نقش ورزش بر ترک اعتیاد بسیار روشن است. ورزش همراه با دارو، در کاهش اضطراب و افسردگی تأثیرگذارتر خواهند بود.
  2. حواس خود را پرت کنید: ولع و هوس شدید به مصرف دوباره بعد از ترک، وجود دارد. اما شدت ولع مصرف، به تدریج طی دو تا پنج هفته کاهش می یابد. روش هایی که برای مشغله و حواس پرتی هستند را پیدا کنید تا این هوس ها از ذهنتان دور شوند.
  3. از عوامل محرک اجتناب کنید: اگر شرایط خاص یا افرادی وجود دارند که تمایل به مصرف مجدد شما دارند، مراقب باشید و در دوره ترک خود از آنها دوری کنید تا خطر عود را به حداقل برسانید.
  4. رژیم غذایی سالم داشته باشید: ممکن است اشتهای شما به غذا در حین ترک دوباره برگردد، اما مهم است که سعی کنید همه چیز را در حد متوسط نگه دارید. از روش‌های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد غافل نشوید.

اگر به دنبال قطع دارو، علائم افسردگی ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید. داروها اغلب در درمان این علائم مفید هستند. استفاده از روش ماتریکس، کمک می‌کند تا افسردگی بیمار هرچه سریع‌تر فروکش کند.

اگر تصمیم به ترک دارید و در این زمینه سوالی ذهن تان را مشغول کرده یا نیاز به مشورت دارید، با متخصصان ما در مجموعه رها مشاور صحبت کنید. ما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در خدمت شما هستیم.

درمان افسردگی پس از ترک شیشه چگونه است؟

 

تماس با رهامشاور

بهترین روش های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد
بهترین روش های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد
بهترین روش درمان افسردگی بعد از ترک ماری‌جوانا، شیشه، الکل و یا هر مخدر دیگر، مراجعه به کیلینک‌های ترک اعتیاد و کمک از روان‌شناسان، از ورزش کردن، حذف محرک‌ها و برنامه غذایی سالم است.
رها مشاور
نظرات درمان شدگان رهامشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132