ترک متادون در خانه

دکتر زهرا زهره وندی
دکتر زهرا زهره وندی

دارای دکترای تخصصی روانشناسی هستند و با سالها تجربه به صورت تخصصی در مرکز رها مشاور به مشاوره و درمان اعتیاد طبق آخرین متدهای روز می‌پردازند.

برای افراد معتاد، ترک اعتیاد، واژه‌ای هولناک است. به همین دلیل، آن ها از ترک فراری هستند و گاه ترجیح می دهند ترک را از منزل خود آغاز کنند. اعتیاد به متادون می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی یک فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. برای ترک هر نوع ماده مخدر نیاز به روش های اصولی و استاندارد تحت نظر پزشک داریم بنابراین برای شروع روند ترک اعتیاد، نیازمند مشاوره ترک اعتیاد هستیم. در این مقاله به صورت جامع به بررسی ترک متادون پرداخته ایم تا به تمامی سوالات شما درباره ترک این ماده پاسخ داده باشیم.

متادون و کاربرد آن

ترک متادون

متادون یک ماده ی شیمیایی ست که با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد سبب کاهش علائم خماری شده و تاثیرات شادی آور مخدرهایی نظیر هروئین، مرفین و تریاک را قطع می‌کند. به همین دلیل متادون از داروهای ترک اعتیاد به تریاک و هروئین است .از متادون برای تسکین دردهای مزمن و شدید نظیر سرفه‌های تکراری و خشک استفاده میشود. نکته ای که کمتر مورد توجه قرار میگیرد این است که متادون خود نیز اعتیاد آور است به همین دلیل بسیاری از افرادی که به طور خودسرانه برای ترک اعتیاد و یا دیگر مواد مخدر از متادون استفاده کرده اند بعد از مدتی به اعتیاد متادون گرفتار شدند.

انواع روش‌های ترک متادون

مصرف بیش از اندازه و نادرست متادون اعتیادآور است و عوارض بدی بر سلامت روح و جسم دارد. از این دارو  برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود؛ زیرا خاصیت ضد درد دارد. اما این درمان باید تحت نظر پزشک و با اجازه او باشد. متادون با از بین بردن عوارض نشئه‌آور هروئين و کمک به ترک کوکائین، به ترک اعتیاد کمک می‌کند. برای درمان وابستگی به متادون، ابتدا باید بررسی شود که فرد مصرف کننده چه میزان از این ماده و به چه صورت‌هایی مصرف کرده است. ترک متادون راحت نیست، اما شدنی است.

در رها مشاور بخوانید: ترک اعتیاد کوکائین با متادون

ترک اعتیاد به متادون در منزل

متادون داروی مخدری است که جهت درمان و کاهش دردها تجویز میگردد به همین دلیل  افراد معتاد به مواد مخدر برای ترک از این دارو و کاهش عوارض غیر قابل تحمل از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از معتادان ،متادون را جایگزین ماده‌ی مخدر می‌کنند و سعی دارند تا با این جایگزینی اعتیاد خود را ترک کنند. اما باید بدانید که  متادون خود اعتیاد آور است و مصرف بدون نظر پزشک سبب وابستگی می‌شود.

شواهد نشان می دهد بسیاری از کسانی که به متادون اعتیاد پیدا کردند، پس از گذشت مدتی، دیگر از مصرف متادون لذت نمی برند بلکه فقط  بدن آن ها به این ماده مخدر عادت کرده و آن ها برای سرکوب میل شدید  آن را مصرف میکنند.با گذشت زمان و بلوکه شدن بدن در مقابل تاثیر متادون،مصرف کننده برای دریافت تجربه لذت اولیه ممکن است به مواد مخدرهای سنگین تری همچون شیشه و هروئین روی بیاورند.

خبر خوش آن است که با حفظ برخی نکات، می‌توانید به ترک متادون، حتی در منزل خود بپردازید. این کار حتماً باید با همراهی پزشک و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای صورت گیرد زیرا ترک خودسرانه و ناگهانی ممکن است با سکته مغزی و قلبی همراه شود. همچنین پزشک در درمان افسردگی بعد از ترک، کمک خوبی به شما می‌کند.. پزشکان متخصص و مشاوران ترک اعتیاد در رها مشاورمیتوانند  به شما کمک می‌کنند تا مراحل را آسان تر پشت سر بگذارید.

حقایقی در رابطه با ترک متادون در منزل

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افرادی که خودشان به تنهایی اقدام به ترک متادون در منزل کرده‌اند، پس از مدتی دوباره به مصرف آن روی آورده‌اند. در برخی موارد، حتی فوت نیز گزارش شده است. چرا که یکباره نمی‌توان سموم ناشی از اعتیاد را از بدن خالی کرد. از سوی دیگر، برخی از افراد ناشی، ترک متادون با کلونازپام را پیش می‌گیرند. بنابراین، تأکید ما بر این است که قبل از اقدام، جوانب مختلف این کار را مدّ نظر قرار دهید. به منظور سم زدایی متادون، از مطمئن‌ترین داروها استفاده کنید. از طرفی این موضوع اثبات شده است که اگر افراد معتاد در مکانی که می‌خواهند ترک کنند، بیشترین احساس امنیت و آسایش را داشته باشند، قطع به یقین مراحل ترک آن‌ها با موفقیت همراه است. برای آنکه این پروسه با موفقیت انجام شود، سعی کنید که انگیزه‌های درونی شخص مبتلا را برای ترک، بیشتر و بیشتر کنید. چرا که قبل از هر چیز، دنبال کردن بهترین روش ترک اعتیاد نیازمند دلایل و هدف‌های بزرگ و قوی است.

ترک اعتیاد با متادون

ترک متادون به چه صورت است

تریاک مخدری قوی ست که قطع ناگهانی مصرف آن عوارض شدید و علائم خماری غیر قابل تحملی را برای فرد به همراه می آورد. متادون درد ناشی از خماری تریاک را ا تا حدود 4 الی 8 ساعت تسکین می‌دهد.از این رو پزشکان برای جلوگیری از علائم خماری تریاک متادون تجویز میکنند. پزشکان اصولا مقدار مجاز برای مصرف متادون را  روزانه 1 بار تعیین میکنند اما با توجه به شرایط فرد همچون مقدار مصرفی تریاک،سن ، تعداد سالهای مصرف و…ممکن است دوز آن را بالا یا پایین تر تجویز کنند.مدت دوره ی مصرف متادون و نوع مصرف (تزریقی و یا به صورت شربت و قرص) را پزشک تعیین میکند

مدت زمان ترک اعتیاد با متادون

متادون در اصل سبب کاهش علائم خماری میشود و در روند سم زدایی بدن از تریاک تاثیر چندانی ندارد.اگر دوران سم زدایی به درستی انجام شود حدود 2 تا 3 هفته طول میکشد که مواد مخدر تریاک از بدن پاکسازی شود. به طور کلی ترک کامل تریاک با متادون با توجه به شرایط بیمار ممکن است متغیر باشد. عموما 6 ماه تا یکسال زمان میبرد تا دوره ی ترک نهایی شود اما اگر مدت زمان اعتیاد به تریاک کوتاه باشد ممکن است 3 تا 5 ماه زمان ببرد تا پروسه ترک کامل شود

مراحل ترک متادون

ترک متادون در منزل اگر به تنهایی و بدون مراقبت متخصص باشد، با عوارضی همراه است ترک ناگهانی آن میتواند  تأثیرات مخربی بر مغز، روان و جسم داشته باشد. ترک متادون به دو مرحله کلی تقسیم میشود.

مرحله‌ی حاد: علائم ترک متادون معمولا ۳۰ ساعت بعد از آخرین مصرف آغاز می‌شوند و فرد  بعد از ۵ الی ۷ روز وارد مرحله سم زدایی میگردد

مرحله  ثانویه: پس از عبور از مرحله سم زدایی و پاک شدن بدن از مخدر متادون وارد فرد وارد مرحله ثانویه میشود.این مرحله عارضه های روانی ناشی از ترک مصرف  برای فرد ایجاد میشود این مرحله ممکن است برای هفته‌ها و حتی تا ۸ ماه ادامه داشته باشند پس از قبل برای آن‌ها آماده باشید.

عوارض جانبی ترک متادون

ترک متادون در منزل

عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر بسیار وابسته به مدت زمان استفاده از مواد، علائم فیزیکی و … دارد. برخی از شایع‌ترین عوارض ترک متادون در منزل عبارتست از:

  • سردرد و سرگیجه
  • دردهای بدن
  • بی‌قراری
  • تعریق
  • حالت تهوع و اسهال
  • تب یا لرز
  • بی خوابی بعد از ترک اعتیاد و توهم
  • عصبانیت غیرمنطقی
  • افسردگی
  • از دست دادن اشتها
  • اضطراب و تنش

ترک متادون با دارو در خانه

برای تسکین علائم شدید ترک که برای بسیاری افراد غیر قابل تحمل است میتوان از داروهای ترک اعتیاد بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین استفاده کرد.این داروها از جمله داروهایی هستند که برای آسان کردن فرایند ترک و کاهش برخی از علائم دردناک استفاده می‌شوند.

نالترکسون سم زدای قوی است که علائم ترک را ۲ یا ۳ روز کاهش می‌دهد . کلونیدین جهت سم زدایی به اندازه بوپرنورفین موثر نیست، اما علائمی مانند اضطراب، تحریک، درد عضلانی، عرق کردن، آبریزش بینی و گرفتگی مفصلی را کاهش می‌دهد

روش سنتی ترک متادون

روش سنتی ترک متادون به صورت تدریجی صورت می‌گیرد. این روش معمولا ۵ الی ۷ هفته طول می‌کشد. در این روش فرد معتاد ابتدا مصرف متادون را تا ۳۰ میلی گرم در روز کاهش می‌دهد. پس از آن مصرف خود را هر هفته به میزان ۵ میلی گرم کم می کند تا میزان مصرف به ۲۰ میلی گرم برسد.

سپس هر هفته میزان کم‌تر از ۵ میلی گرم از مصرف خود را کاهش دهید تا به صفر برسد. این روش از روش ترک ناگهانی موثرتر است اما با این حال باید برای ترک موثر متادون باید حتما زیر نظر مشاوران متخصص قرار بگیرید زیرا مشاوران مجرب تا زمانی که وسوسه مصرف به طور کامل از بین برود شما را ساپورت میکنند. به طور معمول ذروند ترک متادون از ۶ ماه تا ۱ سال وقت می‌برد.

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

مدت زمان اختلال خواب در این دوران به فاکتورهایی مثل میزان دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، سن و شرایط جسمانی فرد معتاد بستگی دارد در نتیجه می‌تواند از چند روز تا چند سال متغیر باشد.  به طور معمول یک هفته طول می‌کشد تا روال خوابیدن فرد به حالت عادی برگردد. اما در بسیاری از افراد این اختلال در خوابیدن تا 6 ماه الی یکسال به طول انجامیده است.برای رفع اختلال خواب ناشی از ترک متادون از مشاوران متخصص ما در رها مشاور میتوانید راهنمایی بگیرید.

دارو درمانی و کمک به سم زدایی متادون

در این روش شما می توانید به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید و درمان خود را تحت نظر پزشک انجام دهید. اگر اعتیادتان شدید باشد، پزشکان شما را بستری خواهند کرد. سپس بنابر تشخیص، ابتدا دوز پایینی از قرص متادون به شما می‌دهند تا حالاتی مانند بی‌خوابی و یا دردهای ناشی از مصرف دوز بالا، کم شود. در ادامه، از سایر داروها کمک می گیرند. پزشک در ابتدا میزان اعتیاد و مدت زمانی که متادون مصرف می‌کردید را بررسی می‌کند. سپس با توجه به وضعیت جسمانی و میزان سم‌های موجود در بدن‌تان، به شما بوپرنورفین و کلونیدین تجویز می‌شود. به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه این داروها باعث ایجاد درد و خماری بیشتر خواهد داشت. به همین جهت، این داروها حتماً باید به تشخیص پزشک باید مصرف شوند.

پزشک در کنار داروهای کمکی، یک برنامه غذایی خاص برای شما مهیا می کند تا با کم کردن وابستگی ذهنی و جسمی، از میزان درد شما کم کند. اما هرگونه خود سری در درمان توسط خودتان نیز فواید این رژیم‌ها را از بین می‌برد و شما را به وضعیت زیر دچار می‌کند:

  • برهم خوردن ساعت خواب و بی‌خوابی‌های مکرر
  • کاهش فشار خون
  • ضعف و از دست دادن قوای جسمی
  • سرگیجه و تهوع
  • اضطراب و بیقراری
  • خارش های شدید پوستی
  • ضعف در بینایی
  • اختلالات جنسی

نکته اینکه که هیچ داروی گیاهی برای ترک متادون وجود ندارد. درمان به شیوه سنتی مورد تأیید پزشکان نیست و گاها مصرف آن ها باعث ایجاد افسردگی می‌شود.

مشاوره درمانی

ترک متادون

برای ترک هر مخدری اراده و عزم قوی لازم است. زیرا با این وجود، باز هم مغز به طور ناخودآگاه، شما را به سمت مصرف دوباره می برد و باعث طولانی‌تر شدن درمان می‌شود. درمان متادون راهی طولانی است و به مداومت و استمرار نیاز دارد. این زمانی محقق می شود که یک مشاور خوب با پرورش ذهن‌تان در کنار شما باشد.

مشاوران در مراکز ترک اعتیاد و یا کلینیک های پزشکی و همچنین مشاوره های آنلاین در دسترس شما خواهند بود. هدف آن ها ارائه یک برنامه غذایی منظم به همراه فعالیت‌های ورزشی است. آن ها شما را وارد گروه‌های حمایتی می‌کنند. از این طریق با ایجاد فضایی مطلوب سعی می کنند تا با ایجاد تله‌های ذهنی حواس‌تان را پرت و ذهن‌تان را آموزش دهند. ادامه درمان بر اساس ترک اعتیاد به روش ماتریکس می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ به ویژه در مورد بیمارانی که انگیزه محکمی ندارند.

سم زدایی متادون چند روز طول می کشد؟

یکی از روش‌های درمان اعتیاد به متادون، سم‌زدایی است. سم زدایی متادون در صورتی که زیر نظر متخصص انجام شود، 14 – 21 روز طول می‌کشد. بعد از آن، تا یک سال دارو درمانی و مشاوره درمانی لازم است تا فرایند درمان کامل گردد. در کنار همه این ها، رژیم و برنامه غذایی خاص و فعالیت بدنی مناسب، بسیار کمک کننده و مکمل درمان است. اگر سم‌ زدایی متادون در مراکز تخصصی صورت گیرد، امکان دفع سم از بدن‌تان طیّ 2 تا 3 هفته، وجود دارد. بعد از آن لازم است با مشاوره درمانی و داروهای کمکی، بر ادامه درمان مداومت کنید. اگر بخواهید با قطع کلی و ناگهانی دارو اقدام به ترک کنید، آسیب های بسیاری به بدن‌تان وارد می‌شود. همچنین باعث می شوید مراحل درمان طولانی‌تر شده و در حین ترک، احتمال بازگشت شما به مصرف مجدد زیاد شود. مدت زمان ترک متادون در درجه اول به خودتان و بعد از آن، به روش انتخابی شما برای درمان بستگی دارد. اینکه عزم تان چقدر باشد، بسیار مهم است.

در رهامشاور بخوانید :سم زدایی با متادون چگونه است؟

درمان متادون چند روز طول می کشد؟

درمان بر اساس سابقه مصرف شما، بین 14 تا 30 روز طول می‌کشد. در موارد شدیدتری که نیاز به بستری داشته باشید، این میزان بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، تا زمانی که سلامت جسمی و روحی شما توسط متخصص تأیید نشود، شما را مرخص نخواهند کرد. درمان متادون به ذهن شما بستگی دارد. زیرا این وابستگی در ابتدا در ذهن شما ریشه دوانده است. به همین جهت میزان همکاری شما با مشاوران و حرکت در مسیر پیشنهادی آن‌ها برای ترک و انجام دادن برنامه رژیم غذایی برای شما نتیجه زودتری را حاصل خواهد کرد.

درمان بی خوابی بعد از ترک متادون

درمان بی‌خوابی بعد از ترک اعتیاد همواره یکی از مهمترین قسمت‌های درمان و ترک دخانیات است. متادون نیز از این امر مستثنی نیست و یکی از عوارض ترک این مخدر، بی‌خوابی است. در کنار این بی‌خوابی، علائم دیگری مانند خماری نیز خواهید داشت که برای جسم‌تان عوارض بدی ایجاد می‌کند و باعث لکه های پوستی می شود. برای درمان بی‌خوابی، توصیه می‌شود تا حدّ ممکن اضطراب ر از خود دور کنید و از محیط ها و افراد تنش‌زا دوری کنید.

سعی کنید برنامه خواب منظمی برای خود معین کنید تا به تدریج مغزتان را به خوابیدن در ساعت مقرر عادت دهید. اگر خواب تان نبرد، می توانید با نوشیدن دمنوش هایی مانند بابونه و گل گاوزبان، آرامش تقریبی برای ذهن و اعصاب‌تان فراهم کنید.

نقش ورزش بر نقش ترک اعتیاد را فراموش نکنید. انجام ورزش‌های شبانه مانند پیاده‌روی و دویدن قبل از خواب و همچنین خوردن غذاهای سبک، در فراهم کردن خواب راحت کمک می کند. ورزش همچنین به هر چه بیشتر خارج شدن سموم از بدن‌تان کمک می‌کند.

در صورتی که بی‌خوابی شما با خماری و یا بدن درد همراه بود، پیش از خواب استحمام کنید. سعی کنید به ذهن‌تان این موضوع را تلقین کنید که شما بیمار نیستید و به خود روحیه بدهید. در مواردی که این بی‌خوابی باعث بروز تشنج و یا علائم دیگر شد، با پزشک تان صحبت کنید و از داروهایی که او تجویز کرده است، استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، متادون در لیست آزمایش اعتیاد ازدواج، بررسی می‌شود. بنابراین، از کامل شدن فرایند ترک خود مطمئن شوید.

در رهامشاور بخوانید : سم زدایی سریع متادون چه علائمی به همراه دارد؟

عوارض ترک اعتیاد با متادون

متادون در کاهش وابستگی به تریاک و علائم خماری آن تاثیر مثبتی دارد و به همین دلیل از داروهای مورد استفاده در ترک اعتیاد  است اما مصرف متادون خود عوارض جانبی ای دارد. این عوارض عبارت است از:

  • سرگیجه و کم سو شدن دید
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و بی اشتهایی
  • اختلال در خواب
  • کاهش شدید فشار خون
  • خارش و التهاب پوست
  • اضطراب و بی قرار شدن در طول مصرف متادون
  • افسردگی شدید
  • یبوست
  • افزایش تعرق بدن
  • کاهش میل جنسی
  • بی حالی و سستی
  • پوسیدگی دندان
  • ورم دست و پا
  • برهم خوردن نظم عادت ماهیانه

سکته قلبی  نیز یکی از عوارض خطرناک مصرف خودسرانه و بدون کنترل متادون در طولانی مدت است.

تداخل دارویی متادون

تداخل متادون با داروهایی مانند آلپرازولام یا دیازپام می‌تواند باعث اوردوز شود. زیرا خود این داروها اعتیادآور هستند و ترک آلپرازولام و دیازپام پروسه درمانی مخصوص به خودشان را دارند.

عوارض مصرف همزمان متادون با تریاک

عوارض مصرف متادون با تریاک

گاه اتفاق افتاده که فرد در حال ترک نتوانسته بر وسوسه خود غلبه کند به همین دلیل به مصرف دوباره ی تریاک روی آورده است. اشخاص در این زمان عموما مصرف متادون را قطع نمیکنند چون احساس میکنند متادون اثر تریاک را از بین میبرد اما باید دانست که مصرف همزمان متادون و تریاک، به دلیل اینکه هر دو بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند؛ مشکلات تنفسی شدید، کما و یا حتی مرگ را در پی دارد. با کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی، احتمال کاهش شدید فشار خون نیز وجود دارد.بنابراین از مصرف همزمان تریاک و متادون اکیدا خودداری فرمایید.

ترک اعتیاد با متادون موثرتر است یا قرص b2 ؟

داروهای ترک اعتیاد متفاوتی در بازار وجود دارند. متادون و قرص ب 2 از جمله بهترین و رایج ترین داروهای ترک اعتیاد هستند. شاید برایتان سوال به وجود آید که در ترک تریاک کدام یک از این دو موثرتر عمل میکند؟

متادون و قرص ب 2 هردو یک اثر را بر سیستم عصبی گذاشته و عملکرد مشابهی با یکدیگر دارند. هردو در کاهش علائم خماری ترک اعتیاد و کاهش احساس وابستگی به مصرف  موفق عمل کرده اند همچنین هردو این دارو های اعتیادآور عوارض جانبی از جمله اضطراب به همراه دارند و معمولا میزان اضطراب ایجاد شده در هردو دارو یکسان است. ؛اما با توجه به اینکه هر کدام از این داروها با نوعی داروی خاص تداخل دارند به همین علت پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار و داروهای مصرفی او، متادون یا قرص ب 2 تجویز میکند.

سخن آخر

ترک اعتیاد یکی از پیچیده‌ترین کارهاست. چرا که سیستم بدنی تمام افراد، با یکدیگر متفاوت است. هیچ‌گاه نمی‌توان تعیین کرد که بدن فردی که به متادون معتاد شده است، در زمان ترک چه واکنشی را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که تمایل به ترک متادون در منزل دارید باید به نکات عنوان شده در این مطلب توجه نمایید.

همچنین اضطراب های شدیدی که به دلیل ترک ناگهانی مواد مخدر به وجود می‌آیند، قطعاً اثرات بدی بر سلامت و روان فرد می‌گذارد. گاهی ممکن است فرد مبتلا به دلیل عدم آگاهی، با انجام دادن برخی روش‌های خودسرانه، باعث بروز پیامدهای خطرناکی شود. بنابراین، بهترین روش ترک اعتیاد به متادون در منزل، همراه با یک مشاور و مختصص اثر بخش و مطمئن خواهد بود. نقش ورزش بر ترک اعتیاد را همواره در نظر داشته باشید و تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد را فراموش نکنید.

بررسی اعتیاد به متادون، جزء آزمایش اعتیاد ازدواج است. اگر به این مخدر وابسته و در صدد ترک برای ازدواج هستید، دقت بیشتری در فرایند درمان خود داشته باشید.  اگر در این زمینه با سؤالی مواجه هستید یا نیاز به راهنمایی دارید، با متخصصان ما در رها مشاور ارتباط برقرار کنید.

نظرات درمان شدگان رهامشاور

82 دیدگاه

  • مهرداد, 27 تیر 1400 @ 10:16 ب.ظ پاسخ

    میخواهم ترک کنم حتی اگه بمیرم راهنمایی کنید لطفا در محض رضا ممنون تا جایی که راه داره راهنمایی کنید که دردم کمتر شود

    • تحریریه رها مشاور, 19 بهمن 1400 @ 2:43 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      حتما با پزشک و مشاور ترک اعتیاد همراه شوید تا درد و خماری کمتر داشته باشید.ترک اعتیاد حتما ابزار دارویی میخواهد

    • حامد, 27 تیر 1402 @ 1:58 ق.ظ پاسخ

      سلام
      تونستی ترک کنی اگر نه بهم زنگ بزن چون من الان در حال ترکم وامروز روز ۱۵ هست میتونم کمکت کنم

  • مهرداد, 27 تیر 1400 @ 10:18 ب.ظ پاسخ

    باید ترک کنم یاترک یامرگ

    • تحریریه رها مشاور, 19 بهمن 1400 @ 2:44 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      با این انگیزه قوی حتما میتوانید با کمک مشاوران و پزشکان ترک اعتیاد شروع درملن کنید سم زدایی و نگهدارنده.
      با شما همراه خواهیم بود انشالله

  • ریگی, 6 آذر 1400 @ 11:38 ب.ظ پاسخ

    سلام من نزدیک یکماه هست که متادونوترک کردم ازهیچ دارویی استفاده نکردم دردعضلانی شدیدی دارم اونهم موقع شب که میخوام بخوابم میشه راهنمایی کنیدازچه قرصی استفاده کنم که دردم کمتر بشه ۳۸سالمه سه سال میشه که استفاده میکردم اونهم روزی ۲۰ میل

    • تحریریه رها مشاور, 18 بهمن 1400 @ 4:51 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک هر ماده ایی بخصوص متادون که قوی میباشد ابزاره دارویی میخواهد و بهتر است مجموعه دارو توسط پزشک ترک تجویز شود تا متادون و عوارض از بدن خارج شود.
      یک داروی مسکن به تنهایی کارساز نیست

  • هاله, 11 دی 1400 @ 6:07 ب.ظ پاسخ

    سلام، بعد از بیماریم به توصیه یکی از دوستان شروع به مصرف متادون کردم اون زمان نمی دونستم اعتیاد آوره الان یکساله، البته دوز کم رو مصرف می کنم می خوام ترکش کنم من تا حالا هیچ مخدری استفاده نکردم اینم نمیدونستم مخدره خیلی نگرانم نتونم بزارمش کنار خواهش راهنماییم کنید.

    • تحریریه رها مشاور, 17 بهمن 1400 @ 7:44 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک متادون حتما تحت نظر پزشک و مشاور روان باید صورت گیرد چون علائم ترک و محرومیت متادون زیاد است و دردو بی قراری نمیگزارد شما در ترک بمانید.با کمک پزشک این موارد میتوانید از این سوءمصرف نجات پیدا کنید.با متخصصین رها مشاور صحبت کنید.

  • علی, 13 بهمن 1400 @ 3:13 ب.ظ پاسخ

    سلام.روز بخیر.من ۳۹ ساله هستم و تقریبا یک سال و نیم متادون مصرف کردم.اول قرص و تقریبا هفت یا هشت ماهه شربت متادون.خیلی نامنظم بوده. دو سه روزی یه بار به اندازه حدود ۲۰ سی سی.زمانی هم که قرص می‌خوردم دو سه روزی یه دونه.هفت هشت ماهه فقط شربت مصرف کردم.آخرین باری که مصرف کردم ۱۳ روز پیش بود و تصمیم گرفتم بذارم کنار،چند روز دیگه هم قراره برم آزمایش ازدواج.به نظر شما نتیجه آزمایش اعتیاد مثبت میشه؟باید چکار کنم؟تو را خدا راهنماییم کنید.زندگی و آبروم در خطره.

    • تحریریه رها مشاور, 17 بهمن 1400 @ 7:37 ب.ظ پاسخ

      سلام اگر تست ۵ گانه که دستورالعمل از سال ۱۴۰۰ هست گرفته شود مثبت می‌شود
      متادون حتی در افراد تا ۴۰ روز هم می‌ماند.برای زودتر منفی شدن و ترک با مشاوران مرکز رها مشاوره صحیت کنید.

  • ترک کرده, 2 اسفند 1400 @ 3:11 ب.ظ پاسخ

    سلام متاسفانه شما دارید برای ترک متادون از داروی b2که خودش خیلی مخرب و اعتیاد اوره استفاده میکنید من 25سالمه و 6سال متادون مصرف میکردم سه سال شربت و سه سال قرص مصرفم متغیر بین 30سی سی در روز یا یک قرص 40بود اما کم کم اونو طی دوسال رسوندم به یک قرص پنج و بعد از اون طی دو ماه از یک قرص 5رسوندم به یک دهم قرص پنج که خیلی هم سخت نبود چون به تدریج و با انگیزه اینکار و کردم بعد از اون هم قطع مصرف کردم و خداروشکر با کمترین خماری و درد و فقط با مصرف قرص گاباپنتین و کوبیکس و یه عضله شل کن اون هم فقط برای هفته اول ترک کردم و امروز روز 17ترکم هستش و هیچگونه مشکلی برام پیش نیومده عزیزانم لطفا نترسید و فقط به خودتون ایمان داشته باشین یه جدول برای خودتون طراحی کنید و طی مدت شش ماه براحتی ترک کنید

    • تحریریه رها مشاور, 5 اسفند 1400 @ 10:45 ب.ظ پاسخ

      سلام
      خداروشکر که توانستید با انگیزه ترک کنید.ما ب ۲ استفاده نمیکنیم
      روش ترک کلینیک ما بسیار علمی و بدونه وابستگی ه مجدد هست.ترک برای هر فرد با توجه به ویژگی بدنی و روانی او انجام می‌شود.یک نسخه برای همه کارساز نیست.
      موفق باشید

  • ناشناس, 12 تیر 1401 @ 8:10 ق.ظ پاسخ

    سلام.خسته نباشید.من تریاک میکشیدم چند ساله ولی الان سه ماهه که شربت متادون مصرف میکردم روزی سه سی سی و اونو کم کردم رسوندم به یک قطره و الان شیش روزه نخوردم.بی حالم نمیتونم کاری رو انجام بدم و زود خسته میشم و شبا هم خیلی پا درد دارم و کلافم.البته پادرد شدیدم بعد سه روز شروع شد.به نظرتون تا چند روز دیگه این علائم ادامه داره؟ممنون میشم جواب بدید

    • تحریریه رها مشاور, 8 شهریور 1401 @ 7:39 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      متادون داروی قوی و مسکنی هست که نیاز به مشاوره و درمان دارویی برای کنار آمدن روان و جسم با نبود ماده دارد.افسردگی و بی حالی بیقراری از عوارض ترک متادون هست که مدت زیادی پایدار میباشد.حتما با متخصصین مشورت کنید و تحت درمان باشید

      • نیما, 29 بهمن 1401 @ 7:52 ب.ظ پاسخ

        سلام. ایا برای ترک در کلینیک، داروهای کمکی از همون ابتدا استفاده میشه؟ سوالم دقیقا اینه که چقدر از میزان خماری به کمگ داروها کاهش پیدا میکنه؟ و من که ده ساله متادون استفاده میکنم و ۴۳ سالمه، چقدر در پروسه ی ترک در کلینیک می تونم به داروهای کمکی اعتماد کنم؟ ممنون

        • تحریریه رها مشاور, 7 فروردین 1402 @ 2:04 ب.ظ پاسخ

          سلام دوست عزیز
          برای ترک استفاده از داروهایی کمکی از ابتدا لازم است تا به کاهش عوارض کمک کند. کم از پزشک و مشاور ترک اعتیاد و همینطور تجویز دارهای درست که وابستگی ایجاد نکند بسیار کمک کننده است. عوارض درد، بی قراری و بیخوابی و به دنبال آن افسردگی و افکار منفی، پوچی، سرزنش گری نیاز به دارو ، رفتار درمانی و تقویت های مغذی دارد و همینطور پدیده تحمل و افزایش تاب آوری نیاز به مهارت آموزی دارد.

          در مسیر ترک موفق باشید.

    • زويا, 15 آبان 1401 @ 11:47 ب.ظ پاسخ

      سلام من زويا هستم ٩ سال هست متادون مصرف ميكنم ديگه خسته شدم به اخر خط رسيدم تو فكرم فقط به خودكشي فكر مبكنم مصرفم خيلي زياد بود ماهي يك شيشه شربت متادون كامل ميخوردم با ٢ تا قرص ٤٠ چند ماهي ميشه كم كردم الان روزي ٢ تا متادون ٥ ميلي ميخورم يك هفته ديگه به يكي ميرسونم كامل تركش ميكنم مشكلم اينه خيلي سردم ميشه طوري كه لرزم ميگيره هر چي لباس گرم ميپوشم گرمم نميشه چه كار كنم

      • تحریریه رها مشاور, 16 آذر 1401 @ 11:59 ق.ظ پاسخ

        سلام دوست عزیز
        ترک تدریجی با کاهش دوز حتما باید زیر نظر پزشک اعتیاد و مشاوره صورت گیرد .خیلی خوب هست که موفق جلو رفتید اما حتما توسط روانشناس و پزشک ویزیت شوید و داروهای مربوطه و درمان نگهدارنده به همراه ویتامین های فراوان مشکل شما را حل خواهد کرد.

      • ارش, 24 تیر 1402 @ 2:44 ق.ظ پاسخ

        رویا خدا کمکت کنه ایشالله پاک شی من ده ساله متادون میخورم این مشکل تو رو داشتم یه امپول نروبین بزن کامل حل میشه شک نکن و انجام بده یه ویتامینه چیز بدی نیس

  • جبار, 31 تیر 1401 @ 6:37 ب.ظ پاسخ

    سلام وقت بخیر
    برای ترک‌متادون میبایست‌پیش‌ چه دکتری رفت

  • مصطفی بیات, 8 دی 1401 @ 4:50 ب.ظ پاسخ

    با سلام وعرض ادب همه مطالب را خواندم جهت ایجاد اطلاعاتم،،،،، بسیار عالی ومفید بود و نکته به نکته یادآوری کردن ،،،،متشکرم و به کسانی ک این مطلب را میخوانن هم توصیه در مطالعه می‌کنم .

    • تحریریه رها مشاور, 13 دی 1401 @ 10:00 ق.ظ پاسخ

      تشکر از شما دوست عزیز

  • محمد رضا, 4 بهمن 1401 @ 2:56 ب.ظ پاسخ

    سلام وقتتون بخیر… جوان ۲۴ساله هستم پنج ساله که تریاک و شیره مصرف میکنم سه سال اول تفننی بود و هیچ وابستگی به مواد نداشتم جوری بود که یه بار میکشیدم بعد تا دوماه هیچی نمیزدم و اصلا خماری هم نداشتم … اما به دلایلی دوسال گذشته وابستگی شدید پیدا کردم هر روز یا یه روز در میون میکشیدم زندگی و وقتمو تباه کردم الان که این متنو مینویسم پنج روزه با اراده قلبی نکشیدم یه بسته متادون چهل گرفتم که باهاش ترک کنم هر یه دونه قرص رو به چهار قسمت تقسیم کردم هر روز بعد از خواب بیدار شدن یه تیکشو میخورم و تا شب که میخوام بخوابم اثری از خماری نیست … میخوام بدونم روشم درسته یا نه خیلی برام مهمه که جوابمو بدین از آبرو میترسم که به کسی بگم پنج سال گذشته رو جوری گذروندم که هیچکس از کاری که دارم میکنم مطلع نشده خیلی احتیاط کردم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین و بگین چند روز دیگه طول میکشه تا کلا سم و همه چی از بدنم بره بیرون و روشم درسته یا ن یا هر راهنمایی دیگه اجرکم عند الله ….

    • تحریریه رها مشاور, 23 بهمن 1401 @ 10:56 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ابتدا بهتر است بدانید چیزی به اسم تفنن وجود ندارد، هرچه زمان بین مصرف هم بیشتر باشد بالاخره مدت زمان بین مصرف ها کم می شود و بدن میزان مواد بیشتری طلب می کند. این که شما توانسته اید 5 سال اعتیادتان را به متادون تبدیل کنید بسیار خوب است و باید حدود 7 الی 8 ماه مصرف کنید و بعد زیر نظر پزشک اعتیاد دوز را کم کنید و ترک کنید تا دچار عوارض ترک نشوید.
      موفق باشید.

  • حسین, 10 بهمن 1401 @ 6:24 ب.ظ پاسخ

    سلام دوستان همدرد…بنده روزی یه ۴۰ نصف ظهر نصف غروب استفاده میکردم تصمیم گرفتم بزارم کنار این لعنتیو فقط میتونم بگم برا کاهش درد و خماری و بی خوابی حتما حتما زیر نظر یه متخصص اعصاب و روان حداقل باشید خیلی کمکتون میکنه اصلا یابویی کنار نذارید دوز مصرفیتونو کم کم کاهش بدید برا من ۲۱ روز طول کشید اذیت داشتم ولی دیگه نمیخواستم به عقب برگردم رو ذهنتون خیلی کار کنید تغذیه و مولتی ویتامین مخصوصا ب کمپلکس امگا۳ تاثیر خوبی رو قوای جسمیتون داره ویتامین ث اب پرتغال به خودتون برسید اشکال نداره هرچی هزینه کنید ارزش داره ذهنتونو مشغول فیلم و اهنگ و ورزش کنید اگه هی بهش فک کنید وسوسه اش میاد سراغتون..ایشالا که همه بتونن بذارن کنار الکی برا خودتون غول درست نکنید هیچ چیزی قوی تر از اراده انسان نیست.

    • تحریریه رها مشاور, 23 بهمن 1401 @ 11:38 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      حرف شما درست است. پزشک، مشاور، دارو، ویتامین، هزینه درمان بجای مواد و کاهش تدریجی زیر نظر متخصص ترک اعتیاد باتجربه شناخته مشکلات روان و درمان آن راه حل مشکل می‌باشد.خیلی عالی بود گفتارتان.
      پاینده و موفق و بدون لغزش باشید.

    • ساحل, 20 اسفند 1401 @ 2:34 ب.ظ پاسخ

      آفرین داداشم این حرفتون رو من خیلی تعصیر داشت ایشالله هرجاهستی خوب و پام در کنار خانواده محترمتون باشین

    • هیچ, 4 تیر 1402 @ 2:43 ق.ظ پاسخ

      دمت گرم داداش روحیه بم دادی.خواهشا راهنماییم کنید.من از ۱۵ سالگی دیگه به متادون وابسته شدم و روزی یه چهل میخورم بعد ها نعشگی وجود نداشت و کم کم اومد تا سی سی شربت که واسه رفع خماری بود کالا ۴ساله مصرف بکوب دارم.الان شش روزه پاکم ولی مثل بار هایه قبل خبری از خماری شدید نیست.از کلونیدین به صورت درست استفاده میکنم فقط.توروخدا بهم بگین ایا بعد ۲۱ روز بدن درد و این حالت رعشه مانند تموم میشه.دیگه متنفر شدم ازش فقط میخوام بدونم چند روزه با افسردگی اینا مشکلی ندارم فقط درد بگین چند روزه؟سپاس از شما

      • تحریریه رها مشاور, 27 تیر 1402 @ 5:13 ب.ظ پاسخ

        سلام دوست گرامی
        عوارض هرروز کمتر می شود ولی مشخص نیست بسته به بدن فرد و تحمل چند روز بماند.کلونیدمن خوب هست ولی بهتر بود با پزشک اعتیاد داروهای مخصوص دوره را راحت تر طی می کردید.شیاف هم خیلی مفید هست.

  • بی نام, 15 اسفند 1401 @ 3:13 ق.ظ پاسخ

    من ۴۰ سالمه
    روزی ۸۰ تا متادون مصرف داشتم
    زیر نظر متخصص ترک کردم
    الان ۱۵ روزه
    فقط بی قراری توی پاهام رو دارم که اصلا اذیت نمیکنه
    توصیه میکنم حتما حتما مواد غذایی با طبع گرم مصرف کنید
    عسل کنجد آویشن زیره و …
    معجزه می‌کنه
    کلونیدین
    گاباپندین
    دلوکستین
    ناپروکسن
    هم توی روند ترک لازمه
    امیدوارم روزی برسه که مثل بقیه کشور ها این داروها از دسترس همگانی خارج بشه
    چون عامل اول مصرف تکراری موجود بودن دارو بطور فزایندست
    انسان تکامل پیدا کرده با بدن سالم خودش زندگی کنه و با خوب و بد زندگی مواجه بشه

    • تحریریه رها مشاور, 7 فروردین 1402 @ 1:45 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خداروشکر که روند ترک را طی کرده اید. بی قراری پاها با با ورزش و ماساژهاید درمانی بتدریج کم می وشد و صحبت شما در مورد تکامل و فهم با بدن سالم خیلی ارزشمند است اما بهتر است پیشنهاد دارو به دوستان نکنید چون دارو به شرایط فرد و تجویز پزشک فرق می کند به طور مثال داروی دلوکسیتین برای افسردگی های درمانی نشدنی است و عوارض زیادی به همراه دارد و برای هر فرد مناسب نیست. روند ترک و علائم برای هر فردی با تحمل و شخصیت و پذیرش های ذهنی فرق می کند.
      موفق باشید.

  • آزاد, 9 خرداد 1402 @ 0:35 ق.ظ پاسخ

    سلام
    من ۳۰ سالمه
    ۶ سال پیش چند ماهی ترامادول خودم بعدش ترک کردم
    بعد دو سال باز شروع کردم و چند ماهی گذشت و خودم دوزشو اوردم پایین تو خونه ترکش کردم درد بدن همه چیو تحمل کردم رو همه دردا غلبه کردم ولی اون افسردگی منو تا خودکشی برد.دکتر رفتم داروی ضد افسردگی داد ولی خوب نشدم و تا اینک باز شروع کردم الانم ۳ سالو نیم هست دارم قرص متادون روزی ۲۰ میل میخورم
    تحمل دردشو دارم ولی همه ترسم اون افسروگیه
    من از همین امروز شروع میکنم نخورم.ولی شما بگین اگ از مشاور کمک بگیرم روی اون افسردگی بعد ترک تاثیر داره یانه.و بنظرتون از الان مشاوره بگیرم یا بعدش.فرقش چیه
    ممنونم

    • تحریریه رها مشاور, 14 مرداد 1402 @ 3:31 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ترک درست عوارض،مشکلات و عود کمی دارد.حتما پیش از شروع ترک ویزیت و مشاوره بگیرید. افسردگی در ترک قرص ها بیشتر و شدید تر است چون ترامادول اثرات سرخوشی و فوران ماده های سرخوش کننده و دوپامین و سرتونین را دارد و حتما با ضد افسردگی های مناسب جایگزین شود و در زمان درست قطع و نوع درمان با پزشک و ویزیت صورت بگیرد.

  • محسن, 28 خرداد 1402 @ 10:16 ق.ظ پاسخ

    سلام ممنون از راهنمایی من اوایل روزی 2تا متادون 40میخوردم بعد بعد تا 10روز آوردم به یک عدد الان 5روز متادون نخوردم روز چهارم درد زیادی داشتم توی اون چهار روز 4ساعت هم نخوابیدم به پیشنهاد یکی از گل استفاده کردم تونستم چند ساعتی بخوابم میدونم اشتباه کردم میخوام بدونم همه زحمتام به باد رفت

    • تحریریه رها مشاور, 26 تیر 1402 @ 7:39 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      اعتیاد را با اعتیاد دیگر تغییر ندهید.
      حتما با صرف هزینه مادی و وقتی برای درمان درست پیش بروید و به خودتان بیشتر آسیب نزنید.باز هم بایستی وقتی دوز را کم کردید با پزشک اعتیاد و دارو و مشاوره فردی کمک بگیرید.شدت کم کردن و روزهایش درست نبوده باید تدریجی و با مصرف داروهای بی ضرر کمکی و دستورات درمانی درست باشد. برای خواب هم داروهای بدون وابستگی و صحیح وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 2 =

برای دریافت مشاوره کلیک کنید!!!
تلفن گویا : 02191099132